De moorden in de Rue Morgue 1 De moorden in de Rue Morgue

De moorden in de Rue Morgue

Edgar Allen Poe was een van de pioniers van detectiveverhalen. De originele uitgave uit 1841 wordt aanschouwd als de moeder van alle latere detectives. Het staat vast dat dit verhaal aan de basis lag van latere personages, zoals Hercule Poirot en Sherlock Holmes, mét sidekick. Het werd gepubliceerd in een magazine en telde in totaal ongeveer 35 pagina's.

Voor Ceka, de scenarist, is dit niet zijn eerste album. Hij schreef al het redelijk succesvolle Billy Wild, waarvan trouwens onlangs nog een deel verschenen is, en heeft nog een ander verhaal met de tekenaar op zijn actief.
Clod werkt al sinds 1972 in de stripwereld en heeft meerdere, meestal weinig bekende, Italiaanse werken op zijn actief.

Ceka kreeg als opdracht om van het boek een goede strip te maken. Eerdere pogingen waren niet altijd gelukt. Ik zou zelfs een hele rits voorbeelden van andere auteurs kunnen opnoemen.
Het werkstuk is dan ook niet gemakkelijk. Dit boek heeft weinig diepgang en inhoud, wat het niet eenvoudig maakt om er een goed verhaal uit te distilleren. Het verhaal leest heel vlot, maar soms ligt het tempo zo hoog dat je het gevoel hebt dat de tekenaar bepaalde verhaalelementen vergeet uit zijn tekenpen te schudden. Dit komt ook grotendeels door het originele verhaal. De lezer krijgt gewoon niet alle nodige info voordat de synopsis ten velde verschijnt. Dit maakt het dat het geheel totaal zonder spanning en interesse is voor diegene die graag mee opzoek gaat naar de moordenaar.

Clod tekent schijnbaar even snel als het verhaal voortraast, en weet weliswaar een mondaine Chevalier Dupin neer te zetten (het protoype voor Sherlock en Hercule Poirot), maar het boeit niet echt. Ook de rest van de periode waarin het verhaal zich afspeelt, is oppervlakkig en niet echt denderend neergezet. De techniek die hij gebruikt kan ik wel weer smaken, maar die had ik liever in een ander werk gezien waarin die meer zou thuishoren.

De moorden in de rue Morgue is zeker een gemiste kans, het origineel is al niet denderend. Je merkt wel dat het de voorloper is voor grotere detectivekaskrakers, maar het verhaal mist gewoon te veel diepgang. En aan de huidige prijs voor deze Silvesteruitgave, maakt het een dure aankoop met een minieme herleeswaarde.