Rik Ringers 77 Hier 77!

Het was jaren geleden (meer bepaald bij het verschijnen van album 44) dat ik nog eens een album van Rik Ringers ter hand nam. Eigenlijk was ik wel nieuwsgierig naar de latere albums en had ik zin in een spannend detective-avontuur.

De ontgoocheling volgde echter gauw. Reeds van bij het begin kon dit verhaal me niet boeien. De dialogen zijn van een bedenkelijk niveau en het verhaal laat niet toe dat je zelf kunt puzzelen en de dader kunt ontmaskeren. Bij een goed detectiveverhaal kan je als lezer wél zaken afleiden en word je (al dan niet) op een verkeerd spoor gezet. In dit album blijven alle opties open, heb je er geen flauw benul van welke richting het verhaal uitgaat en worden op de koop toe alle motieven van de moordenaar op 1 moment prijsgegeven, waardoor hij of zij dan ook direct bekend is. Hierdoor verliest het verhaal veel spankracht. Ook passeren veel ongeloofwaardige zaken de revue: een moordenaar met rode clownsneus die op straat rondloopt? De media die berichten over de moorden zonder een robotfoto of omschrijving van diezelfde opvallende figuur te geven? Een schutter die er 's nachts in slaagt door een eerder gemaakt gaatje te schieten? En dan heb ik het nog niet gehad over een president die om de paar bladzijden van mening verandert wat de aanpak van de crimineel betreft. Dit en nog vele andere zaken en fouten ergerden me verschrikkelijk.
Ook het tekenwerk kan niet bekoren: de tekeningen zijn simplistisch en achtergronden zijn er nauwelijks te vinden. Het merendeel van de strip speelt zich af op een egaal gekleurde achtergrond. Moest het om een film gaan, je zou zeggen dat er geen budget was voor een decor. Ontgoochelend en saai!

Misschien dat het hier gaat om een eenmalige tegenvaller, maar ik heb er m'n twijfels over. Bij dit album bekruipt je het gevoel dat de scenarioschrijver en tekenaar de reeks beu zijn en gewoon verder blijven doen om een centje bij te verdienen. Ronduit jammer.