Voor het rijk INT 1 Voor het rijk

Generaal Glorim Cortis krijgt opdracht van het rijk opdracht een groep soldaten samen te stellen om nieuw grondgebied te verkennen, ter verdere uitbreiding van de grenzen. Hij stelt een gediversifieerde groep samen met verkenners, voetvolk en uitzonderlijke vechters en trekt, gewapend met een kaart van het ongekende gebied, het ongekende in. Het wordt een reis die meer gevaren herbergt dan ze ooit zullen vermoeden.

"Voor het rijk" is een album gevuld met avontuur en geweld, maar ook met een uiteenzetting van de relatie tussen de leden van de missie. Dat tweede is iets dat je je misschien wel kunt voorstellen van Bastien Vivès, dat eerste kon ik mezelf niet goed inbeelden. Vivès staat immers bekend om zijn zeer realistische, hedendaagse verhalen gevuld met liefde, relaties en coming-of-age als thema's. Niet echt met militair geweld.
Het moet gezegd: Vivès houdt zijn gekende, bedrieglijk eenvoudige, lichtjes slordige tekenstijl aan. Al moeten we ook wel vermelden dat hij doorheen het boek evolueert, en dat de laatste platen veel gedetailleerder en realistischer getekend zijn. Alweer is hij gruwelijk efficiënt in het in beeld brengen van het verhaal. Vooral in scenes waar geen of weinig tekst gebruikt wordt, is dat maar al te duidelijk: hij is een meester in de beeldtaal. Zelfs de gevechtsscenes, iets dat we nog niet gezien hadden van hem, zijn zeer overtuigend.
Dit keer kleurt hij echter niet zelf in. De inkleuring wordt in dit album verzorgd door nobele onbekende Sandra Desmazières. Zij laat de pagina's van de eerste 2 delen baden in een warme, rode gloed, mooi gecontrasteerd met groene tinten. In het derde hoofdstuk wisselen deze kleuren om, met vooral groene tinten en rode accenten. De lichte korrel die aan de kleur is toegevoegd geeft het geheel ook een heel aantenaam oud aandoende feel. Knap!

Voor het verhaal werkte Vivès samen met nieuwkomer Merwan. Samen nemen ze er de tijd voor om alle gebeurtenissen goed uit te werken met veel oog voor detail. Zo duurt het maar liefst tot pagina 28 vooraleer de groep op haar missie vertrekt.
Het verhaal is opgedeeld in 3 delen, die in het Frans ook eerst als apparte albums verschenen. Elk deel heeft duidelijk zijn eigen thema maar toch loopt het als hoofdstukken in een verhaal zeer vlot in elkaar over.
Samen slagen ze er in het verhaal boeiend en spannend te maken waar nodig maar ook stilaan ontstaan ook spanningen binnen de groep. Allemaal heel goed gedaan.

Is dit dan een fantastisch album? Wel, als je me dit na de eerste 2 hoofdstukken zou vragen, zou ik volmondig "JA!" antwoorden. Het derde hoofdstuk verschilt echter sterk van de eerste 2 en brengt elementen aan die ik niet had verwacht, ik had ze al zeker niet zien aankomen. Nu wordt ik graag verrast, maar ik was wat uit mijn lood geslagen omdat ik niet zeker was of dit nu eigenlijk paste bij wat ik tot dan toe had gelezen. Bovendien mondt het verhaal uit in een zeer bevreemdende apocalyps waar ik niet echt alles van begreep, al denk ik dat dat enigszins de bedoeling was. Dit derde deel zullen sommige mensen misschien fantastisch vinden, en zelf vond ik het ook niet slecht, maar ik had liever iets gehad dat qua thematiek meer aansloot bij de eerste twee delen.

Al bij al is dit album zeker het lezen waard. Het leest een beetje als een ontdekkingstocht, omdat je, net als de protagonisten, geen flauw idee hebt van wat de toekomst zal brengen. En de visuele vertelkunst van Vivès is altijd het lezen waard als je 't mij vraagt!