FAQ's en tips bij het toevoegen van albums

Crew
Avatar Veter
7823
Ik zal proberen hier wat veel voorkomende vragen en tips voor het toevoegen van albums bij elkaar te zetten.

* Zoek
Voor je om het even wat toevoegt kan je best eerst even de zoekfunctie gebruiken. Probeer een relevant trefwoord te gebruiken.
Voor een album gebruik je best een relevant trefwoord uit de titel van het album (eventueel de reeks). Misschien zit het album niet onder de reeks die jij zou verwachten, misschien is het net iets anders geschreven...
Voor de auteur best de achternaam of de alias.

* Wat
Gewone/identieke heruitgaven worden niet opgenomen. Enkel als er een verschil is in uitgavevorm (SC/HC/Luxe), uitgeverij, cover, taal, ISBN, ... worden de uitgaven geplaatst.
Naast het album zijn nog enkele vakjes ('Druk', 'Opmerking') waar je zelf in je eigen collectie eventueel nog wat verduidelijking kan zetten.
Als je denkt dat jouw album toch in aanmerking komt voor plaatsing en je kan geen scan toevoegen, zet dan best een opmerking voor de moderators erbij waarom je dat denkt.

* Hoe
- Nieuwe reeks:
Albums worden altijd gekoppeld aan een reeks, ook al zijn het one-shots (alleenstaande albums). Maak eerst de reeks aan ('Reeks toevoegen', in het menu bovenaan bij 'Gegevens toevoegen'), je krijgt dan dadelijk de vraag om in die nieuwe reeks ook albums toe te voegen.
- Nieuw album:
Als je een nieuw album wil toevoegen aan een bestaande reeks, ga je eerst naar de reeks, en klik daar dan op 'Strip toevoegen aan deze reeks' (in het menu bovenaan).
Vul de vakjes in waarvan je de gegevens zeker weet en druk op 'Toevoegen'.
Je kan dan niet meer terugkeren naar dat formulier! Telkens als je op 'Toevoegen' drukt maak je immers een nieuw album aan. Kijk dus eerst je gegevens goed na vóór je op de knop drukt.
- Andere versie van reeds bestaand album:
Ga eerst naar het betreffende album en klik daar op '[Andere uitgave toevoegen]' (onder het 'Aanpassen' menu, rechts naast het album). Het album wordt dan automatisch gekoppeld aan het bestaande.
Een aantal gegevens van het bestaande album zullen al overgenomen zijn, wijzig waar nodig. Kijk even na en druk op 'Toevoegen'.

* Auteurs
Als je een album toevoegt dat nog niet in de database zit, is het mogelijk dat ook de auteurs nog niet aanwezig zijn. Gebruik dan best eerst even de zoekfunctie. Voeg dan eventueel de auteur toe met 'Auteur toevoegen' (in het menu bovenaan), die is dan onmiddellijk te gebruiken bij het toevoegen van een album. (De mods kijken dit wel nog na).

* Covers
Covers met watermerk of logo van een andere site worden niet geplaatst.
Covers moeten in het 'jpg' formaat zijn, 'gif', 'png', 'pdf', of andere mogelijke formaten kan het script niet verwerken.
Covers moeten minstens 200 pixels breed zijn. Het script zal ze dan automatisch opslaan in de juiste maat. Kleinere afbeeldingen kunnen niet omdat ze dan vervormd worden.
De popup toont de covers met maximale hoogte van 600 pixels.
Als je zelf covers gaat scannen om ze toe te voegen, heeft het geen zin ze in hoge resolutie in te scannen. Het script slaat ze pas op als ze verkleind zijn naar de juiste afmeting. Als de upload van het bestand te lang duurt (door de grootte) is het zelfs mogelijk dat het script niets opslaat.
Foto's maken van covers is niet zo'n goed idee, de kwaliteit is altijd heel pover. Dus graag goede scans.
Covers toevoegen of vervangen kan je door naast het betreffende album te klikken op 'Aanpassen' --> 'Cover vervangen'. Ook hier zal die cover pas verschijnen na goedkeuring van één van de mods.


* ISBN
ISBN of International Standard Book Number
Vóór 2007 is het ISBN-nummer altijd een 10-delig cijfer met eventueel een X op de 10e plaats. En is dus niet gelijk aan het 13-delige artikelnummer.
Vanaf 1 januari 2007 wordt dat herzien en gebruikt men een andere methode om dat laatste cijfertje (/letter x) te berekenen. Vanaf dan is het ISBN altijd 13-delig en (dikwijls) wél gelijk aan het artikelnummer.
Het 13-delige nummer begint altijd met 978 (de 'boek' code), daarna 1 of 2 cijfers voor de taalcode (90 voor Nederlands [sinds 2023 ook 94 voor Nederlands]), daarna de code voor de uitgeverij, daarna het volgnummer van het album binnen de uitgeverij, en als laatste cijfer het controlecijfer.
Het 10-delige nummer begint met de taalcode, dan uitgeverij, volgnummer album en eindigt met het controlecijfer dat eventueel ook een X kan zijn.
° Als er geen ISBN vermeld wordt in de strip vul je een geen in (kleine letters, geen aanhalingstekens), zodat ook die informatie volledig is. En idemdito voor de barcode.
Geplaatst op 24/01/2010 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 24/01/2010
Crew
Avatar Iyo74
6891
Mooi overzicht, Veter! Dat zal duidelijkheid scheppen. Misschien dat Surya het onder de 'help'-knop bij 'toevoegen' kan plaatsen? En zou die knop niet iets prominenter in beeld moeten komen? Want volgens mij kijken veel mensen daar over...
Geplaatst op 24/01/2010 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 24/01/2010
Er is een helpknop??
Grapje.

