Auguria 1 Auguria

Het stond in de sterren geschreven dat Peter Nuyten met een historische strip zou debuteren. Naast zijn studiowerk voor Jan, Jans en de Kinderen heeft hij namelijk heel wat geschiedkundig educatief materiaal geïllustreerd en heeft hij blijkbaar een flinke interesse in geschiedenis.

Het is Auguria geworden, een verhaal over de Bataafse opstand in het Germaanse rijk. Nero is dood, en de strijd voor het nieuwe keizerschap woedt hevig. Om de keizer-pretendent Vitellius (één van de vier keizers), die Rome onder controle heeft, omver te werpen, wordt een plan gesmeed om de Bataafse en andere inheemse cohorten in Germanië tot een opstand te bewegen. Met succes. Er volgt een bloedig conflict, waarbij Vitellius uiteindelijk omkomt. De Germaanse opstandelingen willen echter meer dan alleen een nieuwe heerser uit Rome en moeten alsnog door hun oude bondgenoten tot de orde geroepen worden.

Meer wil ik niet kwijt over de inhoud, want anders zal u enkele keren naar beneden moeten scrollen.
Nuyten gebruikt namelijk heel veel historisch correct materiaal om zijn verhaal te vertellen. Het is dan ook een hele boterham geworden met bijwijlen hopen tekst. Hierdoor geeft het verhaal meer de indruk verwant te zijn aan series als Alex dan aan Murena. Een wat klassieker verteld verhaal dus. Dat is op zich natuurlijk geen probleem, voor sommige lezers zal het zelfs een verademing zijn.
Het gegeven zelf is in ieder geval origineel én boeiend. Het probleem is dat Nuyten wat té veel elementen heeft willen gebruiken. Dat, samen met de veelheid van personages, stammen en settings, maakt het verhaal er niet overzichtelijker op voor de geschiedenisleek. Dan nog een zijstapje hier, nog en personagetje daar, een vlucht naar ginder die dan blijkbaar niet doorgaat. Aan het eind moet hij dan ook nog heel wat uitleggen. Misschien dat meer pagina's (of zelfs een tweede album) dat hadden kunnen verhelpen. Een beetje spijtig. Toch mag je dit verhaal zeker boeiend noemen.

En met hopen tekst loop je natuurlijk het gevaar dat je veel spelfouten kunt maken. Normaal gezien leest iemand de tekst wel na, maar hier kan je daar wel een vraagteken bij plaatsen: gezindt zijn (p12), onmidelijk (p32, 2 keer), officiëel (p 37) ter berde (p 54), heeft je gevoedt (p 58 ) en zo kan ik nog wel eventjes doorgaan. Slordig.

Over de tekeningen kan ik kort zijn: die zijn van een meer dan behoorlijk niveau. Zoals hij Rome neerzet, zullen het er hem niet veel nadoen. Zijn gezichten zijn ook redelijk goed, behalve misschien bij heel sterke emoties, maar alleszins een pak beter dan de doorsnee-tekenaar. Knap!

Al bij al is Auguria een redelijk goed album, hoewel het scenario- en spellinggewijs beter had gekund. Bij een eventuele nieuwe druk mag er wel een corrector aan te pas komen.