Robbedoes in bange dagen

Avatar Lucvis
3
SUBLIEM

Helaas het is zo ver, het verhaal is afgelopen van misschien wel één van meest indrukwekkende strips van de afgelopen jaren. Ik kan niet genoeg superlatieven benoemen over deze strip. Ja het is wellicht subjectief maar wel gemeend!
Waar vind je een zo aangrijpend verhaal zo humorvol en lief wordt verteld. Een naïeve maar dappere en oprechte Robbedoes, een Kwabbernoot die zich van heel andere kant laat zien, de schitterende kwajongens, de sterke meiden en vrouwen etc. etc. En dat terwijl ik Robbedoes niet echt tot mijn favoriete reeksen reken.

Dat in de tweede wereldoorlog niet alles was zoals het leek wordt hier heel goed in beeld gebracht. De slechteriken waren wellicht toch beter dan de goede. De verschrikkingen van de tweede wereld oorlog worden niet geschuwd. Heel subtiel krijg je langzaam een brok in de keel(2e deel) als Robbedoes op de trein stapt. Maar soms ook heel cru en komisch tegelijk zoals in het eerste en laatste deel. De geweldige tekeningen passen daar goed bij. Maar toch heb ik daar nauwelijks opgelet omdat ik gegrepen werd door het verhaal. Dat wordt opnieuw kijken, het liefst in een hele mooie integrale versie.
Geplaatst op 03/10/2022 Citeren
Avatar
Lucvis
Geplaatst op 03/10/2022
Het idee van de integraal deel ik graag! Dit verhaal smeekt gewoon om een prachtig dossier. En om in schoonheid af te sluiten: een unieke ex libris!
Geplaatst op 04/10/2022 Citeren
Avatar
Thorgal57
Geplaatst op 04/10/2022