Hellboy (De Vliegende Hollander) 2 De duivel ontwaakt

Hellboy is voor mij een tv-figuur. Ik ben dan ook niet zo'n groot liefhebber van comics. Al die superhelden zijn niet aan mij besteed en laten me eerlijk gezegd in comic vorm helemaal koud. Vooroordelen? Waarschijnlijk wel. Maar las ik niet onlangs op deze site ergens dat ik hierin niet alleen ben? Jazeker. Maar dan komt er eens een integrale langs van een van die andere comics die je niet meer onverschillig laat, misschien komt het wel door de superheld. Maar is het er in dit geval wel een? Hellboy, alleen de naam al maakt dat je denkt dat je met de antichrist te maken hebt. Toch nog even terugkomen op die tv-figuur. Daar kennen misschien velen Hellboy van, 2 films zijn erop gebaseerd, ik zal je straks vertellen of ze deze comic eer aandoen.

Wanneer je termen als Ragnarok, vampieren en een hele bende occulte nazi’s tegenkomt, dan weet je dat het hier gaat over het einde van de wereld, voorzien natuurlijk door de slechteriken van dienst om een nieuwe wereld te creëren. Hellboy en zijn team worden bijeengeroepen in het BPRD wanneer blijkt dat het lijk van Vladimir Giurescu verdwenen is. Goed om weten, is dat Giurescu ten tijde van WOII is opgepakt met 6 andere ‘speciale’ gevangenen en dat ze allen vernietigd zijn. Dit werd teruggevonden in de documenten van de SS en door Hitler eigenhandig ondertekend.

Het voorwoord in deze Hellboy is van niemand minder dan Alan Moore, en ook hij steekt het niet onder stoelen of banken: ‘Wat je nu in handen hebt , destilleert alles wat goed is aan het stripboek tot een donkere, prikkelende rode wijn. Hellboy is de sleutel tot een hemel die je misschien nooit meer wilt verlaten.’ Straffe woorden van een andere grootmeester in het genre. En ben ik het daar mee eens.Vast en zeker. Hellboy is avontuur dat alleen door hem beleefd kan worden en je laat afvragen waar het eindigt. Eén ding is zeker: als het aan Hellboy zelf ligt, is het zeker zoals hij het wil! Met vuisten en arrogantie er bovenop.

Over de tekeningen van deze comic ga ik niet zo uitweiden, ze brengen sfeer, met de juiste inkleuring, en brengen, waar de film veel tekortschiet, een écht arrogante Hellboy. De karakters en omgevingen zijn dan misschien niet gedetailleerd uitgewerkt, maar dat is ook geen vereiste hier. Het is de manier waarop alles bij elkaar aansluit, dat is de meerwaarde.

Ik zei al dat ik terug ging komen op de tv-figuur. Hellboy, de film, kreeg geen lovende recensies. Ik kan de fan van deze flamboyante figuur geen ongelijk geven. Maar wat zeker is, is dat deze comic vele keren beter is dan gelijk welke film die ze al uitgebracht hebben.