Prins Valiant (Silvester) 11 Jaargang 1947

Geniet je dan eindelijk eens van wat rust, komt daar toch geen onnozelaar je bruid per schip ontvoeren zeker! Dat kan Valiant natuurlijk niet over zich heen laten gaan. Hij zet onmiddellijk de achtervolging in. De ontvoerder probeert via de open zee te ontkomen, maar dan kent hij de hardnekkigheid van Valiant niet.

Tijdens de achtervolging ontdekken ze (in volgorde) IJsland, Groenland en ja, Amerika. Daar kan hij eindelijk zijn vijand klemzetten en Aleta bevrijden. Het is echter winter en ze kunnen niet meer terugvaren. Gelukkig worden ze goeie maatjes met de lokale indianen, zeker nadat Aleta als godin aanschouwd wordt. En gelukkig maar, de winter is hard en Aleta is hoogzwanger. Jaja, Valiant wordt vader, de troonopvolging is verzekerd.

Deze aflevering van Valiant moet het niet te veel hebben van gevechten. Het is een aflevering waar we een andere kant van Valiant zien. Hij krijgt nog meer verantwoordelijkheden, nu hij moet instaan voor een flinke zoon. De geboorte heeft indertijd veel ophef gemaakt. Niet omdat Valiant vader geworden was, wel omdat hij eens flink aan de zuip is gegaan om het te vieren. Zoiets kon toch niet zeg! Drankmisbruik in een zondagsstrip! Schande!! Gelukkig zijn de tijden veranderd.

Valiants houding tegenover de indianen laat ook wel zien dat de strip al een dagje ouder wordt. 'Wilden' die je toch maar beter niet te veel vertrouwt en vol ontzag zijn voor de 'mannen van staal'. En over de vrouwen: Aleta wordt in het tweede deel af en toe afgeschilderd als een dom blondje dat je beter niet alleen laat of ze zou nog domme dingen doen. Eigenaardig, want in het eerste deel lijkt ze een veel sterker persoonlijkheid te hebben dan om het even wie van haar ontvoerders.

Een kalme aflevering van deze tijdloze klassieker dus, met als vanouds tekeningen om van te snoepen.