Covertekst
Soms, heel soms, is het de onstuitbare mond-tot-mondreclame die een reeks naar eenzame bestseller-hoogten katapulteert. XIII is zo'n reeks. Toen het eerste album 'Zwarte Vrijdag' verscheen, werden er amper twaalfduizend exemplaren van verkocht. Bij ieder album verdubbelden de cijfers, om ondertussen uit te komen bij een oplage tot ver boven het half miljoen.
In XIII spoelt een drenkeling met totale amnesie aan op een verlaten strand bij een Amerikaans kustplaatsje. Met het Romeinse cijfer XIII dat boven zijn linkersleutelbeen staat getatoeëerd, een in zijn hemdskraag verborgen sleuteltje, een foto van iemand die verdacht veel op hemzelf lijkt en minuscule gezichtslittekens die op plastische chirurgie wijzen, gaat hij op zoek naar zijn verleden.
Zijn zoektocht voert uiteindelijk richting Pentagon en zelfs het Witte Huis. Macht, corruptie, spionage, puritanisme en militarisme, ... Het is de wereld van XIII.
De Vlaamse tekenaar William Vance schiep een realistisch en uitermate gedocumenteerd Amerika waar enkele van de hoofdpersonages niet toevallig gelijkenissen vertonen met Amerikaanse bekenden als Whitney Houston, Paul Newman of Lee Marvin. Zijn research was zo grondig dat zelfs treintabellen, de gordijnkleuren in het Oval Office en militaire emblemen waarheidsgetrouw werden afgebeeld. De eerste cyclus luidt een vertelkunst in die nefast is voor nagelbijters en waarbij de verrassingen zich maar blijven opstapelen.
Opmerking uitgave
met krantenbon 13 september 2008