De laatste tempelier 2 De ridder van de crypte

De laatste Tempelier is een stripbewerking van de gelijknamige succesroman van Raymond Khoury. Tempeliers zijn een uitstekend gegeven voor een strip. Voor uitgeverij Dargaud reden genoeg om een stripbewerking op de markt te gooien.

Tempeliers, de inquisitie, machinaties aangestuurd vanuit het Vaticaan: waar hebben we dat nog gezien? Oh ja, in zo ongeveer honderddertien andere reeksen. Origineel kan je de verhaalelementen dan ook bezwaarlijk noemen.

Hoe kan je dan de hedendaagse, verwende striplezer nog boeien met een dergelijk verhaal? Met veel actie, spanning, wat bloed en een dosis vrouwelijk schoon uiteraard.

Het begint al met de arrestatie van de tempeliers. Geen bestorming, maar een inval in commandostijl (hoewel het vrij ongeloofwaardig is dat een dozijn mannen een volledig garnizoen kunnen oprollen). Je krijgt ook nog een op hol geslagen moordenaar die voor het Vaticaan werkt maar ook zijn eigen agenda volgt, een 'gekke professor', een actiescène in een vervallen kerk en onderaardse gangen. Oh ja, de blonde deerne van dienst heeft een magisch rokje dat korter lijkt te worden naarmate ze langer in beeld is... De lezer is dus weinig rust gegeven, waardoor je door het album raast. Hierdoor sta je gelukkig niet stil bij de meer onwaarschijnlijke plotwendingen. Ook de flashbacks naar de laatste dagen van de tempeliers halen de vaart er geenszins uit.

De tekenstijl past eigenlijk heel goed in Dargauds 'Derde stroming'. Tekenaar Lalor kan heel goed achtergronden tekenen. Burchten, stadsgezichten en catacomben lijken hem geen problemen op te leveren. Dat is wel wat anders met de figuren, meer bepaald de gelaatsuitdrukkingen. Die zijn meestal redelijk, maar ook niet meer dan dat. Zijn camerastandpunten zijn dan wel weer uitstekend.

Al bij al een album dat heel aangenaam is om te lezen, de betere pulp dus.
Of het ooit opduikt in best-of-lijstjes, betwijfel ik.