vraagje over verkoopwaarde collectie

Hallo,

door omstandigheden zou wa cash welkom zijn, dus vraag ik me af of een (deel van) mijn collectie feitelijk iets zou opbrengen.

ik heb 1154 strips , "standaard reeksen" maar ook wel een pak iets duurder (in aankoop dan) spul zoals vrije vlucht boeken / andreas dingen enzo (maar bij mijn weten geen echt hyper dure/zeldzame dingen)

maar ik merk dat "standaard slappe kaft" reeksen bijna niks waard zijn (ik zie prijzen van 1 a 2 euro / deel..) , dus blijkbaar is de helft van de collectie amper het verzenden waard....

Dus ben ik nu aan het zien voor de "duurdere" stukken, kan je de prijs op catawiki (sorry voor het vloeken :) please no ban) ergens als een indicatie nemen of zijn die prijzen gewoon onrealistisch / random ?
Geplaatst op 22/02/2014 Citeren
Avatar
polossatik
Geplaatst op 22/02/2014
Crew
Avatar Iyo74
6897
Naar mijn bescheiden mening zijn veel van die prijzen wel min of meer een indicatie van wat je ervoor kan krijgen. Over het algemeen zal je er in de praktijk wel iets minder voor krijgen. Veel van die bedragen worden immers ingegeven door professionele verkopers en die willen er natuurlijk graag wat extra voor vangen.
Veel zal uiteindelijk afhangen van hoeveel iemand op een bepaald moment bereid is te geven. Als het kan verkoop je trouwens beter per reeks, dat drukt enerzijds de verzendkosten én maakt dat je minder losse exemplaren zal overhouden.
Geplaatst op 22/02/2014 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 22/02/2014
Als je met de boeken naar een "handelaar " gaat mag je blij zijn als je de helft van die "C" prijzen krijgt. Meestal hebben ze dan nog zoveel van die bewuste serie op voorraad of ze hebben aanmerkingen op de kwaliteit van de strip. Als je er iets koopt is het altijd in "nieuwstaat". Als je er iets brengt zitten er kleine of grotere gebreken aan die de prijs in hun ogen doet dalen.
Maar de prijzen die er staan zijn wel een redelijke indicatie, je kan beter proberen particulier te verkopen via internet of zoiets. Hier op deze site worden ook regelmatig albums aangeboden, je kan een lijstje maken en ons laten zien wat je in de aanbieding hebt. Hopelijk zijn er liefhebbers voor.
Verwacht echter geen kapitalen. Of je moet heel toevallig een uitgave hebben in beperkte oplage of een die uitverkocht is.
Succes met de verkoop.
Geplaatst op 23/02/2014 Citeren
Avatar
simonstrip
Geplaatst op 23/02/2014
harterlijk bedankt voor de reacties

na paar uur ploeteren / lijstjes maken lijkt me de "return" van verkoop gewoon te laag (ik bedoel de "ontwaarding vs de nieuwprijs" , nog niet gesproken over de tijd die ik ga in nde verkoop steken )
dus ga ik gewoon alles houden.

die paar strips die ik heb die mss iets gaan opbrenegn, mja, daar ga ik ook niet veel mee doen

Strips zijn duidelijk geen goede investeren als het op $$ aankomt...(was ook niet de reden van aankoop) maar ben wel wat verrast van de ontwaarding :)

mss in de toekomst meer 2dehands kopen :)
Geplaatst op 23/02/2014 Citeren
Avatar
polossatik
Geplaatst op 23/02/2014
Crew
Avatar Fumetti
3673
als investering moet je al met rariteiten, antiquariaat, 1e drukken en zo afkomen. En dan nog...
Soms zijn mensen wel blij met 2e handsreeksen, of delen ervan, om hun eigen collectie aan te vullen. Een volledige reeks die niet meer wordt herdrukt is ook in zijn geheel niet altijd evident te vinden in een SSZ.
Geplaatst op 23/02/2014 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 23/02/2014
Crew
Avatar Fumetti
3673
Alles hangt natuurlijk af van hoeveel cash je wil ontvangen en of je nog de plaats hebt om je collectie te zetten, want 1000 strips is al wel een pak, dus ook ruimte-innemend...
Bij alles gelden economische wetten, zoals vraag en aanbod, en hoogdringendheid van verkoop.
Geplaatst op 23/02/2014 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 23/02/2014
Bij echte investeringsstukken die je laag wilt kopen en hoog wilt verkopen komt er ook een dosis geluk bij kijken. Je koopt een reeks die nieuw verschijnt, en die blijkt een voltreffer te zijn. De oplages zijn dan meestal zeer laag, waardoor die sterk in waarde stijgen. Bijvoorbeeld Long John Silver.
Maar dan moet je eigenlijk ook hopen dat er niet snel een tweede of derde druk verschijnt.
En daar staan vele reeksen tegenover die achteraf geen fluit meer waard zijn.

En soms heb je strips die nooit herdrukt worden en die dan jaren later om de een of andere reden toch gegeerd worden. En die gegeerdheid blijft meestal wel niet duren, je moet op het juiste moment verkopen. Evergreens bijven wel Vandersteens en zo, maar daarvoor moet je al flink in de buidel tasten. En nog flinker, voor Kuifjes en zo...
Geplaatst op 23/02/2014 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 23/02/2014