ben pas nieuw..

wat betekenen de afkortingen a1 s1 enz...

bedankt op voorhand
Geplaatst op 01/02/2016 Citeren
Avatar
trektang
Geplaatst op 01/02/2016
Crew
Avatar woelfie
4122
In een bepaalde reeks worden de strips genummerd met 1, 2, 3, enz.
In sommige reeksen krijgt de uitgever het lumineuze idee om opnieuw te beginnen tellen bij 1. In plaats van ze hier terug 1, 2, 3, enz te nummeren, kiezen we voor A1, A2, A3, enz om het verschil te maken tussen de eerste en de tweede reeks.
Let op: het gaat hier niet om heruitgaven, maar om een nieuwe reeks met nieuwe albums.

Een paar voorbeelden:
Als het om een andere uitgever gaat, maken we er meestal twee reeksen van, bijvoorbeeld Lucky Luke is de eerste reeks bij Dupuis, en Lucky Luke (Dargaud/Lucky Comics) is de daaropvolgende reeks bij Dargaud, die dus terug bij 1 begint te tellen, en nog later (met dan wel een doorlopende nummering) bij Lucky Comics.
Als het echter om dezelfde uitgeverij gaat, wordt meestal de nummering A1, A2, enz gebruikt. Zoals vaak bij comics het geval is, bijvoorbeeld Batman Adventures.

Soms zie je ook andere voorvoegsels: INT voor een integrale uitgave (bv. De P.I. van Hollywood) of S voor een special (bv. dit album van Robin Hoed).
Andere voorvoegsels verwezen vroeger nog naar een andere taal (bv FR voor Franse uitgaven met een andere nummering, R voor reclame-uitgaven, BO voor Best Of, enz), maar dat proberen we nu zo veel mogelijk te vermijden.
Geplaatst op 02/02/2016 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 02/02/2016
Crew
Avatar Fumetti
3673
Wees welkom, trektang!

met zo een nickname denk ik al meteen aan een tandarts :-)
Geplaatst op 02/02/2016 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 02/02/2016
Crew
Avatar fluiten
7764
Origineel geplaatst door Fumetti
Wees welkom, trektang!

met zo een nickname denk ik al meteen aan een tandarts :-)


Tiens, ik aan mijn vrouw.

:-)
Geplaatst op 02/02/2016 Citeren
Avatar
fluiten
Geplaatst op 02/02/2016
Crew
Avatar Fumetti
3673
Origineel geplaatst door fluiten
Origineel geplaatst door Fumetti
Wees welkom, trektang!

met zo een nickname denk ik al meteen aan een tandarts :-)


Tiens, ik aan mijn vrouw.

:-)


ik ook maar dan omdat zij wel tandarts is! :-)
Geplaatst op 02/02/2016 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 02/02/2016
Zeg mannen ,nu ik toch aan't vragen ben: Wat betekent de omcirkelde C ,meestal op het eerste blad ?

Bedankt voor de vorige antwoorden ,mijn vrouw trekt inderdaad tanden :snuggere jongens ,die stripinfo's.
Geplaatst op 26/02/2016 Citeren
Avatar
trektang
Geplaatst op 26/02/2016
Crew
Avatar Veter
7844
Ik veronderstel dat je het over het copyright symbool hebt?: ©
Dat geeft aan wie de auteursrechten op het album bezit en dikwijls staat daar ook het jaar bij wanneer die rechten geregistreerd zijn. Dat kan dan ook het uitgavejaar zijn, maar dat is niet altijd zo. Een album kan nooit ouder zijn dan dat copyright, maar het kan wel jonger zijn, als dat copyright niet hernieuwd werd bij heruitgaven.
Geplaatst op 26/02/2016 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 26/02/2016
Crew
Avatar Veter
7844
En eigenlijk is er een gelijkaardige uitleg voor het wettelijk depot, of soms ook wel D-nummer of depotnummer genoemd.
Een boek wordt wettelijk gedeponeerd door 2 exemplaren ervan af te leggen in de Koninklijke bibliotheek (in België dan toch, voor Nederland weet ik dat niet), en krijgt daar dan een nummer: D/jaar van deponeren/volgnummer van de uitgeverij/volgnummer van het album binnen die uitgeverij binnen dat jaar

voorbeeld: D/1980/0086/1380

1980 kan hier het uitgavejaar zijn, maar het album kan ook jonger zijn.
Geplaatst op 26/02/2016 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 26/02/2016
Crew
Avatar Fumetti
3673
Ewel dat wist ik nu eens niet, die D! Bedankt veter
Geplaatst op 26/02/2016 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 26/02/2016
HEEL HARTELIJKE DANK--ben weer mee!!!
Geplaatst op 27/02/2016 Citeren
Avatar
trektang
Geplaatst op 27/02/2016
Dag allemaal-
Om helemaal mee te zijn en zodanig jullie minder te storen ,had ik graag een kleine oefening gedaan .Hier gaan we

Guust 8 : Flaters van formaat
C:1972 (dus 71 kan niet )
D :1970 (dus 71 kan )
Geen ISBN
Achtercover : hand met stempel "nou moe !? "en vermelding op hemd " 9 "

Gegevens van de site :
1970,met ISBN


Om de uitgifte datum te weten ,neem ik dus best 1972 en vermeldt dit in mijn "gedetailleerd bewerken "?
JUIST ????
Geplaatst op 27/02/2016 Citeren
Avatar
trektang
Geplaatst op 27/02/2016
Crew
Avatar Veter
7844
Als er staat:

©1972
D/1970

kan 1971 niet
Aangezien 1972 de laatst (vernieuwde) datum is, kan het album ten vroegste van 1972 zijn.

Zoals ik reeds een paar maal proberen uitleggen heb, kan je in "gedetailleerd bewerken" alles kwijt wat je wil. Dat is een persoonlijk notablaadje dat aan die strip hangt, dat niemand anders kan zien, en dat enkel geldig is voor jouw exemplaar. En daarom passeert dat ook niet langs de moderators om goed te keuren. Dus om het even wat je daar schrijft, dat blijft enkel voor jou.

Dat in tegenstelling met het aanpassingsformulier!
Dat is het grote formulier dat opent als je op "aanpassen" klikt. Daar staan alle mogelijke details van de strip die kunnen aangepast of aangevuld worden, maar die aanpassingen zijn dan geldig voor iedereen die dat album in zijn collectie heeft. Daar kan je beter afblijven als je niet zeker bent waar je mee bezig bent. Als je daar fouten doorstuurt, heeft iedereen nu een fout album in zijn collectie.
Vandaar dat die aanpassingen ook langs de moderators moeten passeren om goedgekeurd te worden (en ik zoveel van je foute aanpassingen geweigerd heb ;-) )
Geplaatst op 27/02/2016 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 27/02/2016
ok en dank
Geplaatst op 27/02/2016 Citeren
Avatar
trektang
Geplaatst op 27/02/2016