The Umbrella Academy (Vliegende Hollander) 1 De apocalyps suite

'Way combineert Victoriaanse gevoeligheid met een duivelse impulsiviteit. Een sardonisch, enigszins gothic debut.' (Washington Post)
'… foutloos... stijlvol, verbeeldingrijk...' (Newsarama)
'Een ultraviolette psychedelische sorbetbom vol humor en ideeën. Eindelijk superhelden voor de 21ste eeuw: het is THE X-MEN voor coole mensen.' (Grant Morrison)
Als je zulke commentaren leest van zo'n gerenommeerde kranten en mensen, dan kan je niet anders dan een knaller van een album verwachten!

Dit album is geschreven door de wel erg veelzijdige en nog behoorlijk jonge Gerard Way. Hij was 30 toen hij, tijdens een tournee van zijn band, aan het verhaal begon te schrijven. Deze muzikant, die vooral bekend is als zanger en oprichter van de groep My Chemical Romance, studeerde af op de School of Visual Arts in New York City voor striptekenen. Zijn muzikale carrière heeft duidelijk invloed gehad op het thema en de inhoud van deze comic. Het tekenwerk voor de 6 delen van Umbrella Academy werd uitgevoerd door Gabriel Bá. Dat deze laatste in 2009 genomineerd werd voor 2 Eisner Awards in de categorieën “Beste inkleurder” en “Beste Cover Artist” doet watertanden!

Wie geïnteresseerd is in een samenvatting: die is HIER te vinden.

Tijd om rustig in dit superhelden-verhaal te komen is er niet. De actie spat van de bladzijden en de gebeurtenissen komen in een razend tempo op de lezer af. Het is net of de auteur verwacht dat wie dit boek ter hand neemt reeds een hele voorgeschiedenis kent. Gelukkig worden heel wat zaken duidelijk doorheen dit vrij lijvige werk, dat een bundeling is van 6 comics. Veel details ontgaan in de eerste wervelende kennismaking en dus is een tweede lezing sterk aan te raden. Ook al omdat dit boek bulkt van de verwijzingen naar (teken)films en tv-reeksen. Wat ook aanspreekt in de reeks is dat niet alle superkrachten van de personages even duidelijk en volledig zijn uitgewerkt. Veel blijft nog in het ongewisse, waardoor er zeker stof genoeg is om volgende delen boeiend te houden. Er is veel werk gemaakt van de uitdieping van de karakters, wat ervoor zorgt je je echt kan inleven in het verhaal en de hoofdpersonages.

De tekeningen en inkleuring zijn prachtig. Geen flitsende kleuren die zich op (of door) je netvlies branden, maar een sober en functioneel geheel. Het album doet gedateerd aan en mede door het kleurgebruik is er een versterking van de retro-stijl. Dit schrikt waarschijnlijk een aantal potentiële kopers af die zich op een vlugge blik baseren om een eerste oordeel te vellen. Maar schijn bedriegt: het plaatje klopt en een andere inkleuring zou afbreuk doen aan het geheel. Aan wie het boek terug in de bakken plaatste: kijk nogmaals! Grondiger nu! Veel kans dat je je bedenkt en toch (bijna) 200 bladzijden rijker huiswaarts keert.

Besluit: dit album is zonder meer een aanrader! In de eerste plaats voor de comicliefhebbers, maar ook voor ieder ander die houdt van een sterk verhaal met veel actie, (super)helden, prachtige tekeningen,... Dat De Vliegende Hollander de koper verwent met 34 bladzijden extra's in de vorm van een voorwoord, nawoord, schetsen, (voor)ontwerpen, een teaser en kortverhaal van 16 bladzijden kan alleen maar toegejuicht worden en nog meer kopers over de schreef trekken.
En nu maar uitkijken tot de vertaling van het tweede deel, 'Dallas', er is!