De onnoembaren - De USA-cyclus

Na De Hong Kong-cyclus en De Korea-cyclus is dit de derde cyclus van onze dolgekke helden. Deze integrale bevat de verhalen:
- Ten oosten van Roswell
- Ten noorden van White Sands
- Ten zuidwesten van Moskou
en speelt zich dus volledig af in de gure streken van Amerika.

Als je denkt dat de hoofdpersonages ondertussen alles hebben meegemaakt, vergis je je sterk. Ze zijn ook nu weer allemaal paraat. De Dwerg met zijn geliefde varken, dat soms slimmer lijkt dan zijn baasje, de dikke sigarenlurkende verliefde mottigaard met een potentie waar we allen voor zouden tekenen, de man die eindelijk is uitgekomen voor zijn homoseksualiteit en dit ook ten volle uitbuit en de Chinese vamp die, zonder het zelf te willen, terug opduikt in de loop van het verhaal. De drie mannen en het varken zijn op zoek naar Jade, de dochter van Mac, eerder omschreven als de liefhebber van klassesigaren. Tijdens hun zoektocht komen ze in contact met Cowboys, nazi's, een allercharmantste Russische spionne die aanzien wordt als een buitenaards wezen met verdomd weelderige vormen en een zieleknijper met voeling voor drama.
En als top of the bill: Het uitbreken van de Derde Wereldoorlog.

Traditiegetrouw zit ook bij deze uitgave een extra katern met schetswerken die je de evolutie laat zien van wat eens een krabbel was tot de afgewerkte pagina's.

De humor van Yann en Conrad is zo goed als door allen gekend. Voor diegenen die oogfronsend kijken, hierbij even een korte samenvatting: absurd, absurd en absurd. Er zit een constante spanning in het hele verhaal, maar je blijft de bladzijden omdraaien met een grijns op je gezicht. Dit 224 pagina's dik stripverhaal lees je op een gemoedelijk tempo uit en leg je weg met een gevoel van voldoening.

Deze toch wel vrij snel uitgebrachte integrale, de eerste uitgave is van 2004, is het derde en laatste deel. Of de enkele ontbrekende verhalen nog als vierde integrale zullen worden uitgebracht, is nog de vraag. Dit derde deel wordt namelijk omschreven als het afsluitende integrale deel van de serie.

Grappig en soms hilarisch, ook al liggen niet alle grappen voor de hand en is het aangeraden om de vorige delen ook even te lezen. Vaak grijpt men terug naar personages of omstandigheden van deze voorgaande strips. Toch is het zeer goed te doen om dit deel te lezen zonder voorkennis. De prijs ligt aan de hoge kant, maar laat dit geen obstructie zijn.