Digitale strips

Avatar Wijnand
243
Als stripliefhebber heb ik graag een stripboek in handen. Ik heb de afgelopen decennia dan ook een leuke verzameling opgebouwd, die ik momenteel aan het aanklikken ben, als zijnde in bezit en gelezen (ik koop mijn stripboeken om ze te lezen), in deze database.
Echter, ik heb daarnaast inmiddels zo'n 2,5 terabyte aan digitale strips in mijn bezit. Heel veel Amerikaans werk uit o.a. de jaren 30, 40 en 50 (The golden age) waaronder bijvoorbeeld ook het volledige werk van EC Comics. Strips die ik normaal gesproken nooit zou kunnen kopen, omdat men vindt daar werkelijk bezopen prijzen voor te moeten vragen. Strip waar ik in het verleden alleen maar over kon lezen in handboeken etc., maar die ik nu digitaal daadwerkelijk kan lezen.
Het is nu niet mijn bedoeling een discussie te starten of men dat wel of niet passend vindt, dat moet ieder voor zich weten.
Ik heb zowel papieren als digitale strips en geniet er iedere dag van.
Mijn punt is dat ik die strips ook graag in. mijn verzameling in deze database wil kunnen opnemen.
Mijn vraag is of het mogelijk is om bij het invoerscherm (naast in bezit en gelezen etc.), ook een knop te maken "digitale editie"?

Met vriendelijke groet,
Wijnand
Geplaatst op 13/07/2021 Citeren
Avatar
Wijnand
Geplaatst op 13/07/2021
Crew
Avatar Surya
13260
Dat is reeds enkele jaren mogelijk. Je kan kiezen tussen "SC", "HC" of "Digitaal" als uitvoering.
Geplaatst op 13/07/2021 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 13/07/2021
Crew
Avatar Veter
7839
Dit is niet de vraag, denk ik.
Het gaat over het bezitten van digitale versies van gedrukte strips. Dus, een extra vakje bij het collectiebeheer.
En het gaat dus, volgens mij, niet over het invoeren van digitaal uitgegeven strips, want dat is inderdaad al mogelijk.
Geplaatst op 13/07/2021 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 13/07/2021
Avatar Striphens
443
Als het een officiele uitgave is dan lijkt het me gepast dat er een nieuw "boek" in de database komt met een ander type (SC/HC/Dig). De SI-abonnee kan dan netjes aangeven welke versie hij bezit (net als het hebben van verschillende uitgaven van een titel). Illegale scans zouden niet in de database moeten zitten, vind ik.
Het vrije tekst veld per boek is ook nog een mogelijkheid om de (illegale) digitaliteit op te nemen, da's des gebruikers.
Geplaatst op 13/07/2021 Citeren
Avatar
Striphens
Geplaatst op 13/07/2021
Crew
Avatar Veter
7839
Inderdaad, ik wil ook geen illegale scans in de databank.
Maar, je hoeft dat niet perse te zien als enkel voor illegale scans, of DCP (Digital Comic Preservation) zoals het ook wel eens eufemistisch genoemd wordt.
Een heel groot deel van de nieuwe strips zijn tegenwoordig ook onmiddellijk legaal digitaal beschikbaar. Ik vind niet dat je die dan nog eens dubbel moet invoeren in de databank als digitale versie. Daar zou een extra vakje in je collectiebeheer (dus enkel persoonlijk geldig) een ideale oplossing zijn.
Maar er zijn ook tegenwoordig ook massa's strips die enkel digitaal beschikbaar zijn. Manga's, comics, maar ook Europese (vertaalde) strips. Zo is er bijvoorbeeld de gedeelde imprint 'Eurocomics', die Europese strips in het Engels en enkel digitaal uitbrengt. Hoofdzakelijk strips uit de stal van Dupuis, Dargaud en Casterman, maar er zitten ook vertaalde Spaanse en Poolse strips tussen. Die kunnen perfect in de database en daarvoor is het reeds bestaande 'ditale uitgave' helemaal geschikt voor (dus algemeen geldig).
En voor mensen die graag hun DCP collectie ook bijhouden, zou een apart vakje in je collectiebeheer ook perfect zijn. Je hoeft geen illegale scan toe te voegen, maar je kan de strip toch in je collectie zetten als digitaal.
Geplaatst op 13/07/2021 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 13/07/2021
Avatar Wijnand
243
Veter geeft precies weer wat ik bedoel met mijn suggestie.
Geplaatst op 13/07/2021 Citeren
Avatar
Wijnand
Geplaatst op 13/07/2021
Avatar Wijnand
243
Daarnaast komt het ook voor dat ik zowel de papieren versie alsook de digitale versie heb. Naast het aangeven van de juiste druk in print, kan ik dan tevens aangeven dat ik de strip ook digitaal bezit.
Geplaatst op 13/07/2021 Citeren
Avatar
Wijnand
Geplaatst op 13/07/2021
Avatar Striphens
443
Helderder, dank. Heb ik weer wat geleerd...
Geplaatst op 13/07/2021 Citeren
Avatar
Striphens
Geplaatst op 13/07/2021
Crew
Avatar woelfie
4102
Origineel geplaatst door Veter
Een heel groot deel van de nieuwe strips zijn tegenwoordig ook onmiddellijk legaal digitaal beschikbaar. Ik vind niet dat je die dan nog eens dubbel moet invoeren in de databank als digitale versie.

