Stad van klei 1 Stad van klei

Het is waarschijnlijk toevallig, maar met het recente nieuws in gedachten komt deze strip haast als een verduidelijking op de protesten in Egypte. En laat de Nederlander Milan Hulsing dan ook al een vijftal jaren in Caïro wonen waardoor hij een perfect kijk op de zaken heeft. Corruptie en manipulatie is hem en zijn omgeving niet onbekend. Een stevige basis om het scenario van deze strip te schrijven.

Het verhaal: Salem is een Egyptische ambtenaar en die heeft DE manier gevonden om de overheid financieel op te lichten. Hij creëert een eigen stad met de naam Khaldya. Hiermee kan hij papieren vervalsen en de lonen en het budget van de politiemacht zelf opstrijken. Volgens zijn berekeningen zou hij dit slecht één jaartje moeten volhouden en kan hij voor de rest van zijn leven rentenieren.
Om geen fouten te maken bouwt hij deze stad in klei na op zijn appartement. Elk detail wordt onderzocht en hij mag geen fouten maken. De stress om niet gevat te worden neemt grote proporties aan. Zo erg zelf dat hij geobsedeerd wordt door zijn zelf gecreëerde stad en elke handeling die hij doet betrekking heeft tot deze het verbeteren van het leven in deze stad. Zelf bezuinigingen en acties onder de bevolking horen tot het dagdagelijks leven van Khaldya. En laat dit ervoor zorgen dat de Fictieve politiechef van Khaldya zijn nachtrust verstoort en als een microbe onder zijn huid kruipt.

Deze strip is gebaseerd op een novelle van de Egyptische schrijver Mohamed El Bisatie. Hulsing herschreef het verhaal terwijl hij uitzicht op de stad Caïro had. Hij besloot om de tekeningen te schilderen en gebruik te maken van sepia-tinten. Deze kleuren geven het woord "klei" in de titel nog een extra dimensie. Het verschil tussen het echte en het fictieve leven onderscheidt je door de lichtbruine en donkerbruine kleuren. De tekeningen primeren op de tekst die beperkt wordt tot het strikte minimum. Schitterend werk en prachtig scenario. Een verhaal dat zeer vlot leest en dat je in één ruk wilt uitlezen. Je zou deze strip op een snel ritme tot je kunnen nemen en dan heb je natuurlijk wel de essentie van het verhaal te pakken, maar geniet van de schilderijtjes die je op elke pagina kan vinden.

Een klein woordje over de auteur zelf: Hulsing zelf werd geboren in 1974. Hij is, naast striptekenaar, ook illustrator in verschillende bladen. Ook won de man tweemaal een Stripschapspenning en werkt animaties uit voor Paul Verhoeven.