Op 24 november 2005 registreerde
Surya de domeinnaam
‘stripINFO.be’. Zijn eigen persoonlijke inventaris werd zo een
bron van informatie voor vele verzamelaars van stripboeken, graphic novels, comic books en wat dies meer zij. Mede door alle samenwerking van strip-fans is de site wat het nu is!
We vieren het 20 jarig bestaan van stripINFO.be!

Geplaatst op 08/12/2025
Citeren
20 jaar! Mooie mijlpaal van een mooi initiatief.
Proficiat stripinfo.be.
Geplaatst op 08/12/2025
Citeren
Ja, maar eigenlijk is de site al 26 jaar oud, want het begon als De 9de Kunst ergens in 1999 :)
Geplaatst op 08/12/2025
Citeren
De 9de Kunst herinner ik me nog. Waar is de tijd...
Waardoor ik me afvraag wanneer ik actief werd op deze site? Dat is sowieso al behoorlijk wat jaartjes.
Geplaatst op 09/12/2025
Citeren
Origineel geplaatst door Iyo74
...Waardoor ik me afvraag wanneer ik actief werd op deze site? Dat is sowieso al behoorlijk wat jaartjes.
Zie voor registratiedatum de rechterinzet op de pagina waarin
jouw collectie wordt getoond.
Geplaatst op 10/12/2025
Citeren
Dank.
Ik zocht bij mijn profiel, maar daar was het dus niet te vinden.
19,5 jaar lid. Lang niet slecht, denk ik zo. :-)
Geplaatst op 13/12/2025
Citeren
20 jaar!
Dikke proficiat, en vooral.hartelijk dank aan alle medewerkers.
Geplaatst op 21/12/2025
Citeren
Origineel geplaatst door Iyo74
Dank.
Ik zocht bij mijn profiel, maar daar was het dus niet te vinden.
19,5 jaar lid. Lang niet slecht, denk ik zo. :-)
Ik blijkbaar half jaar later dan jou, vond ik ook niet slecht! 😇
Geplaatst op 21/12/2025
Citeren
Dikke proficiat aan iedereen hier ,op naar de volgende 20 jaar ....en meer .
Deze site is er voor en door de gebruikers .
Kan alleen blijven bestaan door de inzet van de gebruikers en medewerkers .
Waarvoor dank ,doe zo verder ...top werk en de beste site die er is .
Geplaatst op 25/12/2025
Citeren
Bedankt voor deze lovende woorden!
Geplaatst op 26/12/2025
Citeren
Alvast een warme dankjewel aan alle medewerkers.
Geplaatst op 05/02/2026
Citeren
Een hele nuttige site, die ik al heel lang regelmatig bezoek. Ik weet niet hoe lang, vermoed al vanaf het begin. Zou mij niet kunnen voorstellen dat het er niet meer is. Mijn bijdrage zelf is beperkt, maar ik heb heel veel waardering voor de inzet van de gebruikers en medewerkers.
Geplaatst op 02/06/2026
Citeren
Dank voor waardering!
Datum van aanmelden op stripINFO.be kun je vinden op de
bladzijde “Mijn collectie”.
Geplaatst op 03/06/2026
Citeren
03-02-2006. Maar uiteraard ben ik al actief op de site sinds 1999, toen de site nog De 9de kunst heette,
Geplaatst op 04/06/2026
Citeren
Origineel geplaatst door Surya
03-02-2006. Maar uiteraard ben ik al actief op de site sinds 1999, toen de site nog De 9de kunst heette,
yep , ik vanaf 2016 maar ...er effe jaaaren daarvoor tussen uit geweest , maar 'k herinner me nog iets van een bibliotheek van een firma Bonte met nog CD aankoop en opstart of zoiets .?. was dàt die 9de kunst of zo ?
Geplaatst op 26/06/2026
Citeren
Nee, Bonte was (en is nog steeds) een stripwinkel in Brugge. Peter Bonte is vrij snel begonnen met de gegevens van de strips die in de winkel passeerden ook in digitale bestanden op te slaan. En die dan inderdaad via CD (en mits betaling, denk ik) gedeeld werden, maar niet online stonden.
Die gegevens zijn dan later door catawiki opgekocht, waar die dan hun stripsverhandelsysteem verder op ontwikkeld hebben (online systeem). En die stripafdeling is dan weer afgesplitst als het huidige Last Dodo.
Geplaatst op 26/06/2026
Citeren
Origineel geplaatst door Veter
Nee, Bonte was (en is nog steeds) een stripwinkel in Brugge. Peter Bonte is vrij snel begonnen met de gegevens van de strips die in de winkel passeerden ook in digitale bestanden op te slaan. En die dan inderdaad via CD (en mits betaling, denk ik) gedeeld werden, maar niet online stonden.
Die gegevens zijn dan later door catawiki opgekocht, waar die dan hun stripsverhandelsysteem verder op ontwikkeld hebben (online systeem). En die stripafdeling is dan weer afgesplitst als het huidige Last Dodo.
Wow, wijze Veter! Wat een mooie geschiedenis! En, bottom line, ondanks al dat geweld ontstond een HEEL STERK stripINFO.be?! Of is dit iets van lang daar voor of na?
Volgens mij is niks hier gekocht, toch? Alles UGC: User Generated Content, de kracht van een echte Wikipedia?
En volgens mij zijn we supercompleet qua uitgaves, reprints en dergelijke...
Geplaatst op 26/06/2026
Citeren
Geplaatst op 27/06/2026
Citeren
👍👍👍 ..wow , inderdaad wijze Veter en striphens !!!
Geplaatst op 27/06/2026
Citeren
Origineel geplaatst door Striphens
En, bottom line, ondanks al dat geweld ontstond een HEEL STERK stripINFO.be?! Of is dit iets van lang daar voor of na?
Volgens mij is niks hier gekocht, toch? Alles UGC: User Generated Content, de kracht van een echte Wikipedia?
En volgens mij zijn we supercompleet qua uitgaves, reprints en dergelijke...
Inderdaad! Hier helemaal UGC!
Ik weet geen exacte jaartallen meer, maar ik denk dat dit ongeveer gelijktijdig geëvolueerd is.
Geplaatst op 27/06/2026
Citeren
Is eigenlijk terug te vinden op wikipedia:
Uitgeverij Bonte'De stripdatabank' van Bonte werd in 2009 verkocht aan Catawiki.
En ik vermoed dat die daardoor een flinke boost gekend hebben de jaren daarna.
Geplaatst op 27/06/2026
Citeren
Inderdaad! Hier helemaal UGC!
Ik weet geen exacte jaartallen meer, maar ik denk dat dit ongeveer gelijktijdig geëvolueerd is.
Deze site is begonnen in 1999 als "De 9de kunst" met uiteindelijk "de9dekunst.be" als URL. In 2004 ofzo besliste ik dat dat geen handige URL was en kocht "stripinfo.be" en rebrandde de site. Ook rond die tijd (2003/2004) hadden mijn partner en ik een CMS voor de site gemaakt (voordien was die statisch) en rond 2006 (denk ik) heb ik het mogelijk gemaakt voor gewone gebruikers om gegevens toe te voegen en kwamen enkele moderators aan boord om alles te checken voor het online kwam. En dat systeem hebben we nu nog altijd, ook als is de onderliggende code meermaals aangepast.
Geplaatst op 29/06/2026
Citeren
Was er een connectie met 9dekunst.nl of is dat gewoon toeval?
Geplaatst op 16/07/2026
Citeren
Ik denk niet dat die organisatie toen al bestond. In elk geval, er was geen band.
Geplaatst op 16/07/2026
Citeren