Bedankt voor het hoognodige (allez voor mij toch) overzicht!
Geplaatst op 24/01/2010 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 24/01/2010
Crew
Avatar Surya
13236
Link aangepast
Geplaatst op 25/01/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 25/01/2010
Hallo Wouter,
Bedankt voor de aanwijzingen. Ik ben pas met deze site aan de slag gegaan en ik denk dan ook dat ik het concept nog niet helemaal door heb. ?(Wel vraag ik me af hoe ik een hele reeks foto's die ik van de albums heb waarbij de opmerking staat dat er geen afbeelding beschikbaar is, kan oversturen.
Ik was van plan om eerst alles wat ik van strips heb in de database in te voeren en daarna te controleren of er geen fouten in zitten. Als alles naar mijn zin staat, zet ik de collectie openbaar.
Groetjes,
Nico
Geplaatst op 25/06/2011 Citeren
Avatar
Nicamis
Geplaatst op 25/06/2011
Crew
Avatar Veter
7823
Als een album geen coverafbeelding heeft kan je die toevoegen door bij het betreffende album te klikken op "Aanpassen" --> "Cover toevoegen".
Voor uitleg over de gescande afbeelding (geen foto's aub), zie hierboven in de FAQ.
Geplaatst op 25/06/2011 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 25/06/2011
Origineel geplaatst door Veter
Als een album geen coverafbeelding heeft kan je die toevoegen door bij het betreffende album te klikken op "Aanpassen" --> "Cover toevoegen".
Voor uitleg over de gescande afbeelding (geen foto's aub), zie hierboven in de FAQ.


Het rare is dat dit niet bij elk album lukt. Ik checkte bev een album dat tussen de nieuwe toegevoegde albums stond. Het had geen cover, en daar kon je WEL een cover toevoegen. Probeer ik hetzelfde bij een S en W album, dan staat bij aanpassen nergens 'cover toevoegen'? Een foutje of?
Geplaatst op 02/07/2011 Citeren
Avatar
Stripverzamelaar26
Geplaatst op 02/07/2011
Origineel geplaatst door Stripverzamelaar26
Origineel geplaatst door Veter
Als een album geen coverafbeelding heeft kan je die toevoegen door bij het betreffende album te klikken op "Aanpassen" --> "Cover toevoegen".
Voor uitleg over de gescande afbeelding (geen foto's aub), zie hierboven in de FAQ.


Het rare is dat dit niet bij elk album lukt. Ik checkte bev een album dat tussen de nieuwe toegevoegde albums stond. Het had geen cover, en daar kon je WEL een cover toevoegen. Probeer ik hetzelfde bij een S en W album, dan staat bij aanpassen nergens 'cover toevoegen'? Een foutje of?


Stond dat album aangekondigd?
Geplaatst op 02/07/2011 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 02/07/2011
Crew
Avatar Surya
13236
Het is inderdaad niet mogelijk covers toe te voegen bij albums die als "aangekondigd" in de databank staan.
Geplaatst op 03/07/2011 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 03/07/2011
Origineel geplaatst door Surya
Het is inderdaad niet mogelijk covers toe te voegen bij albums die als "aangekondigd" in de databank staan.


Klopt, het album stond idd 'aangekondigd'. Ms moet men deze tread gwn schrappen, dat zou het toevoegen van covers vergemakkelijken? Of het zo kunnen regelen, dat je bij de albums met 'aangekondigd' toch een cover kan invoegen.
Geplaatst op 03/07/2011 Citeren
Avatar
Stripverzamelaar26
Geplaatst op 03/07/2011
Crew
Avatar Veter
7823
Het is juist de bedoeling dat er geen cover kan toegevoegd worden vóór het album verschenen is. De 'aangekondigde' covers bleken in het verleden nogal eens te verschillen met de uiteindelijk echt gepubliceerde covers. En dat kon voor heel wat verwarring zorgen.
Als het album echt verschenen is kan je dat als gebruiker makkelijk aanduiden als 'Verschenen' -- > naast "Aangekondigd", de moderators kijken dit dan nog wel even na. Als die wijziging goedgekeurd wordt, verdwijnt "Aangekondigd", en kan je vanaf dan de juiste cover toevoegen. :)
Geplaatst op 03/07/2011 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 03/07/2011
Origineel geplaatst door Veter
Het is juist de bedoeling dat er geen cover kan toegevoegd worden vóór het album verschenen is. De 'aangekondigde' covers bleken in het verleden nogal eens te verschillen met de uiteindelijk echt gepubliceerde covers. En dat kon voor heel wat verwarring zorgen.
Als het album echt verschenen is kan je dat als gebruiker makkelijk aanduiden als 'Verschenen' -- > naast "Aangekondigd", de moderators kijken dit dan nog wel even na. Als die wijziging goedgekeurd wordt, verdwijnt "Aangekondigd", en kan je vanaf dan de juiste cover toevoegen. :)


Allemaal vlot en makkelijk blijkbaar..
Geplaatst op 03/07/2011 Citeren
Avatar
Stripverzamelaar26
Geplaatst op 03/07/2011
Crew
Avatar Surya
13236
Origineel geplaatst door Stripverzamelaar26
Allemaal vlot en makkelijk blijkbaar..

