Het boek van Jack 1 Het boek van Jack

Jack wil zich dolgraag bij het groepje aansluiten van Stan, maar dan moet hij eerst bewijzen dat hij over voldoende moed en durf beschikt. Zijn opdracht bestaat erin om in te breken in een oud, spookachtig huis. En kan hij en passant nog wat waardevolle dingetjes meepikken? Met een klein hartje betreedt Jack de woning. Maar het geheimzinnige interieur en vreemde geluiden zorgen ervoor dat hij al snel met de staart tussen de benen naar buiten rent. Het enige wat hij heeft kunnen meegrissen is een boek. Een heel erg vreemd boek, zoals later zal blijken...

De Standaard Uitgeverij ontwaakt uit haar lethargie. De voorbije jaren had ze enkel belangstelling voor commercieel werk en schuwde ze elk risico. Maar sinds vorig jaar verscheen opeens De Wind in de Wilgen van Plessix. Blijkbaar met succes, want de uitgeverij gooit nu opnieuw een vertaalde strip met enige kwaliteit op de markt. En alweer is het er eentje die door zowel jong als oud gesmaakt kan worden.

We hebben het voorbije jaar al goed kennis kunnen maken met scenarist Denis-Pierre Filippi. Zo verscheen in een korte tijdsspanne twee strips van hem: Ethan Ringler, Federal Agent en De Boeman (Vrije Vlucht). En binnenkort verschijnt er in de collectie Impressie(s) van Dupuis een nieuwe reeks waarvoor hij het scenario schreef: De Kapers van Alcibiades. Het Boek van Jack is een rechtlijnig, maar intrigerend verhaal met ruimte voor emoties. Tekenaar O.G. Boiscommun, die we eigenlijk enkel kennen van Troll, houdt het ook eenvoudig: geen overdadige details, maar simpele doch knappe tekeningen.

Enig minpunt is de te Hollandse vertaling. En ik die dacht dat Standaard Uitgeverij een Vlaams bedrijf was. Hopelijk wordt hieraan verholpen in het volgende deel: Het Verhaal van Sam.