Arboris: Jerry Spring en Sophie

Crew
Avatar witam
5316
Arboris heeft een persbericht de wereld ingestuurd om te laten weten dat ze ook Jeery Spring en Sophie gaan uitbrengen in de collectie: Klassiekers gebundeld!

"Arboris is anderhalf jaar geleden gestart met een prachtige nieuwe collectie: Klassiekers gebundeld! Daarin zijn inmiddels de series Baard en Kale, De Beverpatroelje, Guus Slim en Tanguy en Laverdure opgenomen. Vol trots kunnen we nu aankondigen dat de reeks klassiekers zal worden uitgebreid met twee nieuwe series: Jerry Spring en Sophie! De eerste delen van deze reeksen zullen al in het tweede kwartaal van dit jaar verschijnen!

Arboris zal deze reeksen gaan uitgeven in de vorm van hardcover bundelingen met een aantal verhalen per uitgave, met telkens een toegevoegd dossier met achtergrondinformatie over de auteurs en de eerste Nederlandstalige publicaties, een en ander voorzien van bijbehorende illustraties. De bundelingen zullen verschijnen in twee uitvoeringen: als hardcover en als luxueuze editie."

http://www.arboris.nl/site/wp-content/uploads/2016/01/Jerry-Spring-1-voorl-cover.jpg http://www.arboris.nl/site/wp-content/uploads/2016/01/Sophie-1-voorl-cover.jpg
Geplaatst op 21/01/2016 Citeren
Avatar
witam
Geplaatst op 21/01/2016
Crew
Avatar Fumetti
3673
Toch wel lovenswaardig om die belgische stripgeschiedenis weer beschikbaar te maken. En zeker met Sophie neemt men toch een risico: jidehem is toch niet de grootste naam. Maar zeker een waardige vertegenwoordiger van de school van marcinelle. De titel van deze eerste integrale doet vermoeden dat ok het verhaal van starter dat in de dupuis jeugdzonden reeks verscheen wordt opgenomen. Weinig bekend werk, helaas. Ik kijk vooral uit naar de dossiers!

En jije...godfather van de dupuisstal! Alhoewel ik misschien toch liever blondie en blinkie had gehad als integrale. Wie weet...
Geplaatst op 21/01/2016 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 21/01/2016
Crew
Avatar witam
5316
Wel nog een beetje meer info:

Over Jerry Spring:
Als Jerry Spring in 1954 voor het eerst in Robbedoes wordt gepubliceerd, neemt de strip de plaats in van Red Ryder, de laatste uit Amerika aangekochte strip die het blad op dat moment nog publiceert. Jijé grijpt zijn kans om de ideeën die hij tijdens zijn verblijf in Mexico en het zuiden van de Verenigde Staten heeft opgedaan in zijn strips te verwerken en zal met Jerry Spring een trend zetten die later door tekenaars als Giraud en vele anderen zal worden nagevolgd. Jijé, de man die ondermeer de leermeester is geweest van Franquin, Morris, Will, Giraud en Mézières, heeft Jerry Spring altijd als zijn troetelkind beschouwd, waar hij ook steeds extra zorg aan besteedde. Hij was van mening dat de inkleuringen van de pagina’s afbreuk deden aan het resultaat, en wist te bereiken dat Dupuis in 1974/1975 vier albums in zwartwit uitgaf, maar pas met deze integrale uitgave zullen alle door Jijé getekende verhalen worden uitgebracht in de vorm waar de tekenaar de voorkeur aan gaf, afgedrukt in zwartwit op daarbij passend crèmekleurig papier. Elk deel is voorzien van een uitgebreid dossier in kleuren over de strip en de auteur, en ook de omslagen en andere illustraties in kleur en zwartwit die Jijé van Jerry Spring gemaakt heeft zullen niet ontbreken.
In dit boek zijn de eerste drie verhalen van de reeks opgenomen:
- Golden Creek
- Yucca Ranch
- Zilvermaan


Over Sophie:
Jidéhem tekende al jaren de autorubriek van het weekblad Robbedoes, die gepresenteerd werd door autokenner Starter, en was daarnaast een zeer gewaardeerd medewerker van Franquin, voor wie hij veel decors tekende van de strip Robbedoes en vanaf het begin het grootste deel van de strip Guust.
Hij wilde echter graag weer een eigen strip, zoals hij al eerder in andere tijdschriften had gehad, en kreeg in 1961 die kans met Starter tegen de brokkenmakers, een spannend avontuur dat zich (uiteraard) in de autowereld afspeelde en waarin invloeden van zowel Franquin als Tillieux waren terug te vinden. In het tweede Starter-avontuur, Het huis aan de overkant, maken we kennis met Zoef, de auto met een eigen wil die Starter de nodige kopzorgen zal geven. Pas in het derde door Jidéhem getekende verhaal doet Sophie haar intrede, maar ze zal heel snel de hoofdrol van de strip naar zich toe trekken, als eerste stripheldin van de Frans-Belgische strip, ruim vóór Natasja, Yoko Tsuno, Franka en anderen, zo sterk zelfs dat de stripreeks voortaan haar naam zal krijgen!

En nog een extraatje.. ook De huurling wordt terug uitgebracht.
Over De Huurling:
Bij de eerste verschijning sloeg het prachtige schilderwerk van Huurling-tekenaar Vicente Segrelles al in als een bom, en de dertien in de afgelopen jaren bij uitgeverij Arboris verschenen albums van de reeks zijn dan ook vele malen ongewijzigd herdrukt. Nu de scan- en druktechnieken de afgelopen jaren vele malen beter geworden zijn, heeft Segrelles al zijn pagina’s met de beste apparatuur opnieuw laten digitaliseren, wat een veel gedetailleerder beeld oplevert, en alle albums voorzien van een zestien pagina’s dossier met unieke illustraties en achtergrondinformatie. Deze versie zal nu ook in het Nederlands worden uitgebracht, in een tempo van 6 albums per jaar, met nieuwe letteringen, gedrukt op zwaar kunstdrukpapier en gebonden in harde kaft. Hierbij zal nu ook de juiste volgorde worden aangehouden, die bij de Nederlandse editie altijd afweek van het origineel. Als afsluiting zal er bovendien nog een deel 14 verschijnen, waarin alle verhaallijnen door Vicente Segrelles worden afgerond!
Geplaatst op 22/01/2016 Citeren
Avatar
witam
Geplaatst op 22/01/2016
De Franse Jerry Spring Integrales zijn ook zwart/wit. Spreekt mij niet aan, en dat geldt ook voor crèmekleurig papier.
Geplaatst op 22/01/2016 Citeren
Avatar
Susan Holmes
Geplaatst op 22/01/2016
Origineel geplaatst door Susan Holmes
De Franse Jerry Spring Integrales zijn ook zwart/wit. Spreekt mij niet aan, en dat geldt ook voor crèmekleurig papier.


Gek eigenlijk: Als ik de Franse in mijn handen heb (als ik weer eens in Brussel ben) kan ik me bijna niet inhouden om ze kopen. Gelukkig maar: want in het Nederlands leest het net wat makkelijker weg :-)

Ik vind dus die kleuren versies spuuglelijk. Zo zie je maar weer : Zoveel zielen...... :-)
Geplaatst op 26/01/2016 Citeren
Avatar
RoyvdPijl
Geplaatst op 26/01/2016
Crew
Avatar Fumetti
3673
Op de website van Arboris staat dat Sophie bij de drukker is :-)
Geplaatst op 14/05/2016 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 14/05/2016