De wachters 1 Juli/augustus 1914 - Mannen van staal

1911: Het project "de Wachters", bedoeld om een supersoldaat te maken, wordt opgeborgen. Reden: het ontbreken van een energievorm die oneindig lang kan gebruikt worden. Datgene wat tot dan gebruikt werd, is niet voldoende, zodat de "onoverwinnelijke" soldaat immobiel op het slagveld blijft staan, overgeleverd aan de kogels van de vijand.
1914: Gabriel Féraud vind de radiumbatterij uit. Deze batterij vormt een haast onuitputtelijke bron van energie, maar de kostprijs voor de ontwikkeling ervan is verschrikkelijk hoog en investeerders worden gezocht. Kolonel Alphonse Mirreau is, in naam van het leger, bereid om geld te investeren om deze uitvinding nadien te kunnen gebruiken voor "de Wachters", maar Gabriel heeft deze batterij niet uitgevonden om het leger te dienen en weigert dan ook. Gabriel neemt dienst in het leger als "Kanonnenvlees".
Op 8 augustus 1914 wordt Féraud op het slagveld geraakt door een Duitse granaat. Hij verliest hierbij al zijn ledematen. Mirreau doet hem in de ziekenboeg een voorstel dat hij niet kan weigeren …

De tekeningen van Breccia brengen de gruwelen van de oorlog overvloedig in beeld. De moordende inslagen van de granaten, de uit elkaar gerukte ledematen, de verontwaardigde gezichten van de slachtoffers ... alles wordt in close-up in beeld gebracht. Is dat nodig? Neen, niet echt. Je kan perfect een sfeer creëren zonder het accent op de gruwelen te leggen. Maar ja, in zijn andere reeks Aguirre kan je hem hetzelfde verwijt maken, je kan het dus niet aan een jeugdzonde wijten. De tekeningen zijn ook wat oubollig en de inkleuring zorgt er niet voor dat de plaatjes uitnodigen om ze volledig in je op te nemen. Maar laat het scenario er nu voor zorgen dat dit snel vergeten wordt. Het verhaal, ook al is het soms nogal zwaar om lezen omdat Dorison sommige situaties te omstandig wil uitleggen, is meeslepend en zorgt voor de spanning die voor een goede strip vereist is. Maar dat Dorison een goed verteller is, wisten we al.

De introductie van een Europese superheld in het begin van de twintigste eeuw is natuurlijk een idee dat doet dromen. De oorlog laten uitvechten door een ultieme vechtmachine "Taillefer" en op die manier je eigen landgenoten het leven sparen ... het lijkt wel wat. Ik geef deze strip het voordeel van de twijfel en wacht zonder vooroordelen het tweede deel af. Maar of het een topper wordt, is toch sterk de vraag. Vermoedelijk blijft deze strip in de middenmoot hangen.