scannen

Als ik op mijn (nieuwe) scanner een afbeelding scan en die daarna naar het programma office pickture manager heb overbracht om eventueel wat te kunnen bewerken krijg ik op mijn scherm hele mooie plaatjes. Als ik deze echter upload naar de site verschijnen er allerhande vlekken en blokjes. Weet iemand een oplossing?
Geplaatst op 04/08/2017 Citeren
Avatar
simonstrip
Geplaatst op 04/08/2017
Crew
Avatar woelfie
4102
In welk formaat scan je?
En met welke resolutie?
In principe moet scannen op 200 dpi een mooi resultaat geven.
En als je doorgeeft welke covers het waren, kunnen we misschien beter zien wat het probleem is.
Geplaatst op 04/08/2017 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 04/08/2017
Crew
Avatar Veter
7839
Bij deze Alex is die "moiré" extreem (die achtercover !), maar bijna al de recente covers van Simon hebben die afwijkingen.
Deze is waarschijnlijk in 400 dpi, en Simon heeft later nog een versie in 300 dpi doorgestuurd, maar die was nog slechter. Ik heb ook voorgesteld om het op 200 dpi te proberen, dat zou meer dan genoeg moeten zijn.
Geplaatst op 04/08/2017 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 04/08/2017
Crew
Avatar Surya
13259
Ik heb code toegevoegd die de afbeeldingen verkleint voor ze op te laden, zodat dit vlotter gaat. Misschien komt het daardoor. Ik zal wat testen proberen doen.
Geplaatst op 04/08/2017 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 04/08/2017
Crew
Avatar Veter
7839
Ik heb de laatste dagen ook nog een aantal zelf ingescande covers toegevoegd, en geen problemen gezien.
Ik scan zelf in 200 dpi.

En trouwens bijna alle covers van nieuwe strips die ik toevoeg zijn groter dan bij ons, en moeten verkleind worden. Ook daar geen problemen gezien.
Ik denk eigenlijk niet dat het daar aan ligt.
Geplaatst op 04/08/2017 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 04/08/2017
Origineel geplaatst door Veter
Bij deze Alex is die "moiré" extreem (die achtercover !), maar bijna al de recente covers van Simon hebben die afwijkingen.
Deze is waarschijnlijk in 400 dpi, en Simon heeft later nog een versie in 300 dpi doorgestuurd, maar die was nog slechter. Ik heb ook voorgesteld om het op 200 dpi te proberen, dat zou meer dan genoeg moeten zijn.


Ik heb de Asterix in 200 dpi gescand, de cover komt goed door, de achterkant was weer een "moiré" dus die heb ik maar niet doorlaten gaan, dat wordt toch afgekeurd.
Voorlopig blijf ik proberen, ik heb dan sowieso de scans in de computer zitten, kan ik later nog eens proberen of het uploaden beter gaat.
Geplaatst op 04/08/2017 Citeren
Avatar
simonstrip
Geplaatst op 04/08/2017
Crew
Avatar Surya
13259
Ik kan me herinneren dat toen ik zelf nog scande, dat ik ook 200dpi deed, maar ik burde dat voor het te verkleinen, en dat minimaliseerde de moire enorm
Geplaatst op 04/08/2017 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 04/08/2017
Crew
Avatar Veter
7839
Ik heb toch nog niets afgekeurd Simon? Ik vond ze niet echt goed, vandaar dat ik je gecontacteerd had om te vragen om je iets aan je scannen zou kunnen aanpassen.
En eigenlijk zijn die Asterix en de kerncentrales die je hebt doorgestuurd ook nog steeds met die vlekken hoor. Die met de rode wolken is het groen wel ok, maar het rood zou eigenlijk ook een effen kleurvlak moeten zijn. En ook die andere versies zie je duidelijk de moiré.
Geplaatst op 04/08/2017 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 04/08/2017
Crew
Avatar woelfie
4102
Heb je bij het scannen geen optie "moiré-reductie"? Ik stel dat altijd zo in, en ik heb toch zeer weinig problemen daarmee.
Geplaatst op 04/08/2017 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 04/08/2017
Origineel geplaatst door Veter
Ik heb toch nog niets afgekeurd Simon? Ik vond ze niet echt goed, vandaar dat ik je gecontacteerd had om te vragen om je iets aan je scannen zou kunnen aanpassen.
En eigenlijk zijn die Asterix en de kerncentrales die je hebt doorgestuurd ook nog steeds met die vlekken hoor. Die met de rode wolken is het groen wel ok, maar het rood zou eigenlijk ook een effen kleurvlak moeten zijn. En ook die andere versies zie je duidelijk de moiré.