Daar streef ik naar! :)
Geplaatst op 03/07/2011 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 03/07/2011
Crew
Avatar $tripofiel
3313
Gelezen en goedgekeurd!

X ;)
Geplaatst op 19/08/2011 Citeren
Avatar
$tripofiel
Geplaatst op 19/08/2011
Origineel geplaatst door Veter

* Wat
Gewone heruitgaven worden niet opgenomen. Enkel als er een verschil is in uitgavevorm (SC/HC/Luxe), uitgeverij, cover, taal, ISBN, ... worden de uitgaven geplaatst.
Naast het album zijn nog enkele vakjes ('Druk', 'Opmerking') waar je zelf in je eigen collectie eventueel nog wat verduidelijking kan zetten.
Als je denkt dat jouw album toch in aanmerking komt voor plaatsing en je kan geen scan toevoegen, zet dan best een opmerking voor de moderators erbij waarom je dat denkt.


Wat te doen met albums, waarin staat "ISBN in afwachting van het registratienummer". Dargaud past dit namelijk bij albums uit de 70-er jaren regelmatig toe.
Zwart-wit geredeneerd is er een afwijking in ISBN...?

In mijn profiel kan ik zien van welke albums die in mijn bezit zijn, er nog informatie ontbreekt (en dat betreft voornamelijk ISBN nummers). De betreffende albums bevatten echter geen ISBN, is er een mogelijkheid om dit (anders dan voor mijzelf) in de database aan te geven?
Geplaatst op 10/09/2011 Citeren
Avatar
peeeet_nl
Geplaatst op 10/09/2011
Crew
Avatar Veter
7823
De database aanvaardt "geen" als ISBN. Dat wordt niet getoond bij het album, maar het album verdwijnt uit de lijst met ontbrekende gegevens. :)
Geplaatst op 10/09/2011 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 10/09/2011
Nog even een vraagje over het volgende:

Origineel geplaatst door Veter


* ISBN
ISBN of International Standard Book Number
Vóór 2007 is het ISBN-nummer altijd een 10-delig cijfer met eventueel een X op de 10e plaats. En is dus niet gelijk aan het 13-delige artikelnummer.
Vanaf 1 januari 2007 wordt dat herzien en gebruikt men een andere methode om dat laatste cijfertje (/letter x) te berekenen. Vanaf dan is het ISBN altijd 13-delig en wél gelijk aan het artikelnummer.
Het 13-delige nummer begint altijd met 978 (de 'boek' code), daarna 1 of 2 cijfers voor de taalcode (90 voor Nederlands), daarna de code voor de uitgeverij, daarna het volgnummer van het album binnen de uitgeverij, en als laatste cijfer het controlecijfer.
Het 10-delige nummer begint met de taalcode, dan uitgeverij, volgnummer album en eindigt met het controlecijfer dat eventueel ook een X kan zijn.


Niet in alle gevallen is de UAC gelijk aan het ISBN (De jonge jaren van Blueberry deel 18 en De werelden van Thorgal deel 1 zijn hier een voorbeeld van), maar zou wel gesteld kunnen worden dat als er geen ISBN in het album staat, de UAC ingevoerd mag worden als ISBN?
Geplaatst op 10/09/2011 Citeren
Avatar
peeeet_nl
Geplaatst op 10/09/2011
Crew
Avatar Veter
7823
Neen, dat zou ik niet doen. We houden het strikt bij het ISBN. Als er geen ISBN vermeld wordt, dan wordt het een "geen".

Ik denk trouwens dat je je miskeken hebt op die nummers. Ik heb mijn exemplaren van die beide albums er even bijgenomen en daar zijn ISBN en UAC wél gelijk. :)
Geplaatst op 10/09/2011 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 10/09/2011
Is het mogelijk dat jullie ook een "standpunt" innemen m.b.t. het aantal pagina's!? Danwel een definitie geven van "pagina"?
Een pagina is doorgaans een al dan niet bedrukte zijde van een vel papier.
Vanuit het grafisch proces wordt er veelal gewerkt met een veelvoud van 4 (ik heb tot op heden alleen in de collectie Follies en bij enkele albums waarbij de binnenkant omslag bedrukt is, een afwijking hierop gezien).
Logischer wijze zou het aantal pagina's dus een veelvoud van 4 (in elk geval 2) moeten zijn, tenzij het aantal beeldzijden bedoeld wordt. In dit geval kan het elk getal zijn.
Geplaatst op 31/10/2012 Citeren
Avatar
peeeet_nl
Geplaatst op 31/10/2012
Crew
Avatar Veter
7823
We gebruiken inderdaad jouw visie.
Alles wat tussen voor- en achtercover zit van het album. Titelpagina's, colofon, inhoudstabellen, dossiers, blanco pagina's, alles wordt meegerekend. En dat is inderdaad zo goed als altijd een veelvoud van 4.
Geplaatst op 31/10/2012 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 31/10/2012
Crew
Avatar T.I.A
3660
Ik dacht dat heruitgaven met dezelfde cover (ISBN,uitgeverij) niet werden opgenomen?
Ik zie hier bij de Blauwbloezen bijvoorbeeld dat dit wel het geval is (enkel verschil achterflap titellijst)
Ik kreeg de vraag terecht nadat ik prompt een uitgave weigerde van zo een album.
We zullen weten wat gedaan, als je ingaat dat bij sommige reeksen zoals Jommeke een 22-tal herdruks zijn per album...

