Alfa: Eerste wapenfeiten 1 Vuurdoop

De zoveelste spin-off van een populaire reeks ligt hier voor me om te bespreken. Na de vorige recensie van I.R.$. All Watcher 2, heb ik mijn vooroordelen opzij gezet en sta ik iets meer open voor een nevenreeks.

In "Vuurdoop" worden de "eerste wapenfeiten" van Alfa, ook wel gekend als sergeant Dwight Delano Tyler, uit de doeken gedaan. De eerste opdracht die de C.I.A.-agent uit moet voeren, heeft alles te maken met het bedrijf Thirdnail, dat de kans heeft gezien om een totaal nieuwe soort spyware te installeren op negen computers van de C.I.A. en de Amerikaanse regering. Dit komt aan het licht doordat ene Kyle Thomson zijn kop koffie morst op zijn toetsenbord en op deze manier het TH-1 virus ontdekt. En dan gaat de bal aan het rollen..;

Het moet gezegd, deze strip benadert heel sterk het origineel, niet alleen qua verhaallijn, maar ook qua tekeningen. De realistische tekenstijl leunt nauw aan aan bij die van de "moederreeks". Loutte, oud tekenaar bij Biggles, verdient hier een pluim voor het puike werk. Het scenario van Herzet (The Lincoln Branch) leest vlot, geeft net genoeg info om je nieuwsgierigheid te wekken en stopt net op tijd om niet alles bloot te geven. Actie en geweld, verweven met een intrige van internationale corruptie en spionage, een echt smaakmaker voor allen die houden van dit genre. Soms wat verwarrend en een tweede lezing is aan te raden, maar dat kan ook liggen aan mijn intellect, natuurlijk.

Na het tweede elan van Alfa, is dit dus zeker een aangename verrassing, en komen we vermoedelijk nog veel te weten over het verleden van onze hoofdpersoon, feiten die misschien te extrapoleren zijn naar Alfa zelf.

Tekeningen: 8,5/10
Scenario: 8,5/10