Jorikus Magnus 1 Het verdrag

De Euren en de Falen hebben lange tijd in onmin geleefd, maar binnenkort is dat voorbij. Koning Jorikus Magnus van de Euren reist immers naar het hof van de Falen om een vredesverdrag te sluiten. Maar niet iedereen ziet dat verdrag even goed zitten...

Jorikus Magnus is het eerste originele werk dat Saga uitgaven brengt. Het is dan ook werk van eigen bodem en bovendien het debuut voor het grote publiek voor zowel scenarist Verhast als tekenaar Criva. Beiden hebben tot nu toe immers niets gemaakt dat in alle winkels is beland, enkel een album bij Bonte in beperkte oplage.

Nu is de vraag uiteraard hoe dit nieuwe talent het er vanaf brengt.

Het verhaal van Verhast is niet bijzonder, maar toch ook niet al te voorspelbaar. Er zitten best wat gekende elementen in, maar hier en daar weet hij ook te verrassen. Toch vond ik soms de dialogen wat vreemd, gekunsteld overkomen, met mensen die een dialoogvoeren maar over iets anders lijken te spreken. Maar nergens loopt het grondig fout, het verhaal is steeds goed te volgen.

Criva, die naast de tekeningen ook de inkleuring verzorgt, houdt een stijlvolle, karikaturale stijl aan. En die is zeer consistent. De personages zijn goed van elkaar te onderscheiden, iets dat bij beginnende tekenaars wel eens mis loopt, en alles is ook goed vormvast. Over de beeldvoering ben ik echter wat minder in de wolken. De eerste 30 pagina's van het album worden bijna uitsluitend gevuld met talking heads (al dan niet met schouders) afgewisseld met close-ups. Hier en daar een tekening die wat meer van de omgeving weergeeft zou meer dynamiek in de bladspiegel brengen, en ook de overgangen tussen de scenes zouden vlotter lopen als hij de camera wat meer zou uitzoomen, om het in filmtermen uit te drukken.
Verder heb ik de indruk dat hij naar het einde van het album merkte dat hij meer dan genoeg pagina's over had om het vervolg van het scenario uit te werken, en hij schakelt ineens, vrij bruusk, over op veel grotere kaders. Ook toont hij hier wat meer decor. Omdat deze pagina's dan nog eens weinig tekst hebben, valt het verschil in leestempo nog meer op.

Beide auteurs leveren hier verdienstelijk werk, maar beiden kunnen ook nog veel groeien, zodat alles nog net iets vlotter leest. Zowel de uitwerking van de dialogen als de dynamiek in de bladspiegel zijn dingen waar ik hen graag zou laten aan schaven in het tweede deel. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit zal gebeuren, ze hebben duidelijk talent.

Dus, is dit een geslaagd debuut? Ik ben niet omvergeblazen, maar het resultaat is degelijk en ik zal met plezier het vervolg lezen. Goed dat Saga ook oog heeft voor lokaal talent, en daar in wil investeren, ik hoop dat ze dat beleid aanhouden.