Er is dan wel wat verandert sinds mijn afwezigheid?
Geplaatst op 23/04/2013 Citeren
Avatar
T.I.A
Geplaatst op 23/04/2013
Crew
Avatar fluiten
7775
Was er niet besloten dat, als de frontcover dezelfde is maar de backcover toch verschillend, we die ook opnamen in de database?
Geplaatst op 23/04/2013 Citeren
Avatar
fluiten
Geplaatst op 23/04/2013
Crew
Avatar T.I.A
3660
Origineel geplaatst door fluiten
Was er niet besloten dat, als de frontcover dezelfde is maar de backcover toch verschillend, we die ook opnamen in de database?


Zou het niet weten fluitje, ik ben nog niet zolang terug en mijn geheugen is niet wat het zijn moet :D

Het is ook moeilijk controleerbaar als enkel maar een frontcover wordt ingegeven, dan moet je er maar op vertrouwen dat die gegevens die de gebruiker u meld '... nummers in titellijst en jaartal' juist zijn.
Geplaatst op 23/04/2013 Citeren
Avatar
T.I.A
Geplaatst op 23/04/2013
Origineel geplaatst door fluiten
Was er niet besloten dat, als de frontcover dezelfde is maar de backcover toch verschillend, we die ook opnamen in de database?


yep
Geplaatst op 23/04/2013 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 23/04/2013
Crew
Avatar Surya
13236
't Is vrij simpel voor mij: als er iets aan verschilt, is het eigenlijk een andere uitgave; Als het niet direct obvious is wat het verschil is (ISBN, andere inkleurder, andere cover...) dient er bij te staan wat het verschil is.
Geplaatst op 23/04/2013 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 23/04/2013
Crew
Avatar fluiten
7775
Origineel geplaatst door T.I.A
Het is ook moeilijk controleerbaar als enkel maar een frontcover wordt ingegeven, dan moet je er maar op vertrouwen dat die gegevens die de gebruiker u meld '... nummers in titellijst en jaartal' juist zijn.


Daar hebben we Veter voor.

:D
Geplaatst op 23/04/2013 Citeren
Avatar
fluiten
Geplaatst op 23/04/2013
Avatar kagebe
198
Let op dat het jaartal van latere uitgaves wel klopt. Ik zie nu bij Bollie & Billie dat er regelmatig hetzelfde jaartal van verschijnen bij staat terwijl het een veel latere uitgave is.
Geplaatst op 10/02/2014 Citeren
Avatar
kagebe
Geplaatst op 10/02/2014
Origineel geplaatst door Veter
Ik zal proberen hier wat veel voorkomende vragen en tips voor het toevoegen van albums bij elkaar te zetten.

* Zoek
Voor je om het even wat toevoegt kan je best eerst even de zoekfunctie gebruiken. Probeer een relevant trefwoord te gebruiken.
Voor een album gebruik je best een relevant trefwoord uit de titel van het album (eventueel de reeks). Misschien zit het album niet onder de reeks die jij zou verwachten, misschien is het net iets anders geschreven...
Voor de auteur best de achternaam of de alias.

* Wat
Gewone heruitgaven worden niet opgenomen. Enkel als er een verschil is in uitgavevorm (SC/HC/Luxe), uitgeverij, cover, taal, ISBN, ... worden de uitgaven geplaatst.
Naast het album zijn nog enkele vakjes ('Druk', 'Opmerking') waar je zelf in je eigen collectie eventueel nog wat verduidelijking kan zetten.
Als je denkt dat jouw album toch in aanmerking komt voor plaatsing en je kan geen scan toevoegen, zet dan best een opmerking voor de moderators erbij waarom je dat denkt.

* Hoe
- Nieuwe reeks:
Albums worden altijd gekoppeld aan een reeks, ook al zijn het one-shots (alleenstaande albums). Maak eerst de reeks aan ('Reeks toevoegen', in het menu bovenaan bij 'Gegevens toevoegen'), je krijgt dan dadelijk de vraag om in die nieuwe reeks ook albums toe te voegen.
- Nieuw album:
Als je een nieuw album wil toevoegen aan een bestaande reeks, ga je eerst naar de reeks, en klik daar dan op 'Strip toevoegen aan deze reeks' (in het menu bovenaan).
Vul de vakjes in waarvan je de gegevens zeker weet en druk op 'Toevoegen'.
Je kan dan niet meer terugkeren naar dat formulier! Telkens als je op 'Toevoegen' drukt maak je immers een nieuw album aan. Kijk dus eerst je gegevens goed na vóór je op de knop drukt.
- Andere versie van reeds bestaand album:
Ga eerst naar het betreffende album en klik daar op '[Andere uitgave toevoegen]' (onder het 'Aanpassen' menu, rechts naast het album). Het album wordt dan automatisch gekoppeld aan het bestaande.
Een aantal gegevens van het bestaande album zullen al overgenomen zijn, wijzig waar nodig. Kijk even na en druk op 'Toevoegen'.

* Auteurs
Als je een album toevoegt dat nog niet in de database zit, is het mogelijk dat ook de auteurs nog niet aanwezig zijn. Gebruik dan best eerst even de zoekfunctie. Voeg dan eventueel de auteur toe met 'Auteur toevoegen' (in het menu bovenaan), die is dan onmiddellijk te gebruiken bij het toevoegen van een album. (De mods kijken dit wel nog na).

