Een echte striptekenaar stopt nooit

KLOETINGE - Illustrator en striptekenaar Danker Jan Oreel uit Kloetinge zit 25 jaar in het vak. Dat viert hij met een jubileumboek: Publiek Geheim. En dat terwijl hij eigenlijk niet zo veel heeft met de mijlpalen in zijn carrière.
Het is maar een getal. Een leuk getal, dat wel, maar meer ook niet. Danker Jan Oreel heeft een nuchtere kijk op zijn jubileum. "Er verandert niets", zegt de Kloetingse illustrator en striptekenaar vanuit zijn met (strip)boeken gevulde woning aan de Oostmolenweg.
Omdat hij eerdere jubilea vanwege de drukte geruisloos voorbij liet gaan, leek het Oreel leuk om er deze keer wél iets mee te doen. Iets wat niet te veel tijd in beslag zou nemen, want daarvoor heeft de illustrator het nog steeds te druk. Zo ontstond het idee om een verzamelalbum uit te geven met strips die Oreel de afgelopen 25 jaar heeft getekend voor verschillende opdrachtgevers.

Het resultaat is Publiek Geheim, een jubileumboek dat zaterdag 20 augustus verschijnt. In het album zijn allerlei strips te vinden, van het kerstverhaal van stripheldin Hel tot een informatiestrip voor Rijkswaterstaat. Het Afrikajaar in Goes illustreerde Oreel met een beeldverhaal over het openluchtspektakel Ubuntu. Ook deze strip is in het boekje opgenomen.
Het was meer werk dan hij dacht om alles bij elkaar te zoeken, bekent Oreel. "In mijn beginperiode had je nog geen digitaal archief, dus ik heb heel wat uren gespendeerd aan het doorvlooien van dozen."
Publiek Geheim ligt inmiddels bij de inbinder. het album verschijnt in een oplage van 999 exemplaren: 900 met een blauwe kaft en 99 met een rode. "De blauwe editie is de gewone, de rode bevat een originele schets van één van de strips uit het boek", legt Oreel uit. "Ik verkoop de rode boeken alleen via mijn website, zodat mensen kunnen kiezen welke schets ze willen." Op de vraag waarom de oplage 999 exemplaren telt, antwoordt Oreel: "Zeg nou zelf, 999 klinkt toch net iets spannender dan 1000?!"
Met de uitgave van het verzamelalbum is in ieder geval één project afgerond. Nu nog een kinderbijbel illustreren, tekeningen maken voor deel twee van 'Op zoek naar Zeeland' en het tweede deel van de strip 'De avonturen van Hel' uitwerken. Het is hard werken, geeft Oreel toe, maar stoppen komt in zijn woordenboek niet voor. "Een echte striptekenaar stopt nooit." (Bron: PZC 06/08/2016)
Geplaatst op 08/08/2016 Citeren
Avatar
blacktiger
Geplaatst op 08/08/2016