1066, Willem de Veroveraar 1 1066, Willem de Veroveraar

1066 is één van die jaartallen die je op school uit het hoofd moest leren. “De slag bij Hastings” is de juiste associatie en om de exacte betekenis van de veldslag op te frissen, melden we toch maar even dat deze overwinning van de Normandiërs onder leiding van Willem de Veroveraar het begin was van een succesvolle campagne op Engels grondgebied. Dat kan tellen qua strategisch en symbolisch belang.

Stripliefhebbers zullen dit wapengekletter misschien ietsje beter in hun oren geknoopt hebben, want de veldslag is vereeuwigd in het zogenaamde Tapijt van Bayeux, een linnen doek van bijna 70 meter lang. Vermits de veldslag in sequentiële volgorde wordt gepresenteerd, bestempelen historici dit beeldverhaal als de voorloper van het stripverhaal, zoals we het nu kennen.

Het is niet de eerste keer dat deze gebeurtenissen aanleiding geven tot een strip met klassieke middeleeuwse elementen: een oude koning, de vijand aan de poorten, de schone jonkvrouwe, de nerveuze aanloop naar de grote finale. Het is echter wel de eerste keer dat de verhaallijn op het Tapijt van Bayeux zeer strak wordt gevolgd in albumvorm. Vergelijk de strip zelf met de integrale versie van het Tapijt van Bayeux en je zal elke scène op de juiste plaats herkennen. Geen toeval, want deze strip wordt uitgegeven in nauwe samenwerking met het museum van het stuk eeuwenoud textiel.

Scenarist Patrick Weber is duidelijk niet aan zijn proefstuk toe met deze strip, want van zijn hand verschenen al eerder historische strips, waaronder twee albums van Alex. Tekenaar Emanuele Tenderini levert de digitale tekeningen af, die toch warm en ambachtelijk aanvoelen door de suggestie van potloodlijnen. Het verhaal zelf loopt niet altijd even lekker. Hoewel de auteurs een eigentijdse verbeelding willen aanbieden, blijft het waarheidsgetrouwe karakter de status van pageturner in de weg zitten. Wie echter de moeite neemt om de twee versies, met negen eeuwen tussen elkaar, naast elkaar te leggen, kan alleen maar respect hebben voor het huzarenstukje van Weber en Tenderini.