RIP Pom

Crew
Avatar witam
5316
Een zeer jammerlijk nieuws is de wereld ingestuurd: Pom is vorige vrijdag gestorven. Pom, echte naam Jozef Van Hove, is voornamelijk bekend van de reeks Piet Pienter en Bert Bibber.

Iets meer detail kan u hier vinden.
Geplaatst op 09/05/2014 Citeren
Avatar
witam
Geplaatst op 09/05/2014
Snif, snif, snif. De meest onderschatte striptekenaar van Vlaanderen en daarbuiten. Piet Pieter en Bert Bibber was mijn allereerste stripreeks, 'geërfd', samen met Marklin-treintjes, van mijn vader. Als ik moet kiezen tussen de tekenaars van zijn generatie, dwz. Vandersteen, Sleen, Nys en hem, kies ik meteen voor Pom (Nys vind ik sowieso niets, overigens). Het is natuurlijk zo dat de strips niet echt te vertalen waren en dat ook de thema's nogal een teken des tijds zijn. Gecombineerd met zijn beperkte 'output', 47 titels inclusief de Vredeswapen-albums, was dat geen ideaal scenario voor een even grote indruk na te laten als zijn collega's. Komt nog bij dat Pom ook geen gemakkelijke mens was en niet echt wou meewerken aan zijn eigen beroemdheid.

Ik schrijf zelden wat bij iemands dood, maar voor Pom maak ik een uitzondering: Jozef, bedankt voor 't leesplezier en doet alvast de groeten aan Sintepieter!
Geplaatst op 09/05/2014 Citeren
Avatar
jjanssens
Geplaatst op 09/05/2014
Ach ende wee.
Ik weet nog dat ik als kind mijn ouders d eoren van hunne kop gezaagd heb telkens als we in de Delhaize waren om een album van PP&BB te kopen. Altijd graag gelezen. De interlocktuweel in mij vergiet tranen met tuiten.
Geplaatst op 10/05/2014 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 10/05/2014
Avatar Deecee1
1350
Heruitgaven gewenst ....
Geplaatst op 10/05/2014 Citeren
Avatar
Deecee1
Geplaatst op 10/05/2014
Tot zover ik weet zijn de PP&BB-albums altijd wel gemakkelijk te verkrijgen geweest. Zowel bij De Vlijt als, later, bij De Standaard zijn ze telkens opnieuw gedrukt.
Geplaatst op 11/05/2014 Citeren
Avatar
jjanssens
Geplaatst op 11/05/2014
Crew
Avatar Iyo74
6897
Jammerlijk nieuws, idd! Ook een van de betere van de oudere reeksen die ik héél graag meermaals gelezen heb (en dringend nog eens zou moeten herlezen)...
Geplaatst op 11/05/2014 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 11/05/2014
Crew
Avatar Fumetti
3673
om de ene of andere reden is PP&BB nooit tot in mn handen geraakt. Het moment mss...
Geplaatst op 12/05/2014 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 12/05/2014