* Covers
Covers met watermerk of logo van een andere site worden niet geplaatst.
Covers moeten in het 'jpg' formaat zijn, 'gif' en 'png' kan het script niet verwerken.
Covers moeten minstens 200 pixels breed zijn. Het script zal ze dan automatisch opslaan in de juiste maat. Kleinere afbeeldingen kunnen niet omdat ze dan vervormd worden.
De popup toont de covers met maximale hoogte van 600 pixels.
Als je zelf covers gaat scannen om ze toe te voegen, heeft het geen zin ze in hoge resolutie in te scannen. Het script slaat ze pas op als ze verkleind zijn naar de juiste afmeting. Als de upload van het bestand te lang duurt (door de grootte) is het zelfs mogelijk dat het script niets opslaat.
Foto's maken van covers is niet zo'n goed idee, de kwaliteit is altijd heel pover. Dus graag goede scans.
Covers toevoegen of vervangen kan je door naast het betreffende album te klikken op 'Aanpassen' --> 'Cover vervangen'. Ook hier zal die cover pas verschijnen na goedkeuring van één van de mods.


* ISBN
ISBN of International Standard Book Number
Vóór 2007 is het ISBN-nummer altijd een 10-delig cijfer met eventueel een X op de 10e plaats. En is dus niet gelijk aan het 13-delige artikelnummer.
Vanaf 1 januari 2007 wordt dat herzien en gebruikt men een andere methode om dat laatste cijfertje (/letter x) te berekenen. Vanaf dan is het ISBN altijd 13-delig en (dikwijls) wél gelijk aan het artikelnummer.
Het 13-delige nummer begint altijd met 978 (de 'boek' code), daarna 1 of 2 cijfers voor de taalcode (90 voor Nederlands), daarna de code voor de uitgeverij, daarna het volgnummer van het album binnen de uitgeverij, en als laatste cijfer het controlecijfer.
Het 10-delige nummer begint met de taalcode, dan uitgeverij, volgnummer album en eindigt met het controlecijfer dat eventueel ook een X kan zijn.


Geplaatst op 03/02/2015 Citeren
Avatar
1-schelp
Geplaatst op 03/02/2015
Dag Veter,

zoals je ziet heb ik het nog altijd niet goed begrepen hoe het werkt. Ik heb geprobeerd 3 nieuwe strips toe te voegen, maar ze komen niet te voorschijn. Wat heb ik verkeerd gedaan??


Geplaatst op 03/02/2015 Citeren
Avatar
1-schelp
Geplaatst op 03/02/2015
Crew
Avatar Veter
7823
Hey, tijdje geleden zeg. :)

Maar, heu, je zegt niet wat, wanneer, hoe, en ik kan me niet herinneren iets van jou gezien te hebben (maar er zijn natuurlijk nog wel meer moderators), ik kan je dus moeilijk zeggen wat je verkeerd gedaan hebt.
De site heeft ook een hele tijd erg zware problemen gehad, misschien daar iets mee te maken?

Als ik me goed herinner waren je vroegere bijdragen andere versies van reeds aanwezige strips. Als dit nu ook het geval was is dit onderdeel voor jou belangrijk:

Origineel geplaatst door Veter
- Andere versie van reeds bestaand album:
Ga eerst naar het betreffende album en klik daar op '[Andere uitgave toevoegen]' (onder het 'Aanpassen' menu, rechts naast het album). Het album wordt dan automatisch gekoppeld aan het bestaande.
Een aantal gegevens van het bestaande album zullen al overgenomen zijn, wijzig waar nodig. Kijk even na en druk op 'Toevoegen'.


Ga dus eerst op zoek naar het juiste album/de juiste reeks (een Franse of anderstalige uitgave van een Nederlandstalig album beschouwen we ook als een 'andere versie') en volg dan bovenstaande instructies.

Anders moet je misschien even melden wat je precies wou toevoegen, dan kunnen we je ook beter helpen om je begeleiden hoe je moet toevoegen.
Geplaatst op 03/02/2015 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 03/02/2015
Kan me ook niet herinneren iets van 1-schelp gezien te hebben.
Geplaatst op 03/02/2015 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 03/02/2015
Crew
Avatar Veter
7823
Hey 1-schelp,

Ik heb vandaag een paar toevoegingen van jou gevonden, en er was inderdaad heel wat mee mis.
Die Blake en Mortimer had je toegevoegd als een nieuw album in de reeks, terwijl het gewoon een andere versie was van een reeds aanwezig album. (ook uitgeverij was fout trouwens).
Dus:

Origineel geplaatst door Veter
- Andere versie van reeds bestaand album:
Ga eerst naar het betreffende album en klik daar op '[Andere uitgave toevoegen]' (onder het 'Aanpassen' menu, rechts naast het album). Het album wordt dan automatisch gekoppeld aan het bestaande.
Een aantal gegevens van het bestaande album zullen al overgenomen zijn, wijzig waar nodig. Kijk even na en druk op 'Toevoegen'.


Verder had je ook een nieuwe reeks toegevoegd, zonder er echter albums aan toe te voegen.
Ik heb ze voorlopig goedgekeurd, maar een reeks zonder albums heeft natuurlijk eigenlijk geen zin. Daar kan niemand iets mee aanvangen.
Geplaatst op 07/02/2015 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 07/02/2015
Dag Veter,
bedankt voor het antwoorden. Ik heb nu pas je antwoord gevonden.

