Origineel geplaatst door HerbertOrigineel geplaatst door Ruud Loman
Daarom lijkt het mij zinvol in ieder geval een scheiding tussen fictie en non-fictie aan te brengen. Bijvoorbeeld door een reeks "Kuifje - non fictie" te starten.
Mee eens, maar dan misschien eerder per auteur i.p.v. per reeks ?
Bij Hergé denkt iedereen spontaan aan Kuifje omdat dat zijn
magnum opus is, maar Vandersteen bijvoorbeeld heeft zeer veel reeksen op zijn naam staan.
-> Bij Bédétheque staan dergelijke werken onder de reeks ";(AUT)
naam auteur ".
Hier staat een voorbeeld voor Franquin.
Het is een goed idee om biografieën, beschrijvingen van het oeuvre e.d. onder de naam (of het pseudoniem) van de betreffende auteur te plaatsen.
Nu is het wel zo dat het uiteindelijke resultaat hiervan toch beperkt is, in die zin dat de scrollijsten van de meeste reeksen niet erg veel korter worden. Maar het algemene overzicht is er wel mee gediend.
Waar gaat het nu eigenlijk om? Ten eerste het gebruiksgemak (efficiëntie van het opzoeken), ten tweede het overzicht en ten derde de estheticiteit, dus zeg maar de mate geliktheid van de site.
De uiteindelijke omvang van de database in gigabytes, is daaraan ondergeschikt vind ik. Maar daarover heb ik al een ander voorstel gedaan: het openen van een bankrekening voor donaties!
MEER DONATIES=MEER GIGABYTE AAN SITERUIMTE. Kunnen we (bij donatie van 150-200 euro) twee platen en de backcover van de strips tonen!! Zou dat niet leuk zijn?!? We zijn nu al met 747 leden dus 20 cent per lid is toch niet teveel gevraagd...
ad 1: Voor het algemene gebruiksgemak is het van belang dat de scrollijsten kort blijven.
Een mooi voorbeeld hiervan is de reeks "Tom Poes". Daar zijn een kleine honderd subreeksen van en het de scrollijst zou dan dus langer dan duizend items worden. Bovendien zijn er maar 26 letters in het alfabet, dus de voorvoegsels worden dan ook langer dan één letter.
Al gauw werd de reeks binnen onze site (die erg onoverzichtelijk dreigde te worden) opgedeeld in subreeksen per uitgever.
Het overzicht werd weer hersteld en de scrollijsten werden verkort. Bingo!!
ad2: En ook het overzicht werd verbeterd, omdat je niet alle voorvoegsels in de scrollijsten meer hoefde afzoeken en aanklikken om bij de door jou gezochte strip te komen. Joepie!!
Hier komt nog een ander euvel van onze site bij om de hoek kijken. In de linker kolom in de scrollijst staan alle uitgevers van de reeks genoemd. Op zich heel handig en nuttig. Echter wanneer je die nu aanklikt, krijg je niet de strips uit de scrollijst van de reeks te zien van de betreffende uitgever - hetgeen logisch, wenselijk en efficiënt zou zijn - maar word je terugverwezen naar een pagina met ALLE uitgaven van de betreffende uitgever.
Met andere woorden: HET IS NIET MOGELIJK OM BINNEN EEN REEKS DIRECT OP UITGEVER TE SELECTEREN. En dat is héél, héél jammer. Maar daar kan makkelijk iets aan gedaan worden.
Daarom zou ik het volgende willen voorstellen, die meteen de punten 1, 2 en 3 verbeteren.
Dus gebruiksgemak, overzicht en estheciteit.
Dat is: DE SUBREEKSEN BINNEN EEN REEKS TE VERVANGEN DOOR ÉÉN (TYPERENDE) COVER UIT DE REEKS. ZODRA DE REEKS WORDT AANGEKLIKT KRIJG JE DAN DE COVER(S) EN DE NAMEN VAN DE SUBREEKSEN TE ZIEN. MET DE NAMEN VAN DE UITGEVER. (SUB)REEKSEN VAN MEER DAN 200 STUKS IN STUKKEN KNIPPEN. Zo worden de ellenlange scrollijsten in behapbare brokken geknipt en kan het zoeken veel sneller verlopen. Het ziet er ook nog eens véél beter uit. Je ziet aan de hand van de cover direct waar je moet zijn. Daarbij heb ik dan nog een kleine suggestie. Voor alle (sub)reeksen waarvan alle covers binnen zijn: de ZOEKcover wordt GROEN omrand.
Voor de (sub)reeksen waarvan de covers niet compleet zijn, de rand procentueel (dus naar rato cover wel/niet aanwezig) rood groen kleuren. Zijn dus bijv 80% van de covers van een reeks aanwezig, is de omranding van de selectiecover voor 80% groen en voor 20% rood.
Het overzicht wordt hersteld, de scrollijsten verkort en de estheciteit enorm verhoogd.
Voorlopig houd ik het hier maar even bij. En ik hoop op een hoop feedback hieromtrent.8)