Zoek mee naar de Beste Belgische strip

Crew
Avatar witam
5316
http://www.radio1.be/sites/default/files/imagecache/image_medium/images/articles/nomi_new.jpg

Op radio 1 zoekt men naar de Beste Belgische strip. Een jury van stripexperts heeft alvast een lijst van 20 strips samengesteld, waarvan zij denken dat de beste er bij zit. Maar natuurlijk kan je niet altijd volledig rekenen op de experts en zijn er bijgevolg nog 5 plaatsen vrij voor voorstellen uit het publiek.. wij dus. Ga dus zeker hier eens snuisteren in de lijst van 20 en poneer jouw eigen voorstel van de 5 belangrijkste die de groep van experts gemist hebben.

Wacht niet te lang want op dinsdag 11 november wordt de winnaar al bekend gemaakt. We zijn benieuwd!
Geplaatst op 24/10/2014 Citeren
Avatar
witam
Geplaatst op 24/10/2014
hmz, heb er maar 3 van die 20 gelezen. Precies paar gaten in de cultuur :-)
Geplaatst op 24/10/2014 Citeren
Avatar
Daywalker83
Geplaatst op 24/10/2014
Crew
Avatar Fumetti
3673
Zijn er maar 2 bij die ik niet ken en 3e dat ik niet heb?
Maar wat een heterogene selectie. Jommeke naast Schuiten om maar iets te noemen.
Zal eens door mn collectie lopen om er nog iets aan toe te voegen, zware keuze!
Geplaatst op 24/10/2014 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 24/10/2014
Crew
Avatar Fumetti
3673
Voila, volgende voorgesteld:
Incal: Moebius is toch topper en dat is echt het begin van een universum
Berlijn 1973, de 7 dwergen
Bloedbruiloft: Hermann en Vanhamme samen verdient ook wel een nominatie
Geplaatst op 24/10/2014 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 24/10/2014
Crew
Avatar woelfie
4122
Origineel geplaatst door Fumetti
Voila, volgende voorgesteld:
Incal: Moebius is toch topper en dat is echt het begin van een universum
Berlijn 1973, de 7 dwergen
Bloedbruiloft: Hermann en Vanhamme samen verdient ook wel een nominatie

Het gaat toch over de beste Belgische strip, en ik denk dat je dan Moebius daar niet kan bijrekenen :)

Persoonlijk vind ik dat Plunk ook een nominatie verdient.
Geplaatst op 24/10/2014 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 24/10/2014
Crew
Avatar witam
5316
Geplaatst op 28/10/2014 Citeren
Avatar
witam
Geplaatst op 28/10/2014
Crew
Avatar Fumetti
3673
Ha ja over die Frommeltje had ik het zaterdag nog met Tim van TseTse
Geplaatst op 28/10/2014 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 28/10/2014
Crew
Avatar Fumetti
3673

Het gaat toch over de beste Belgische strip, en ik denk dat je dan Moebius daar niet kan bijrekenen :)


Je hebt gelijk, was in de vaste overtuiging dat Moebius een belg was. Vermoed omdat hij Charlier als scenarist had bij oudste Blueberrys.
Geplaatst op 28/10/2014 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 28/10/2014
Crew
Avatar Surya
13269
Ik heb De Eeuwige Oorlog getipt, want die mag toch niet ontbreken!
Geplaatst op 28/10/2014 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 28/10/2014
Crew
Avatar witam
5316
Geplaatst op 29/10/2014 Citeren
Avatar
witam
Geplaatst op 29/10/2014
Crew
Avatar Surya
13269
Klassieker, maar echt goed heb ik die nooit gevonden. Hoort er imho dus niet thuis
Geplaatst op 29/10/2014 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 29/10/2014
Avatar eddyc
1
heb de volgende titels genomineerd
Een avontuur zonder helden
Suske en Wiske: De bronzen sleutel
Geplaatst op 30/10/2014 Citeren
Avatar
eddyc
Geplaatst op 30/10/2014
Crew
Avatar Fumetti
3673
Origineel geplaatst door Surya
Klassieker, maar echt goed heb ik die nooit gevonden. Hoort er imho dus niet thuis


Heb hetzelfde gevoel bij Jommeke, Nero, Sus en Wis. Klassiekers, cultureel erfgoed, zeer zeker! Maar bij de allerbeste belgische strips? Vind ik niet
Geplaatst op 30/10/2014 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 30/10/2014
Crew
Avatar witam
5316
nr 24: De blauwbloezen 15
http://www.radio1.be/files//redactie/BesteBelgischeStrip/24.jpg

nr 25: De Chninkel
http://www.radio1.be/files//redactie/BesteBelgischeStrip/25.jpg