Welke uitgeverij was verkeerd? Ik heb een franse versie van Le secret de l'espadon , tome 3 van uitgeverij Editions Blake et Mortimer, Brussel. dit was eerst in 1986 uitgegeven en dan heruitgegeven in 1991. ik heb deze in Parijs gevonden.

en wat had ik geschreven zonder titel?? Was het Asterix Presenteert? daar had ik wel een titel bijgezet die ik had.( dacht ik toch) deel IV Obelix aan de top

Ik hoop dat het in orde komt, dan kan ik ze wegzetten!
Geplaatst op 16/02/2015 Citeren
Avatar
1-schelp
Geplaatst op 16/02/2015
Crew
Avatar Veter
7823
Hey

Die Asterix-reeks staat daar nog steeds leeg, daar is nooit een album aan toegevoegd.

Met die Blake en Mortimer was weer heel wat mis, heel wat opzoekwerk nodig gehad om te vinden waarover dit eigenlijk ging, en nu zie ik dat je hier wel meer en juiste informatie geeft. :(
(je toevoeging was weer als een nieuw album in de reeks en niet als andere versie van een reeds aanwezig album, terwijl dat album er wel degelijk inzit in vele versies. Je had het ook toegevoegd als een 0-nummer en als uitgeverij Lombard gezet)
En daarna dus heel wat correctiewerk gehad...

Mag ik nog eens vragen om mijn uitleg nog eens goed te lezen, over hoe je een andere versie van een album toevoegt? Dank bij voorbaat en succes met verdere toevoegingen.

Die Blake en Mortimer zou dan deze moeten zijn:


http://www.stripinfo.be/strip.php?strip=260419

Geplaatst op 16/02/2015 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 16/02/2015
Crew
Avatar Veter
7823
Ik heb ergens anders informatie gevonden over die Asterix presenteert, en ik heb hem voor jou toegevoegd:

http://www.stripinfo.be/strip.php?strip=260423

Geplaatst op 16/02/2015 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 16/02/2015
Bedankt voor de hulp, en ik had getracht de juiste uitgeverij in te typen. Ik zal nog meer mijn best doen.....
Geplaatst op 17/02/2015 Citeren
Avatar
1-schelp
Geplaatst op 17/02/2015
Beste Veter,

Ik heb vandaag een versie van Tante Biotica ingevoerd als nieuw item, alsook een Julie Wood (500 dwazen aan de start 1977). Allebei met een andere backcover dan de items die al in de catalogus staan. Ik heb ze tot nog toe niet zien verschijnen (afgekeurd?).
Zo ja zou ik graag de reden willen weten.

Groeten, Raoul
Geplaatst op 20/02/2015 Citeren
Avatar
raoulamelinckx
Geplaatst op 20/02/2015
Crew
Avatar witam
5316
Origineel geplaatst door raoulamelinckx
Beste Veter,

Ik heb vandaag een versie van Tante Biotica ingevoerd als nieuw item, alsook een Julie Wood (500 dwazen aan de start 1977). Allebei met een andere backcover dan de items die al in de catalogus staan. Ik heb ze tot nog toe niet zien verschijnen (afgekeurd?).
Zo ja zou ik graag de reden willen weten.

Groeten, Raoul


Ze staan allebei nog op te beoordelen lijst.. we proberen zo vlug mogelijk doorheen de lijst te gaan, maar kunnen niet garanderen dat we binnen de x aantal uur alles kunnen beoordelen. We doen ons best, en komen er waarschijnlijk dra aan toe.
Trouwens bedankt voor het mee aan te vullen van de databank!

tot later!
Geplaatst op 21/02/2015 Citeren
Avatar
witam
Geplaatst op 21/02/2015
Origineel geplaatst door raoulamelinckx
Beste Veter,

Ik heb vandaag een versie van Tante Biotica ingevoerd als nieuw item, alsook een Julie Wood (500 dwazen aan de start 1977). Allebei met een andere backcover dan de items die al in de catalogus staan. Ik heb ze tot nog toe niet zien verschijnen (afgekeurd?).
Zo ja zou ik graag de reden willen weten.

Groeten, Raoul


Vraag ivm Julie wood
Je hebt een versie van 1977 toegevoegd.
De al aanwezige versie is ook van 1977, maar de achtercover is anders, en volgens mij van een herdruk want er staan 5 albums van Julie Wood op vermeld. Deze versie heeft ook een ISBN, bij jouw versie heb ik geen ISBN gevonden. Kan je me bevestigen dat jouw versie inderdaad geen ISBN heeft?
Vermoedelijk zijn de gegevens van de al aanwezige versie in onze database aangevuld met een ISBN en een foute achtercover.

Als jij bevestigt dat er geen ISBN is bij jouw versie, ga ik de al bestaande versie aanpassen naar een eerste druk (jouw achtercover gebruiken, en ook de voorkaft, want je cover is beter en vertoont geen verschillen) en vorm ik jouw versie om tot druk van 1979.
't is maar dat anders veel mensen ineens geen 1e druk meer in hun verzamelijng gaan hebben...
Geplaatst op 21/02/2015 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 21/02/2015
Oh ja, opmerking aan alle posters: kunnen jullie jullie vragen in een andere post stellen aub? Deze is echt alleen voor tips en tricks...
Geplaatst op 21/02/2015 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 21/02/2015
Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche
Origineel geplaatst door raoulamelinckx
Beste Veter,

Ik heb vandaag een versie van Tante Biotica ingevoerd als nieuw item, alsook een Julie Wood (500 dwazen aan de start 1977). Allebei met een andere backcover dan de items die al in de catalogus staan. Ik heb ze tot nog toe niet zien verschijnen (afgekeurd?).
Zo ja zou ik graag de reden willen weten.

