Lucky Luke - De bende van Joss Jamon

Het is al weer heel lang geleden dat ik weer eens een Lucky Luke album heb gelezen. Hoewel er toch heel wat in mijn kast staan. Helaas ben ik nog lang niet compleet. Het eerste nummer wat in mijn kast staat is ‚De bende van Joss Jamon’.

In dit album denken de bewoners van Los Palitos City dat Lucky Luke bij een bende bandieten hoort die flink heeft huis gehouden in het stadje. Ze willen hem opknopen. Luke belooft de bandieten op te sporen en terug te brengen naar Los Palitos City voor berechting. Ondertussen hebben de bandieten, onder leiding van Joss Jamon, zich gevestigd in Frontier City. Jamon en zijn bende besluiten daar een tijdje te blijven. Ze nemen met geweld het café en de winkels over. Joss Jamon stelt een bendelid aan als sheriff en stelt zichzelf verkiesbaar voor burgemeester. Niemand durft er tegen in te gaan. Maar er komt verandering in als Lucky Luke arriveert. Luke stelt zichzelf verkiesbaar, maar niemand durft op hem te stemmen. Het wordt nog een hele toer om Jamon en zijn bende op te pakken en terug te brengen naar Los Palitos City. Maar zoals altijd is Lucky Luke wel de aangewezen man om die taak te volbrengen.

De eerste acht Lucky Luke albums zijn getekend en geschreven door Morris. Later nam Goscinny het schrijfwerk voor zijn rekening. We kennen hem natuurlijk allemaal als de schrijver van Asterix. ‚De bende van Joss Jamon’ is het derde Lucky Luke album dat hij schrijft. En dat doet hij met verve. Zijn gevoel voor humor is duidelijk aanwezig. Er zijn mensen die het schrijfwerk van Morris beter vinden dan dat van Goscinny, maar ik geef de voorkeur aan Goscinny. Ik heb ook besloten alleen de Lucky Luke’s die hij heeft geschreven te gaan verzamelen.

Het tekenwerk van Morris is weer subliem. Er zitten weer een heleboel grappige karikaturen bij. En laat hij op pagina 28 Robert Mitchum een hele kleine bijrol spelen.

Weer een zeer leuke strip.

Lucky Luke op Ratatouille TV
Geplaatst op 01/05/2015 Citeren
Avatar
Anne-Marie123
Geplaatst op 01/05/2015
In de recensie staat dat dit het derde Lucky Luke album is met scenario van René Goscinny. Echter, eerst vanaf deel 14 wordt hij als scenarist op deze site genoemd. T/m deel 13 dus scenarist Morris.
Op Goscinny wiki staat dat hij vanaf 1955 scenarist was van reeks Lucky Luke.
Volgens deze wiki lijst zou dit het 2e album zijn met scenario van René Goscinny: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_albums_van_Lucky_Luke.

In deze review niet de info, dat Joss Jamon's handlanger Pete gemodelleerd is naar scenarist Goscinny.
Geplaatst op 22/04/2021 Citeren
Avatar
Susan Holmes
Geplaatst op 22/04/2021
Crew
Avatar woelfie
4066
Origineel geplaatst door Susan Holmes
In de recensie staat dat dit het derde Lucky Luke album is met scenario van René Goscinny. Echter, eerst vanaf deel 14 wordt hij als scenarist op deze site genoemd. T/m deel 13 dus scenarist Morris.
Op Goscinny wiki staat dat hij vanaf 1955 scenarist was van reeks Lucky Luke.
Volgens deze wiki lijst zou dit het 2e album zijn met scenario van René Goscinny: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_albums_van_Lucky_Luke.

Bedankt om dit te melden. Dat zou inderdaad eens aangepast moeten worden.
ALs je wil kan je via "Auteurs aanpassen" die altijd invoeren.

Origineel geplaatst door Susan Holmes
In deze review niet de info, dat Joss Jamon's handlanger Pete gemodelleerd is naar scenarist Goscinny.

Zulke weetjes kan je invoeren via het menu "Weetjes/fouten" aan de rechterkant. Goed gevonden.
Geplaatst op 11/05/2021 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 11/05/2021