"copyrighted" afbeeldingen

Vandaag heb ik een aantal afbeeldingen van covers bijgevoegd die zijn voorzien van een tekentje in de hoek. Ze komen van Catawiki, een Nederlandse site die net als deze gegevens door de leden laat invoeren. Ze catalogiseren niet alleen strips maar aleerhande verzamelmateriaal. Nu al zo'n 30 verschillende topics. Treinen, speldjes, postzegels, vinyl, cd's, boeken. noem maar op.

De covers zijn niet bij de door mij ingevoegde strips gevoegd. De reden laat zich raden: er staat een minuscuul kleine "c" in de rechteronderhoek. Ik kan wel begrijpen dat we liever "cleane" covers hebben. Aan de andere kant beter een gemerkte cover, dan zo'n lelijk leeg vak.

We kunnen met z'n allen afspreken deze covers te updaten met "schone" excemplaren, maar we weten dan in ieder geval hoe ie er uit ziet. Net als met postzegels verzamelen: laat je vakjes leeg of vul je ze op met exemplaren met een klein gebrek, die je later altijd nog kunt vervangen?

Misschien zijn er ook wel mensen handig met een paintprogramma. Volgens mij is het tekentje door iemand die handig is hiermee, snel weg te poetsen.

Want één ding staat wel als een paal boven water: deze zogenaamd gemerkte covers geven geen recht op juridische bescherming. Het copyright dus. Tenzij men apart met iedere uitgever afspraken hieromtrent heeft gemaakt. Dat is eigenlijk een ondoenlijke zaak. Bovendien hebben de uitgevers een duidelijk belang bij sites als de onze. Dus zullen ze dit niet verbieden. Een helehoop uitgevers is bovendien al ter ziele.

Graag zie ik jullie mening hierover!

Overigens: Catawiki plaatst ook de achterkanten van de covers. Misschien ook iets om over na te denken. Dat is wat mij betreft nog een van de laatste dingen die bij ons ontbreken. De Zilveren Dolfijn doet dit ook trouwens.
Geplaatst op 03/02/2009 Citeren
Avatar
Ruud Loman
Geplaatst op 03/02/2009
Crew
Avatar Veter
7845
Covers met logos van andere sites worden inderdaad niet geplaatst.
Liever geen covers dan slechte covers of covers met logos.

Het is niet de eerste maal dat de vraag over het plaatsen van de achtercovers gesteld wordt, en Surya heeft daar al de reden voor gegeven.
Geplaatst op 03/02/2009 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 03/02/2009
Avatar mi-jah
1739
Origineel geplaatst door Veter
Het is niet de eerste maal dat de vraag over het plaatsen van de achtercovers gesteld wordt, en Surya heeft daar al de reden voor gegeven.

Had met ruimte(gebrek) te maken, toch?
Geplaatst op 03/02/2009 Citeren
Avatar
mi-jah
Geplaatst op 03/02/2009
Crew
Avatar Iyo74
6897
Ook ik ben van mening dat er beter geen cover staat, omdat deze dan waarschijnlijk vlugger zal aangevuld zijn.
Wat het bewerken van de gemarkeerde covers betreft: dat heb ik reeds eerder gedaan en ben gerust bereid om te kijken of het met de covers die jij wou toevoegen ook lukt. Als je hier even duidelijk maakt (een link plaatst naar) over welke het gaat, bekijk ik ze.
Geplaatst op 03/02/2009 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 03/02/2009
Crew
Avatar T.I.A
3656
Liever geen cover, want dan zie je niet meer bij "Ontbrekende Covers" welke covers nog moeten gezocht worden en dan is de kans groot dat de ingevoerde covers met symbool vergeten geraken...
Ik heb het vandaag nog tegen gekomen met een cover van Marvel...

Maar als er aan "gewerkt" kan worden zijn er hier wel mogelijkheden, en kan je zoals Iyo aangeeft ze hier plaatsen :)
Geplaatst op 03/02/2009 Citeren
Avatar
T.I.A
Geplaatst op 03/02/2009
Crew
Avatar Surya
13272
Gemerkte covers zullen niet alleen laater door een "schone" versie vervangen worden, ze kunnen ook voor problemen zorgen, als de site van oorsprong lastig begint te doen, en daar heb ik echt geen zin in!
Geplaatst op 03/02/2009 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 03/02/2009
Origineel geplaatst door Iyo74
Wat het bewerken van de gemarkeerde covers betreft: dat heb ik reeds eerder gedaan en ben gerust bereid om te kijken of het met de covers die jij wou toevoegen ook lukt. Als je hier even duidelijk maakt (een link plaatst naar) over welke het gaat, bekijk ik ze.


De site heet catawiki.nl en er staan vele honderden covers, zo niet duizenden op die ons ontbreken.
Zoals je kunt zien, staat er telkens een kleine "c" in de rechteronderhoek. Heb geen ervaring met Paintshop, anders zou ik het zelf wel doen.

Kijk maar eens.
Geplaatst op 04/02/2009 Citeren
Avatar
Ruud Loman
Geplaatst op 04/02/2009
Crew
Avatar woelfie
4125
Origineel geplaatst door Ruud Loman
De site heet catawiki.nl en er staan vele honderden covers, zo niet duizenden op die ons ontbreken.
Zoals je kunt zien, staat er telkens een kleine "c" in de rechteronderhoek. Heb geen ervaring met Paintshop, anders zou ik het zelf wel doen.

Kijk maar eens.

Ik heb even rondgeneusd op de site, en er staan inderdaad van de vooral oude(re) strips veel covers die hier nog ontbreken, vermoedelijk omdat niemand die in zijn eigen collectie heeft.

Anderzijds ben ik ook wat gaan rondneuzen in de comics en manga.
Vooral manga zijn met een 400-tal items zeer karig bedeeld. Ik moet mijn collectie nog hier op de site invoeren (veel werk, aangezien zelfs de meeste auteurs nog niet geregistreerd staan), maar dat is al een stuk over de 500.

En er mogen dan wel een 3000 comics op catawiki staan, ik vindt er van mijn eigen collectie bijna niets van terug (behalve wat vertaalde comics zoals Usagi Yojimbo en Kane).
't kan natuurlijk ook aan mijn smaak liggen 8)

catawiki lijkt mij niet slecht als basis, maar er zijn toch grove mankementen, ook voor andere collecties (heeft er niemand vroeger stickers of bierviltjes verzameld?).

Laten we maar gewoon bij stripinfo blijven
Geplaatst op 04/02/2009 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 04/02/2009