Groeten, Raoul


Vraag ivm Julie wood
Je hebt een versie van 1977 toegevoegd.
De al aanwezige versie is ook van 1977, maar de achtercover is anders, en volgens mij van een herdruk want er staan 5 albums van Julie Wood op vermeld. Deze versie heeft ook een ISBN, bij jouw versie heb ik geen ISBN gevonden. Kan je me bevestigen dat jouw versie inderdaad geen ISBN heeft?
Vermoedelijk zijn de gegevens van de al aanwezige versie in onze database aangevuld met een ISBN en een foute achtercover.

Als jij bevestigt dat er geen ISBN is bij jouw versie, ga ik de al bestaande versie aanpassen naar een eerste druk (jouw achtercover gebruiken, en ook de voorkaft, want je cover is beter en vertoont geen verschillen) en vorm ik jouw versie om tot druk van 1979.
't is maar dat anders veel mensen ineens geen 1e druk meer in hun verzamelijng gaan hebben...


Geplaatst op 21/02/2015 Citeren
Avatar
raoulamelinckx
Geplaatst op 21/02/2015
De Julie Wood heeft geen ISBN nummer. Dit exemplaar is een Dargaud uitgave van 1977, en volgens mij is de uitgave in de database een Dargaud-Oberon uitgave.
Groeten, Raoul
Geplaatst op 21/02/2015 Citeren
Avatar
raoulamelinckx
Geplaatst op 21/02/2015
Nog iets vergeten.... op de backcover van mijn Julie Wood staan maar twee titels en geen vijf. Dus eerste druk volgens mijn bescheiden mening.
Geplaatst op 21/02/2015 Citeren
Avatar
raoulamelinckx
Geplaatst op 21/02/2015
Hey Raoul,

Jouw toevoeging was inderdaad de 1e druk.

Ik heb gedaan wat ik gezegd heb: ik heb de al bestaande uitgave aangepast (jouw achtercover, ISBN weg)
Daarna heb ik jouw uitgave omgevormd tot 2e (of andere) druk:
- ISBN toegevoegd,
- achtercover omgewisseld
- uitgeverij veranderd
- jaartal veranderd (je had 1982 opgegeven, afgaande op de laatst verschenen strips van o.a. Lucky Luke op de achtercover, heb ik er 1981 van gemaakt).

Je hebt die al in je verzameling gezet, misschien best verplaatsen ...
Geplaatst op 21/02/2015 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 21/02/2015
Crew
Avatar woelfie
4066
Even een kleine opmerking over het goedkeuren van albums:
Het moge duidelijk zijn dat goedkeuren niet gewoon goedkeuren is (idem trouwens voor afkeuren). Bij herdrukken en andere uitgaven gaat er vaak wat extra werk aan vooraf voor het controleren van de gegevens, en eventueel aanpassen van de bestaande en/of nieuwe versie.
Dus alle lof voor de admins zoals Veter en CvdM die dit werk doen.

En zo is het ook duidelijk waarom het soms enige tijd kan duren voor een nieuwe uitgave wordt toegevoegd.
Geplaatst op 22/02/2015 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 22/02/2015
Hoi,
Ik heb net deze prachtige site gevonden. En ben dus direct al aan de slag gegaan.
Maar bij het toevoegen van een andere strip-uitgave zie ik dat je:
nummer in reeks- voorvoegsel en achtervoegsel kunt invullen. ben ik dit verplicht of hoe werkt dit systeem?

mvg Steven D
aka grizzly
Geplaatst op 26/03/2015 Citeren
Avatar
6R12ZL4
Geplaatst op 26/03/2015
Crew
Avatar Surya
13236
Voor de meeste albums is dat niet nodig, maar voor speciale uitgaves kan dat wel nuttig zijn. Voorbeeld: deze speciale uitgave
Geplaatst op 26/03/2015 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 26/03/2015
Origineel geplaatst door 6R12ZL4
Hoi,
Ik heb net deze prachtige site gevonden. En ben dus direct al aan de slag gegaan.
Maar bij het toevoegen van een andere strip-uitgave zie ik dat je:
nummer in reeks- voorvoegsel en achtervoegsel kunt invullen. ben ik dit verplicht of hoe werkt dit systeem?

mvg Steven D
aka grizzly


De voorvoegsels vind je veelal bij comics, als er van een reeks weer eens herbegonnen wordt.
We proberen dat wel te vermijden, op den duur zie je door de bomen het bos niet meer...

En welkom op de site!


Geplaatst op 27/03/2015 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 27/03/2015
alraaait!!!

bedankt surya en chris

En nu aan de slag.
Geplaatst op 28/03/2015 Citeren
Avatar
6R12ZL4
Geplaatst op 28/03/2015
'k probeer nu reeds verschillende malen een ontbrekende strip toe te voegen ... maar 'k blijf altijd steken op "gelieve een uitgever te selecteren " , alhoewel ik hier Willy De Saeger ( verantwoordelijke uitgever ) invoer blijft ik hierop steken . Ook het invoeren van de drukkerij lost niets op ... 'k kan toch moeilijk bvb Standaard Boekhandel gaan invoeren om de strip geplaatst te krijgen ...
Geplaatst op 03/05/2021 Citeren
Avatar
lordbizarre
Geplaatst op 03/05/2021
Crew
Avatar Veter
7823
Je mag enkel een uitgeverij selecteren (!!) die reeds in de database zit. Je kan niet zomaar iets intikken.
Je kan ook zelf geen uitgevers toevoegen, maar als de uitgeverij nog niet aanwezig is kan je die aanvragen op het daarvoor geschikte forum (Algemeen --> Uitgevers).

