Het vijfde evangelie 2 Het hol van Cerberus

‘Het vijfde evangelie’ is een onderdeel van de collectie ‘geheimen van het Vaticaan’ van Saga uitgaven. Die collectie bevat eigenlijk allemaal reeksen die in het Frans bij Soleil verschijnen.
Jean-Luc Istin is de scenarist van deze reeks. We kennen hem al van enkele andere interessante reeksen zoals de Druïden, Drakenbloed en Merlijn. Maar in tegenstelling tot die reeksen gaan we hier niet de Keltische, fantasytoer op. Het verhaal speelt zich af in het Heilige land, ten tijde van koning Boudewijn IV en Saladin, de mensen die we al kennen uit de film “Kingdom of Heaven”. De link naar reeksen als Kruisvaart en Kruistocht is dan vlug gelegd, maar in tegenstelling tot die reeksen is er (nog) geen sprake van bovennatuurlijke gebeurtenissen, djinns of zombies. Het is echter ook geen echte ridderstrip, wat je zou kunnen denken na het zien van de covers van de twee verschenen delen, want de actie blijft tot nog toe redelijk beperkt. Er zijn wel wat vechtscènes, en op het einde van het eerste deel is er al een legertje tempeliers in de pan gehakt, maar het blijft eerst en vooral een detectiveverhaal. Boudewijn IV en Guillaume de Tyr, zijn leermeester, zijn nog altijd op zoek naar de moordenaars van Milon de Plancy, en daarnaast blijven de mysterieuze verdwijningen van jonge Arabische meisjes, allemaal met dezelfde tatoeage, ook hun aandacht vragen. Over het vijfde evangelie, waar de reeks naar vernoemd is, hebben zij eigenlijk nog niets gehoord. Verder volgen we Saladin en Eudes de Saint-Amand, de meester van de tempelorde. Door die verschillende verhaallijnen en het grote aantal personages moet je wel bij de les blijven om het verhaal goed te kunnen volgen, maar laat dit u niet afschrikken!

Thimothée Montaigne is de tekenaar van deze serie. Het is tot nog toe zijn enige serie, maar dat kan je hem als jonge Nordist (geboren in 1982) niet kwalijk nemen. Zijn tekeningen zijn prachtig. En het zijn niet alleen zijn decors die mooi zijn, ook het weergeven van emoties lukt hem goed. In de ogen van de personages kan je duidelijk de angst of de haat lezen! Als minpunt kan ik zeggen dat de inkleuring misschien iets te sober is gehouden. Daardoor is het verschil met een flashback (die zijn vooral in grijstinten uitgewerkt) niet altijd direct duidelijk.
Als toetje krijgen we op het einde van deel 2 eindelijk te weten wie het vijfde evangelie nu geschreven zou hebben, en dus ook waarom dit zo een belangrijk document is om in handen te krijgen. Voor mij is dit de beste reeks uit de collectie, een echte aanrader!