Beste reeksen

Avatar Herbert
1105
Hoeveel stemmen heeft een reeks nodig om opgenomen te worden in het lijstje van beste reeksen ?

Deze reeks haalt met dertig (!) stemmen een (knappe !) score van 8,60 - maar staat niet in het lijstje ...
Deze haalt met (slechts) acht stemmen een score van 8,36 en staat wél in het overzicht ...

?(

-> Is er misschien een verband met het aantal albums in een reeks ?
-> Moet er in functie van het aantal albums in de reeks eerst een minimum aantal stemmen gehaald worden ?

En als het antwoord daarop twee keer "ja" is, worden de (lange) reeksen dan niet te veel benadeeld tegenover de one shots ? (wat de waarde van het lijstje dan weer ondergraaft ... ??)
Geplaatst op 28/08/2008 Citeren
Avatar
Herbert
Geplaatst op 28/08/2008
Crew
Avatar Surya
13272
Een reeks met 1 album moet minstens 8 stemmen hebben
Een reeks met 2 albums moet minstens 9 stemmen per album hebben
Alle andere reeksen moeten 10 stemmen per album hebben.

Daarbij wil ik nog zeggen dat het gemiddelden zijn, zodat een nieuw deel (dat nog niet meteen 10 stemmen heeft uiteraard) niet meteen zorgt dat de reeks niet genoeg stemmen heeft. Het is gewoon: het aantal albums x10.
Geplaatst op 28/08/2008 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 28/08/2008
hoi allen,
allereerst complimenten met de site, prachtig mooi!
Ik heb mijn collectie voor 90% ingevoerd:
http://www.stripinfo.be/member_collection.php?member=modestine

Ook maak ik driftig gebruik van de verlanglijstfunctie, en heb al een paar juweeltjes leren kennen via de site (oa over de grenzen van de tijd).

Wat me opvalt bij de lijst met beste reeksen: de top plekken worden beheerst door reeksen met maar 1 titel (soms 2).

Nu kun je je afvragen of een reeks van maar 1 titel wel een reeks is.
Maar het lijkt ook alsof reeksen met slechts enkele delen ook een voordeel hebben.
(thorgal op 122ste plek, Blake and Mortimer op de 155ste, Asterix op 250, Guust zie ik helemaal niet in de lijst, terwijl er erg veel Guustst in de lijst met betse strips staan)

Ik begrijp dat het nu op de meest objectieve manier berekend wordt, en dat elke aanpassing van het algoritme arbitriar is. Bovendien bestaat het gevaar van 'naar een gewenst resultaat toe redeneren'. Maar toch kan het misschien geen kwaad om hier over na te denken
Geplaatst op 03/12/2008 Citeren
Avatar
modestine
Geplaatst op 03/12/2008
Crew
Avatar Surya
13272
Eens er voldoende stemmen in de databank zitten, ga ik het algoritme aanpassen zodat het ook rekening houdt met het aantal stemmen.

Van zodra er 500 reeksen met meer dan 30 stemmen zijn, voor ik het in.

Feit is wel: vele reeksen met veel delen worden zwakker naar mate er meer delen verschijnen. Als een one shot goed gedaan is, heeft hij meer kans om bovenaan te komen, simpelweg omdat er geen vervolgen zijn om de score naar beneden te halen.
Geplaatst op 03/12/2008 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 03/12/2008
Avatar Herbert
1105
Origineel geplaatst door Surya
Zodra er 500 reeksen met meer dan 30 stemmen zijn, voer ik het in.


Zijn we daar nu dan nog ver van af ?
Geplaatst op 03/12/2008 Citeren
Avatar
Herbert
Geplaatst op 03/12/2008
Origineel geplaatst door Surya
Een reeks met 1 album moet minstens 8 stemmen hebben
Een reeks met 2 albums moet minstens 9 stemmen per album hebben
Alle andere reeksen moeten 10 stemmen per album hebben.


