Terug naar Johan 1 Terug naar Johan

Michiel van de Pol publiceerde eerder zijn strips, cartoons en illustraties in onder andere het Brabants Dagblad, het Parool en Flair. “Terug naar Johan” is zijn eerste autobiografische Graphic Novel.

Hierin vertelt hij hoe hij zijn puberteit heeft ervaren. Zijn vriendschap met Johan was het belangrijkste in zijn jonge leven, tot hij zijn eigen lichaam begint te ontdekken en zijn interesse voor meisjes sommige delen hiervan deed prikkelen. Hij vermoedt dat Johan op dit gebied een ernstige en nooit meer in te halen achterstand heeft op hem. Hun spelletjes veranderen, net als hun relatie met elkaar. Ze spelen nog wel tezamen, maar elk ervaart dit op een andere manier. Tot de breuk. Michiel ontdekt dat Johan toch meer om de meisjes geeft dan hij laat blijken. Hij heeft een plakboek met allemaal foto’s van naakte vrouwen en achterin dit boekje staat een grafiek met op welk moment hij een orgasme heeft gekregen bij welke foto. Een ware schok voor Michiel. En dit zorgt ervoor dat beiden woorden krijgen en uit elkaar gaan.

In de reeks “tienerervaringen” is deze strip meer een verhaal over vriendschap tussen twee leeftijdsgenoten. Het verhaal start met Michiel als vader die met zijn zoon zijn jeugdervaringen wil delen. De flashback naar Michiels jeugd brengt dan het eigenlijke verhaal op gang. En ook al heb je soms de indruk dat Michiel het voornamelijk wil hebben over hoe hij de puberteit ervaart, de laatste pagina’s bewijzen het tegendeel. Eeuwige vriendschap tussen twee jongens is het hoofdthema. En hoe een “absurditeit” deze vriendschap kan tenietdoen en voor altijd een wig kan drijven tussen vrienden.

De tekeningen zijn soms vrij verwarrend en kinderachtig getekend, maar geven het hele verhaal nog een extra dimensie. Ze beelden duidelijk de fantasie van de twee knapen uit en dragen bij tot het geheel.

In ieder geval een mooi debuut van deze illustrator. Een eerste Graphic Novel die er mag zijn. Een nieuwe aanwinst voor de Nederlandstalige stripwereld.