Interview door Filip Troch, en ons vriendelijk ter beschikking gesteld door de auteur.
1. Wie is Simon Van Liemt en waarom ben je striptekenaar geworden?
Van kindsbeen af tekende ik graag. Vooral door mijn moeder, die kunstschilder is, kreeg ik de zin om te tekenen en ook het creatieve instinct mee.
Pas vanaf ik mijn baccalaureaat (eindexamen middelbaar onderwijs) verkreeg in 1993, ging ik op zoek naar de verschillende scholen waar ik het striptekenen kon leren. Daarbij kwam ik terecht in Luik door een kozijn die daar ook schoolliep.
Na drie jaar Sint-Lucas en veel plezier te hebben gemaakt (een beetje te veel…) kon ik terug naar Aix-en-Provence vertrekken. Veel had ik er niet van opgestoken want Sint-Lucas was niet echt de topschool voor striptekenen. Er werd te weinig aandacht besteed aan het striptekenen op zich.
Na een zoektocht van een jaar trok ik naar mij broer in Parijs die in de tekenfilmwereld werkte.
Een jaar later vertrok ik terug naar Luik waar ik in het atelier van Bruno Gazzotti (Soda, Alleen) en Ralph Meyer (Undertaker) met de naam “par fois j’ai dur” (vrij vertaald: soms heb ik het moeilijk) zeer veel bijleerde. Ik kijk enorm op naar deze twee professionelen die volgens mij tot de top behoren.
Na 1 jaar in dit atelier ervaring opgedaan te hebben vertrok ik weer naar Frankrijk waar ik terecht kwam bij studio “Gotferdom” dankzij Dominique Latil (Morea, De Krijgsheren, …). Daar tekende ik mijn eerste kortverhalen van 6 bladzijden op scenario van Latil voor het magazine Lanfeust Mag. Dit was mijn doorbraak in het milieu van het stripverhaal. Gotferdom was een broeinest van vele tekenaars die gerenommeerd zijn.
Met Jean-Christophe Derrien, die een goede vriend is, maakte ik 2 reeksen: “Bezweringen”, waarvan er slechts 1 deel van de 3 vertaald werd bij Talent, en “Poker”, hiervan zijn er 4 delen verschenen bij Le Lombard.
2. Door wie werd de keuze gemaakt om jou Rik Ringers te laten tekenen?
Le Lombard had 2 projecten in oorsprong met Rik Ringers.
Een eerste dat de reguliere reeks ging voortzetten en een tweede met een soort Rik Ringers door... verschillende tekenaars met telkens afzonderlijke verhalen.
Derrien met wie ik al vele jaren samenwerkte vroeg me om die reguliere reeks te doen maar hij vermoedde al dat dit niet echt mijn ding was en dus weigerde ik dit.
Dankzij Derrien ontmoette ik Zidrou die de reeks Poker, bij Le Lombard, super vond en tevens mijn werk zeer professioneel vond, althans dat zei hij mij tijdens het festival van Angoulême. Ik nam zelf contact op met Zidrou om na te gaan of er een project was dat hij kon aanbieden. Zidrou had de vraag gekregen vanuit Le Lombard om een éénmalig album te maken over Rik Ringers en dacht daarbij dat ik een goeie match zou zijn.
Een moeilijke keuze omdat ik zopas weigerde aan een trouwe vriend en nu toch zou toezeggen aan Zidrou.
De keuze verrechtvaardigde zich wel daar de twee vorige reeksen geen kassuccessen waren en ik met Zidrou wel meer succes kon krijgen.
Le Lombard besloot achteraf om enkel een spin-off te maken en niet verder te doen met de reguliere reeks. Daardoor kwam deze keuze natuurlijk wat moeilijk gezien de vriendschap met Derrien. Maar dit werd vlug uitgesproken, waardoor het met Derrien nu nog altijd goed zit, gelukkig!
Rik Ringers las ik niet als ik klein was en wist dus niet dat er toch heel wat fantasie in de strip zat. Dit ontdekte ik pas later.
3. Is Rik Ringers nog in de mode?
Neen, al meer dan 20 jaar is Rik Ringers een beetje uit de belangstelling.
We weten wie ons publiek is. Het zijn de mensen die opgegroeid zijn met Rik Ringers, die eraan gehecht zijn en die houden van de sterke waarden die de strip heeft!
Tevens had de reeks ook heel wat vrouwelijke fans dankzij het personage van Nadine. Rik Ringers heeft héél wat aanhangers die trouw de reeks volgen zelfs al weten ze dat de laatste albums van Tibet en André-Paul Duchâteau minder waren van kwaliteit. Daarom ook is het leuk dat al die mensen nu verder deze avonturen kunnen lezen.
4. Denk je dat er een nieuw publiek is, dat nu Rik Ringers opneemt?
Vooral met dit vijfde album denk ik dat er een nieuw publiek is ontstaan.
Het heeft wat tijd gekost om zich te positioneren op de markt omdat nog velen het oud, stofferig imago van Rik Ringers in hun gedachten hadden en nog niet klaar waren om deze nieuwe avonturen te lezen. Het is ook normaal dat na bijna 60 jaar deze reeks wat minder populair werd.
Tibet was een ongelofelijke workaholic als je ziet dat hij naast Rik Ringers ook nog tientallen Chick Bill avonturen tekende.
Ik vraag me soms af hoe ze het deden als je weet dat ik meer dan een jaar nodig heb om 1 album te maken.