Het valt me op dat hier van albums gesproken wordt. Volgens mij is een album een bibliofiele eenheid; het kan een strip zijn, maar ook een stripdeel. Een reeks (of serie) kan bijv. bestaan uit 3 strips van elk 4 delen en dus uit 12 albums.
Kan dit niet tot fouten leiden of zoek ik spijkers op laag water?
Geplaatst op 03/12/2008 Citeren
Avatar
Hans Bekker
Geplaatst op 03/12/2008
Crew
Avatar Surya
13272
Als ik het over albums heb, heb ik het over alle uigaves samen van éénzelfde strip. Als je een score geeft aan de eerste druk van een album, dan is die score ook geldig voor de 2de en 3de en Nde drukken.

Origineel geplaatst door Herbert
Origineel geplaatst door Surya
Zodra er 500 reeksen met meer dan 30 stemmen zijn, voer ik het in.

Zijn we daar nu dan nog ver van af ?

http://www.stripinfo.be/strip.php?reeks=664 is de laagst gescoorde reeks. Er zijn momenteel dus 389 reeksen met een ranking en dus minstens 8/9/10 stemmen per deel.
Geplaatst op 04/12/2008 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 04/12/2008
Origineel geplaatst door Surya
Eens er voldoende stemmen in de databank zitten, ga ik het algoritme aanpassen zodat het ook rekening houdt met het aantal stemmen.

Van zodra er 500 reeksen met meer dan 30 stemmen zijn, voor ik het in.

Feit is wel: vele reeksen met veel delen worden zwakker naar mate er meer delen verschijnen. Als een one shot goed gedaan is, heeft hij meer kans om bovenaan te komen, simpelweg omdat er geen vervolgen zijn om de score naar beneden te halen.


zodra ik al m'n strips heb ingevoerd zal ik ze een cijfer gaan geven, mooi klusje voor de donkere dagen die komen.

Mee eens dat in een reeks met vele delen de kans op een misser groter wordt, maar toch vraag ik aandacht voor wat ik 'Guust effect' noem:

sommige reeksen hebben een of enkele zwakke dele die niet tot de orginele reeks behoren: (het Flater seksfestijn...), deze delen worden waarschijnlijk terecht niet of slecht beoordeeld, maar dat doet niets af aan de kwaliteit van de orginele reeks

Maar het wordt waarschijnlijk een lastige klus om hier rekening mee te houden, hoewel, Guust zou er ongetwijfeld iets voor hebben uitgevonden.

Nou moe...
Geplaatst op 04/12/2008 Citeren
Avatar
modestine
Geplaatst op 04/12/2008
Crew
Avatar Surya
13272
Daar rekening mee houden is inderdaad moeilijk. Bovendien zou een strip geen invloed mogen hebben op de rest van de reeks als hij 0 stemmen heeft, dit om geen geknoei te hebben met aangekondigde strips.
Geplaatst op 04/12/2008 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 04/12/2008
Crew
Avatar fluiten
7764
Is het misschien mogelijk om een lijstje te maken met "beste reeksen" en "beste one-shots"?
Geplaatst op 04/12/2008 Citeren
Avatar
fluiten
Geplaatst op 04/12/2008
Crew
Avatar Surya
13272
Ik blijf er bij dat een reeks met slechts 1 deel ook een reeks is :P Trouwens, hoe maak ik dan onderscheid tussen reeksen waarvan deel 2 nog niet verschenen is, of een one shot. En wat met one shots waar dan alsnog een vervolg op komt? Allemaal één pot nat, als je het mij vraagt: reeksen met 1 of meerdere delen :P
Geplaatst op 04/12/2008 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 04/12/2008
30 stemmen per deel of 30 stemmen per reeks?
Geplaatst op 05/12/2008 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 05/12/2008
Crew
Avatar Surya
13272
Per deel. Die berekening werkt pas goed van zodra je minstens 30 stemmen hebt. Ik heb die ooit toegepast vanaf 5 stemmen, en toen had de gemiddelde reeks een score onder de 5!
Geplaatst op 05/12/2008 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 05/12/2008