Ik wil goede covers leveren, vandaar dat ik niet alles doorgeef.
Als ik een cover toevoeg kan je in dat kleine schermpje al het resultaat een beetje bekijken, als daar al grote vlekken inzitten weet ik al genoeg en gaat die cover niet op reis.
Geplaatst op 04/08/2017 Citeren
Avatar
simonstrip
Geplaatst op 04/08/2017
Origineel geplaatst door woelfie
Heb je bij het scannen geen optie "moiré-reductie"? Ik stel dat altijd zo in, en ik heb toch zeer weinig problemen daarmee.


Waar kan ik zoiets vinden? Ik heb pas deze nieuwe canon mg5751 en heb een hele tijd geworsteld met de instellingen. Hij gaf eerst alleen scans in pdf formaat, nu ben ik eindelijk zover dat ik er normale plaatjes uit krijg die ik kan bewerken en door kan sturen
Geplaatst op 04/08/2017 Citeren
Avatar
simonstrip
Geplaatst op 04/08/2017
Crew
Avatar cuppenh
1519
Opmerking
• Voor het reduceren van moiré in scans stelt u Bron selecteren (Select Source) in op Tijdschrift (Magazine) in het dialoogvenster Instellingen (Document scannen) (Settings (Document Scan)) of Instellingen (Aangepast scannen) (Settings (Custom Scan)) en klikt u op Document of Aangepast (Custom) in het hoofdscherm van IJ Scan Utility.

Bron: Gebruikershandleiding.com : Canon PIXMA MG5751

Misschien helpt dit?
Geplaatst op 04/08/2017 Citeren
Avatar
cuppenh
Geplaatst op 04/08/2017
Origineel geplaatst door simonstrip
Origineel geplaatst door woelfie
Heb je bij het scannen geen optie "moiré-reductie"? Ik stel dat altijd zo in, en ik heb toch zeer weinig problemen daarmee.


Waar kan ik zoiets vinden? Ik heb pas deze nieuwe canon mg5751 en heb een hele tijd geworsteld met de instellingen. Hij gaf eerst alleen scans in pdf formaat, nu ben ik eindelijk zover dat ik er normale plaatjes uit krijg die ik kan bewerken en door kan sturen


de optie Descreen gebruiken bij de Afbeeldingscorrecties en kleuraanpassingen


Dit zegt de handleiding op deze site http://gdlp01.c-wss.com/gds/7/0300019927/01/MG5700ser_OnlineManual_Mac_NL_V01.pdf
:


Moiré-reductie (Descreen)

Reduceert moirépatronen.
Afgedrukte materialen worden weergegeven als een verzameling kleine puntjes. Moiré is een verschijnsel waarbij ongelijkmatige gradatie of een streeppatroon zichtbaar is als foto's of afbeeldingen met fijne punten worden gescand.
Belangrijk

Wanneer u Moiré-reductie (Descreen) inschakelt, schakelt u Beeld verscherpen (Unsharp
Mask) uit. Wanneer Beeld verscherpen (Unsharp Mask) is ingeschakeld, is het mogelijk dat moiré niet helemaal wordt verwijderd.
Opmerking

Het scannen neemt meer tijd in beslag als u Moiré-reductie (Descreen) inschakelt.
Geplaatst op 04/08/2017 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 04/08/2017