De wachters 3 April 1915 - Ieper

Er is een nieuwe wachter opgestaan! Of liever, opgestegen, want Pegasus kan vliegen. En dat komt goed van pas bij de volgende missies van Taillefer, wachter tegen wil en dank. Ook de Duitsers laten zich niet onbetuigd. Zij hebben Übermensch gecreëerd, een tegenhanger van Taillefer die met een gigantische voorhamer zwaait. Maar de Duitsers hebben een nóg verschrikkelijker wapen: gifgas. Goedkoop, dodelijk, en psychologisch vernietigend. Taillefer en zijn mannen wagen zich over de frontlinie om een enorme lading gifgas te onderscheppen.

In dit derde deel maken we de eerste aanval met Yperiet mee. Alle gezaghebbers vinden het een fantastisch wapen. Het slagveld laat echter de waanzin van gifgas zien: mannen die bij bosjes sneuvelen met gezichten verwrongen van de pijn. Eigenlijk moet je ook waanzinnig zijn om een dergelijk wapen in te zetten.

Dorison houdt de eigenaardige mix van steampunksuperheldenactie en het rauwe realisme van de loopgravenoorlog aan. De klassiek aandoende tekeningen (met pastelkleuren) van Breccia zijn geknipt om de gruwel van de oorlog over te brengen. Foto's verhogen nog het realisme, maar dat wordt dan weer deels teniet gedaan door de superheldeninsteek. Gelukkig vervalt de strip nergens in een pastiche. En met recht, want deze strip is veel meer dan een actiestrip. Dorison gaat in op de gewetensvragen. Wie staat aan de goede kant? Mag je een oorlog op alle mogelijke manieren beslechten? Welke offers zijn verantwoord?

Een tweede Loopgravenoorlog zal deze Wachters nooit worden. Ervoor kiezen om Tardi op zijn geliefkoosd terrein te willen evenaren, zou trouwens artistieke zelfmoord zijn. Misschien daarom dat Dorison voor die superhelden gekozen heeft om zijn verhaal te vertellen. Hoe dan ook, het levert in ieder geval een originele invalshoek op voor de Wereldoorlog I-strips. Bovendien is dit derde deel een geslaagd album, na het in mijn ogen wat mindere tweede. Wij zijn alvast benieuwd naar het vierde album.