Hart der duisternis 1 Hart der duisternis

Even situeren. Hart der Duisternis is in feite een roman geschreven door Joseph Conrad, gepubliceerd in het laatste decennium van de 19de eeuw en in boek uitgebracht in de eerste jaren van de 20ste eeuw. Deze gaat over een stroomopwaartse boottocht op de Kongo en is een raamvertelling. Een onbekende (die in de strip verbazend hard op Joseph Conrad trekt) vertelt, aan de rivier de Thames, het verhaal van zijn scheepsmaat Charlie Marlow die samen met hem dit avontuur ondernam.

Het beperkt zich natuurlijk niet tot deze boottocht met een gamelle stoomboot alleen. Het verhaal gaat over de zoektocht naar een man, Kurtz, die door zijn speciale handelspraktijken de beste oplevering van ivoor bewerkstelligt. Zijn praktijken zijn eerder laakbaar, maar daar is men niet van op de hoogte of wil men niet van op de hoogte zijn. Een kleine nuance voor een blanke, maar voor de slaven die voor deze Kurtz werken een wereld van verschil. Kurtz is van alle duivels bezeten en werkt nog enkel en alleen zoals hij het wil.

Het verwerken van dit verhaal in stripvorm zal niet van de poes geweest zijn. David Zane Mairowitz heeft een poging ondernomen en dit met glans gedaan. Mairowitz is toneelschrijver, radiomaker en vertaler.

De tekeningen, hier omschreven als illustraties, zijn van Catherine Anyango. Dat deze dame niet aan haar proefstuk is mag duidelijk zijn uit deze prachtige, sombere en sobere tekeningen/illustraties. Elke pagina is prachtig en buitengewoon. Een kunstwerk op zichzelf. Het gebruik van zwarte tinten in achtergronden en personages maken het hele verhaal nog beangstigender. Je voelt het ruwe van deze periode doordringen in de, vermoedelijk met houtskool of een donker potlood, pakkende tekeningen. Mensen die de periode kennen uit de geschiedenisboeken of andere stripverhalen zoals Africa Dreams of Congo mogen zich dus verwachten aan het accentueren van deze droevige tijden door het gebruik van deze donkere arcering.

Het boek is niet voor iedereen bestemd. Je moet een minimum aan achtergrond hebben om het verhaal te kunnen begrijpen en mee te voelen met wat er gaande is. De slavernij en het onnodig slachten van onschuldige mensen is niet wat men graag voor ogen krijgt. Als het dan nog gegoten wordt in een hier en daar ietwat zware tekst, dan weet je het wel.

Zelf vind ik het een aanrader. Het drukt je met de neus op de feiten en zorgt zo nu en dan voor een verrassing. Rekening houdend dat dit een deel van onze Vaderlandse geschiedenis is, een geschiedenis die men liever in de doofpot steekt dan openbaar maakt, maakt dat na het lezen van deze Graphic Novel, je eens dieper in die zwarte periode wil graven.