5. Wat denk je van de verschillende adaptaties van oude reeksen zoals Robbedoes, Blueberry, …?
Ik zelf lees er niet zoveel.
Ik heb wel heel graag de versie van Baard en Kale gelezen door Blutch maar de versie van Blueberry door Blain vond ik minder. De reeksen rond Robbedoes door... enz. volg ik niet zo goed.
Volgens mij is het succes vooral omdat veel mensen behoefte hebben om zich vast te houden aan wat ze kennen, dit is meestal gemakkelijker, veiliger en dus comfortabeler. Een tweede punt is dat je met een klassieke reeks “alles” kunt vertellen.
Bijvoorbeeld met de reeks van Rik Ringers haalt Zidrou thema’s aan die van deze tijd zijn. Het leuke is ook dat de thema’s zoals bijvoorbeeld racisme in de jaren ’60 geplaatst worden die het nog interessanter maakt. Dit is wat de Amerikanen doen met hun comics die nu al 100 jaar bestaan en waarbij ze thema’s aanhalen die nu aan de orde zijn.
Het is ook de bedoeling om van koers te veranderen bij de nieuwe avonturen. Het heeft geen zin om verder te doen op dezelfde lijn als Tibet en Duchâteau. Ze hebben 68 verhalen gemaakt en het werd tijd voor iets nieuws.
6. In de nieuwe avonturen zien we duidelijk meer hardere scenes, zwaardere onderwerpen, referenties naar de thema’s en muziek waardoor we kunnen stellen dat de strip zich meer richt op volwassenen, klopt dit?
Ja zeker, Rik Ringers is gericht naar een ouder publiek, de lezers zijn veelal +40, maar natuurlijk richt het zich ook naar het kind dat in hen schuilt.
Jammer genoeg richt de strip zich minder naar het echt jonge publiek, vooral omdat de tekenstijl zich daar niet toe leent. Het is ook een bewuste keuze van ons om de code van de jaren ‘60 te respecteren maar met een modernisering van de verhaaltrend, vooral de verhaallijn is het meest geëvolueerd.
Voor de Nederlandse vertaling moet het ook niet makkelijk zijn want Zidrou heeft een bijzondere rijke Franse woordenschat die weinig auteurs hebben.
7. Hoe verloopt de samenwerking met Zidrou?
Ik krijg het scenario meestal compleet van Zidrou. Daarna lees ik het volledig. Zelf kom ik niet tussen in het scenario. Wel stuur ik soms wat opmerkingen om sommige zaken aan te passen indien nodig. Als ik het volledige verhaal ken, maakt dit het voor mij wel gemakkelijker om een beter beeld te vormen van de personages die ik moet tekenen.
Ikzelf teken het storyboard uit en Zidrou geeft natuurlijk wat voorstellen over hoe hij bepaalde pagina-indelingen ziet. Mijn werk bestaat er vooral in om het storyboard zo goed mogelijk uit te schrijven.
Dit is wel veel geëvolueerd in de laatste jaren. In het begin waren het vooral pagina’s van 7-8 vakjes wat niet echt dynamisch is. Nu zijn we geleidelijk overgegaan naar een pagina-indeling met daarin 12 en meer vakken waardoor het verhaal wint aan inhoud en densiteit. Zidrou heeft dan ook geen enkel probleem om 54 pagina’s met 12 vakken in te vullen.
Nu ben ik bijvoorbeeld het volgende deel aan het tekenen en ik doe dat scène per scène omdat ik het belangrijk vind dat ik in die scène kan blijven om me beter te kunnen inleven. Als je eerst heel het album zou schetsen in één keer verlies je soms de emotionele rijkdom met je personages. Vandaar dat ik liever scène per scène teken.
8. Heb je ook nog andere plannen of ben je momenteel tevreden met Rik Ringers?
Neen, niet direct. Wat mij betreft vind ik het vooral belangrijk om een goed verhaal te tekenen. Maakt niet uit wat het is. Ikzelf heb ook geen goesting om een eigen scenario te schrijven als ik zie hoe Zidrou werkt dan zou ik dat ook niet kunnen. Het voordeel met Rik Ringers is dat we met vele genres in aanraking komen: komedie, fantasie, drama, thriller en zelfs een beetje horror. In tegenstelling tot andere stripauteurs heb ik geen wensen om een specifiek nieuwe reeks te beginnen. Als dit zou stoppen wil ik misschien wel iets anders doen dat strips tekenen.
9. Heeft Duchâteau nog de laatste avonturen gelezen?
Ja en hij waardeerde vooral de nieuwe moderne toon die de reeks kreeg. Nu kunnen zaken verteld en getekend worden die in hun tijd niet konden. Het laatste album heeft hij jammer genoeg niet meer kunnen lezen.
10. Op het laatst is Rik Ringers bezeten door de geest van Michel. Zal hij daar nog van af geraken of blijft hij deze in het volgende album meedragen?
Ik mag en wil nooit veel verklappen over het volgende verhaal maar laat ons zeggen dat dit gegeven discreet aanwezig zal blijven...
Interview door Filip Troch en vriendelijk ter beschikking gesteld door de auteur.
Geplaatst op 08/09/2021
Citeren
Leuk om nog eens een interview te lezen en een paar weetjes te ontdekken, waarvoor dank.
Geplaatst op 08/09/2021
Citeren