En nu maar stemmen op jouw favoriet. Stemmen kan hier.
Geplaatst op 31/10/2014 Citeren
Avatar
witam
Geplaatst op 31/10/2014
Crew
Avatar witam
5316
Het verdict is gevallen.. de winnaar is 'Album 26' van Kiekeboe.

http://www.boek.be/sites/www.boek.be/files/styles/boek_w350/public/covers/9789002245015.jpg

"Kiekeboe wordt ambitieus en bedenkt zelf zijn eigen stripverhaal. In zijn eerste versie gaat hij als een soort James Bond te werk, maar zijn werk wordt door een kritische Merho verscheurd. Merho besluit het verhaal opnieuw uit te werken. De plot wordt echter voortdurend verstoord door klagende personages die vallen over clichés, hun eigen stereotiepe kledij, karaktertrekken en dergelijke meer. Het medium strip zelf wordt doorheen het album ook nog eens op een hilarische manier op de korrel genomen. Zo worden er tekstballonnen met elkaar verwisseld, Kiekeboes oog wordt geraakt door de punt van een tekstballon, Kiekeboe trapt door het kader, de lezer wordt zelf uitgenodigd een prent in te kleuren,... De chaos is compleet!"

Op plaats 2 vinden we Jommeke met 'De koningin van Onderland' en brons is voor Suske en Wiske met 'De zwarte madam'. Kuifje (De juwelen van Bianca Castafiore) moet zich tevreden stellen met een vierde plaats en Piet Pienter en Bert Bibber tenslotte eindigen op de vijfde plaats met 'Avontuur in San Doremi'.
Geplaatst op 11/11/2014 Citeren
Avatar
witam
Geplaatst op 11/11/2014
Tja, het is experimenteel en niet slecht, maar om nu te zeggen Beste strip ooit...

+ Jommeke en Sus & Wis en de top 3 is volledig...

Met andere woorden: kinderstrips zijn de beste strips.

Er is dus gestemd op strips die de meeste mensen kennen en als kind gelezen hebben.
Geplaatst op 11/11/2014 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 11/11/2014
Crew
Avatar witam
5316
Tja, dan is dat ook de beste strips voor hen, he.. en als zij de meerderheid van de kopers vormen (qua oplages wordt dit toch wel bevestigd) dan verdienen ze ook wel een stem..
alleen moet ik het daar niet mee eens zijn.. of jij.. of wellicht een hoop mensen die hier op het forum zitten. :-)
Geplaatst op 11/11/2014 Citeren
Avatar
witam
Geplaatst op 11/11/2014
Crew
Avatar beus
1554
ik denk dat er veel gestemd hebben omdat het op de radio kwam en je iets kon winnen,

normaal gezien stem je dan alleen maar op iets dat je kent dus dan komen kuifje, jommeke, sus en wik en kiekeboe weer bovendrijven he

als je nog nooit van chninkel of XIII hebt gehoord dan zal je daar ook niet op stemmen natuurlijk
Geplaatst op 11/11/2014 Citeren
Avatar
beus
Geplaatst op 11/11/2014
Crew
Avatar woelfie
4122
Bwah, ik heb hier geen probleem mee.
Het eigen aan een dergelijke "verkiezing" is dat eigenlijk niet op zoek gaat naar de beste strip, maar maar de populairste. En dan steken Kiekeboe, Sus en Wis en Jommeke er uiteraard bovenuit.

Bij uitbreiding heb je dit trouwens (in minder extreme mate) zelfs op deze site. Niet dat ik iets wil afdoen aan de kwaliteit van De Schninkel en Maus, maar het feit dat er 3 XIIIs, 5 Thorgals en 10 Murenas in de top 100 staan duidt er wel op dat een aantal lezers nogal blindelings alles van hun favoriete reeks goed vinden en dit hoog quoteren.
Dit is uiteraard inherent aan een subjectieve quotering: ofwel raak je niet aan voldoende stemmen (cfr populariteit) om een album hoog te stemmen, en als je al voldoende lezers hebt, heb je aan een paar negatieve stemmen (i.e. lezers die dit album nu net maar niets vinden) genoeg om de score zwaar naar beneden te halen. Albums die de top halen zijn dus per definitie goed (maar mogelijk niet de beste) én populair (binnen de doelgroep van de stemming).
Geplaatst op 11/11/2014 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 11/11/2014
Crew
Avatar Fumetti
3673
Denk dat jouw analyse volledig correct is, Woelfie!

Los daarvan kijk ik toch wel vaak naar lijstjes, om dingen te "ontdekken".
Geplaatst op 14/11/2014 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 14/11/2014