En in verband met de strip die je wil toevoegen: die is al toegevoegd, met de juiste uitgever. Dus best even de zoekfunctie gebruiken.
Ik weet dat de zoekfunctie zeer slecht werkt, maar voor deze strip zou dat geen probleem mogen zijn.
Geplaatst op 03/05/2021 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 03/05/2021
Crew
Avatar Surya
13236
Origineel geplaatst door lordbizarre
'k blijf altijd steken op "gelieve een uitgever te selecteren " , alhoewel ik hier Willy De Saeger ( verantwoordelijke uitgever ) invoer blijft ik hierop steken . Ook het invoeren van de drukkerij lost niets op ...

Ah, ik zie wat hier gaande is.

Jij typt gewoon de naam van de uitgever in, maar de bedoeling is dat je er een uit de lijst selecteerd. En die die jij zoekt, komt niet in de lijst voor.

In dit geval lijkt het me dat dit iets is dat is uitgegeven in eigen beheer. En er is een uitgever genaamd "Eigen beheer" voor dit soort situaties waar er geen formele uitgever is.

Hope that helps?
Geplaatst op 03/05/2021 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 03/05/2021
Crew
Avatar woelfie
4066
Kan je zeggen over welke strip het gaat? Indien Willy De Saeger de uitgever is, moet deze eerst door de mods toegevoegd worden, alvorens je deze kan selecteren.
Een nieuwe uitgever aanvragen kan je altijd in het desbetreffende forum.
Geplaatst op 04/05/2021 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 04/05/2021
Crew
Avatar Veter
7823
Hebben jullie eigenlijk mijn antwoord gelezen?
De strip zit er al in, mét de juiste uitgever.
Geplaatst op 04/05/2021 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 04/05/2021
Crew
Avatar woelfie
4066
Origineel geplaatst door Veter
Hebben jullie eigenlijk mijn antwoord gelezen?
De strip zit er al in, mét de juiste uitgever.

Sorry Veter, ik heb waarschijnlijk geantwoord op het laatste bericht dat ik zag, en dat was op de vorige pagina.
Dus jouw antwoord niet gelezen. Stom.
Maar met enkel "Willy De Saeger" was het zowiezo moeilijk te controleren of de strip al aanwezig was. Bedankt om dit in orde te brengen.
Geplaatst op 05/05/2021 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 05/05/2021
Crew
Avatar Surya
13236
Origineel geplaatst door Veter
Hebben jullie eigenlijk mijn antwoord gelezen?
De strip zit er al in, mét de juiste uitgever.

Ik had mijn antwoord gelijk met jou getypt, ik zag het pas toen ik het mijne plaatste.
Geplaatst op 06/05/2021 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 06/05/2021
Crew
Avatar Veter
7823
Nee hoor, het was niet gelijktijdig!
Maar als je zelfs dat al zelf geloofd, tja.

Nou ja, over naar andere zaken.
Geplaatst op 06/05/2021 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 06/05/2021
Crew
Avatar Surya
13236
Ah, ik zie wat er gebeurd is. Jouw reply stond op de volgende pagina, vandaar dat ik 'm zag verschijnen toen ik de mijne plaatste. Sorry dat ik me soms vergis. Ik ben vermoeddelijk de enige die dat soms doet.
Geplaatst op 06/05/2021 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 06/05/2021
Avatar Wijnand
230
Ik heb de bovenstaande FAQ doorgelezen. Keurig een nieuwe reeks toegevoegd maar de boel loopt vast op de vraag "geef uitgever aan" Heb ik ingevuld maar de vraag komt steeds terug. Moet ik ook eerst een uitgever toevoegen als die blijkbaar nog niet bekend is?

Als dat zo is, lijkt het mij ook goed om dit in het bovenstaande schema te vermelden.
Nou moet ik allen nog een keer invullen. Maar het kan uiteraard aan mezelf liggen.
Geplaatst op 18/07/2021 Citeren
Avatar
Wijnand
Geplaatst op 18/07/2021
Avatar Wijnand
230
Zie nu pas dar er een formulier voor uitgevers bij Algemeen bestaat. Toch lijkt het mij wel handig als dat bij het schema met uitleg wordt vermeld.
Geplaatst op 18/07/2021 Citeren
Avatar
Wijnand
Geplaatst op 18/07/2021
Crew
Avatar Surya
13236
Het formulier om strips toe te voegen is helemaal herwerkt in de vernieuwde versie van de website (die nog niet klaar is). De bedoeling is dat alles duidelijker, makkelijker en intuitiever is daar.
Geplaatst op 19/07/2021 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 19/07/2021
Avatar Striphens
425
Origineel geplaatst door Surya
...alles duidelijker, makkelijker en intuitiever ...

Hoezo ben ik nu vreselijk nieuwsgierig?! Spannend.
Geplaatst op 19/07/2021 Citeren
Avatar
Striphens
Geplaatst op 19/07/2021
Crew
Avatar Surya
13236
Ik vrees dat je nog even geduld zal moeten hebben, er is nog wat werk voor de boeg voor dat live kan gaan.
Geplaatst op 20/07/2021 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 20/07/2021
Moeten we hier denken in maanden of jaren?
Geplaatst op 26/07/2021 Citeren
Avatar
simonstrip
Geplaatst op 26/07/2021