Heel veel denkstof in dit onderwerp, en veel bedenkingen die ik alleen maar kan bevestigen. Vooral dat het verschil tussen Belgische en Nederlandse stripcultuur verklaard wordt door de tegenstelling katholiek-protestant vind ik heel straf, maar het houdt wel steek.
Beeldenstorm zou een leuke naam zijn voor een Nederlandse stripwinkel -of tijdschrift, het zou me niet verwonderen moest er zoiets al bestaan.
Enkele random opmerkingen.
Strips zijn volgens mij allesinds een cultuurproduct en zelfs een kunstvorm, of zoals Will "The Spirit" Eisner strips beschrijft "sequential art" (
http://www.amazon.com/Comics-Sequential-Art-Will-Eisner/dp/0961472812).
Alleen, wanneer de kunstwereld met grote k zich gaat interesseren voor strips, kom ik helaas snel terecht bij de hype rond Dick Matena's
Kort Amerikaans,
De Avonden en
Kaas, waar hij achtereenvolgens Wolkers, Reve en Elsschot verstript. Daarmee heb ik geen enkel probleem, behalve dat het euhm middelmatige strips zijn, die enkel ten dienste staan van de Groote Literatuur en vervolgens een tentoonstelling krijgen in het Antwerpse
Museum voor Schone Kunsten, inclusief receptie met cultuurministers en schepenen. Dus niet alleen in Nederland kom je die vooroordelen tegen. Instant-media succes in Vlaanderen? Verstrip Het Goddelijk Monster van Lanoye, De Kapellekensbaan van Louis Paul Boon of oja Het Verdriet Van Belgie.
In het verleden heb ik me al uitgebreid uitgelaten over Matena (
forumpost). Zelf heb ik Verder van Marc Legendre niet gelezen, want het lijkt me in de stripwinkel iets te artsyfartsy, maar als dat boek genomineerd wordt voor een literatuurprijs, heb ik daar gemengde gevoelens over.
Een ander voorbeeldje van de strips over de kunstscene,
Glamour van Hanco Kolk, waarin een plastisch chirurg terecht komt op het Boekenbal: "een walhalla voor de cosmetisch chirurg! ik had mijn visitekaartjes mee moeten meenemen", "he, dat is Dick Matena, de schrijver van De Avonden en Kort Amerikaans" en tenslotte Harry Mulisch als decorstuk.
Als ik me niet vergis, was Hanco Kolk met zijn magnum opus
De Ruwe Gids genomineerd voor een VPRO stripprijs, maar heeft hij die geweigerd omdat hij het prijsgeld te laag vond invergelijking met andere cultuurprijzen. Daar heb ik dan ook weer gemengde gevoelens over, maar ik begrijp hem volledig dat je als art-iest, dus kunstenaar niet tevreden bent met de overschotjes van gisteren. Gevolg: winnaar was Marcel Ruijters met het heel aardige
Inferno (dat als ik weer even - en dit keer onterecht - de ambetant kloot mag uithangen, toch maar weer mooi in de canon van de geaccepteerde kunst hoort, want gebaseerd op Dante's Goddelijke Komedie).
Hier in Leuven is een vereniging Beeld-Beeld die in de gallerij van de Stedelijke Bibliotheek om het jaartje een tentoonstelling over grafisch werk van een internationale stripauteur organiseert en niet van de minste:
www.beeldbeeld.beDat vind ik dan ook weer heel verdienstelijk, een moment waarop men de goegemeente kan laten zien dat strips ook Kunst zouden kunnen zijn, en de Hanco Kolk tentoonstelling had ook enkel nieuwe ontwerpen op perkament enzovoorts, but let's face it: strips zijn niet gemaakt om tegen een muur te hangen (en dan heb ik het niet over Brusselse en Vlaamse stripmuren), maar zijn bedoeld om door het hele huis te slingeren, om bij toeval lekker in te ontsnappen voor een half uurtje of langer.
(zegt de kerel met al zijn strips in zijn boekenkast...)