Vorig jaar zijn er zowat 23700 uitgaven van 13000 verschillende strips ingevoerd in de databank. Daar nog eens digitale uitgaven bij te voegen is een onmogelijk werk. Enkel als de cover van de digitale uitgave verschillend zou zijn van de papieren versie, of als er geen papieren versie van bestaat, lijkt het me relevant om dat apart in te voegen.
Ik treed Veter bij dat een aanpassing in het collectiebeheer de beste optie lijkt.
Geplaatst op 14/07/2021 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 14/07/2021
Crew
Avatar Surya
13260
OK, begrepen
Geplaatst op 14/07/2021 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 14/07/2021
Avatar Wijnand
243
Is hier inmiddels al meer over bekend?
Geplaatst op 21/02/2022 Citeren
Avatar
Wijnand
Geplaatst op 21/02/2022
Avatar Striphens
443
In het schermpje dat wordt getoond als je een boek "in bezit" krijgt (en dus ook als je klikt op "+ Gedetailleerd bewerken") kun je voortaan in een checkbox aangeven of je een "digitale versie" van dit item hebt.
Uiteraard kun je voor de Printbare lijst aangeven of je dat veld wel/niet wilt zien.
Veel plezier!

PS. Er zijn 47 mensen die iets als "digi" hebben staan in de opmerking bij hun eigen boek. Zo hebben ze in totaal misschien wel 23.333 boeken digitaal!
Geplaatst op 01/10/2023 Citeren
Avatar
Striphens
Geplaatst op 01/10/2023
Avatar Wijnand
243
Heel erg bedankt.
Ik heb wel een vraag. Is het ook mogelijk een lijst te printen met uitsluitend de strips die ik digitaal in mijn bezit heb.
Als ik nu slechts de hokjes met de naam en digitaal aanklik komt toch de lijst met alle namen van strips die ik bezit in beeld. Alleen staan de niet digitale strips dan op 0.
Geplaatst op 01/10/2023 Citeren
Avatar
Wijnand
Geplaatst op 01/10/2023
Avatar Wijnand
243
Nog een vraag.
Als ik naar "Mijn collectie" en vervolgens naar "Strips in bezit" ga krijg ik al mijn strips keurig onder elkaar in beeld. Bij elke strip staat dan vermeld Ïn bezit" en "Gelezen" en nog een aantal gegevens.
Kan hierbij ook de vermelding van digitale versie in beeld komen?
Geplaatst op 01/10/2023 Citeren
Avatar
Wijnand
Geplaatst op 01/10/2023
Avatar Striphens
443
Origineel geplaatst door Wijnand
... Is het ook mogelijk een lijst te printen met uitsluitend de strips die ik digitaal in mijn bezit heb?

Ja, nu wel: er is een filteroptie bovenin.
Vergeet niet dat je met externe hulpmiddelen (ik denk aan MS EXCEL) uitgebreide filter- en combinatiemogelijkheden kunt maken.
Veel plezier!
Geplaatst op 01/10/2023 Citeren
Avatar
Striphens
Geplaatst op 01/10/2023
Avatar Wijnand
243
Uitgeprobeerd. Werkt als een tierelier. Hartelijk dank.
Geplaatst op 01/10/2023 Citeren
Avatar
Wijnand
Geplaatst op 01/10/2023
Avatar Wijnand
243
Origineel geplaatst door Wijnand
Nog een vraag.
Als ik naar "Mijn collectie" en vervolgens naar "Strips in bezit" ga krijg ik al mijn strips keurig onder elkaar in beeld. Bij elke strip staat dan vermeld Ïn bezit" en "Gelezen" en nog een aantal gegevens.
Kan hierbij ook de vermelding van digitale versie in beeld komen?


En deze vraag ook al beantwoord. Hartelijk dank!!!

En nou moet ik nog een berg invoeren. En da's leuk.
Wat een leuke site is dit toch.
Geplaatst op 01/10/2023 Citeren
Avatar
Wijnand
Geplaatst op 01/10/2023
Crew
Avatar Veter
7839
Mooie toevoeging alweer!
Het zal nu wat tijd vergen om mijn digitale aankopen terug te vinden, en ze een extra vinkje te geven. 😊
Geplaatst op 01/10/2023 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 01/10/2023