Aria 32 De nieuwe duivel

Aria, waarvan het eerste album in 1982 werd gepubliceerd, kan binnen enkele jaren haar dertigste verjaardag vieren. Deze reeks is in die dertig jaar geen enkele maal veranderd van tekenaar of scenarist. Ook de inkleuringen zijn steeds een familiezaak geweest. 32 nummers getekend en geschreven door Michel Weyland. Waar moet je op den duur nog je verbeelding gaan halen om dit tot een goed einde te brengen?

In één van de vorige recensies werd de nadruk gelegd op reeksen die net te lang duren en uitgemolken worden tot de koe volledig droog staat. Wel, dit is zo een reeks, alhoewel er een enorme bewondering overheerst voor de tekeningen van Weyland. Nooit heeft hij zijn tekenstijl verloochend. Hoedje af hiervoor.

Even het verhaal schetsen:
Aria wil, na haar laatste avontuur, terug naar Armolia maar komt onderweg de Krylfjes tegen die haar in vorige afleveringen hebben vergezeld (deel 25: "Florina" en deel 27: "Sterrenlied"). Deze beestjes vertellen Aria dat haar zoon Sacham zwaar ziek is. Doordat de bewoners van het dorp deze jonge genezer verjaagd hebben en zijn huis in brand gestoken hebben, heerst er onzekerheid en angst onder de bevolking. Aria gaat dus op zoek om deze ziekte te genezen.

Dit verhaal teert op de relatie tussen moeder en zoon. Zo hard zelfs dat het het verhaal meer slecht dan goed doet. De melige relatie tussen Sacham en Aria, die in de vorige afleveringen ook wel eens te zien was, wordt hier net iets te veel belicht en uitvergroot. De sexy amazone en krijgster die ons zo bekend is, laat hier net iets te veel haar moederhart spreken. Dit accentueert Weyland ook nog eens door in zijn tekst net dat tikkeltje te overdrijven en Sacham zinnen in de mond te leggen zoals "Zolang jij bij me blijft, herleef ik". Deze woorden komen te vaak voor en storen meer dan dat ze bijdragen tot het verhaal.

Dat alles goed afloopt staat buiten kijf, maar of we zitten te wachten op nóg een Aria is weer een andere vraag. Deze reeks had eind vorige eeuw mogen stoppen. Alles wat er daarna is bijgekomen, is bladvulling.