Murena 8 De wraak van as

Brennt Paris? Nee, het is uiteraard Rome. Lucius Murena had in het vorige deel de grote brand van Rome aangestoken. Dit afsluitende deel van de tweede cyclus draait dan ook voornamelijk rond de brand en de directe nasleep ervan.

Naast een vluchtende Murena en een wanhopige Nero die zijn stad en diens inwoners probeert te redden, zoomt Dufaux in op nog enkele andere protagonisten. Je volgt de brand dus vanuit verschillende standpunten, met telkens een apart verhaal. Knap gedaan van Dufaux, want nergens storen de plotse overgangen of verlies je het noorden tussen de wegvluchtende bewoners. Onwillekeurig denk je aan Short Cuts van Robert Altman, of de Simpsonaflevering 22 short films about Springfield, maar dan veel dramatischer natuurlijk.
Nadat de brand uitgewoed is, zoekt de bevolking een schuldige. Al snel wordt Nero met de vinger gewezen. Had hij immers geen vestaalse maagd verkracht en zo de toorn der goden afgeroepen over de eeuwige stad? Er moet dus dringend een zondebok gevonden worden.

Het scenario is dus ook nu weer in orde, ook al is er weinig actie of intrige. En het is opnieuw het magistrale tekenwerk van Delaby dat van deze strip een echte hoogvlieger maakt. Zoals hij een brandend Rome op papier zet, het is echt genieten geblazen (nu ja, niet voor de Romeinen). De panikerende mensenmassa, instortende gebouwen, smeulende ruïnes, ... Delaby zorgt ervoor dat je je in Rome waant. En laten we zeker niet inkleurder Petiqueux over het hoofd zien: dankzij zijn inkleuring zie je overal de gloed van het vuur, waardoor je nog meer in het verhaal gezogen wordt.

Deel 8 is dus een meer dan te pruimen afsluiter van de tweede cyclus. Aan het eind geeft Dufaux ons ook al een glimp van welke richting de volgende cyclus zal inslaan. Wij kunnen niet wachten...