aantal stemmen Beste Strip

Klein vraagje dat misschien al eerder gesteld is geweest: hoeveel stemmen moet een strip hebben om in de lijst van Beste Strips te komen? 9? 10?
Geplaatst op 18/03/2009 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 18/03/2009
Crew
Avatar Surya
13272
10. Ik hoop dit ooit te kunnen optrekken naar 30

Voor reeksen is het 10 per deel met een score, 9 voor reeksen met maar 2 delen, 8 voor one shots.
Geplaatst op 18/03/2009 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 18/03/2009
Origineel geplaatst door Surya
10


In dat geval verwacht ik binnenkort een zeer sterke nieuwkomer in het overzicht van Beste strips....

Top 3 op dit moment
1. Maus 1 - 9.31
2. De Dagelijkse Worsteling 3 - 9.27
3. Guust Flater 11 - 9.21
Geplaatst op 25/03/2009 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 25/03/2009
Avatar clips
126
ja waarschijnlijk de nieuwe nr 1. begin hem vandaag ook te herlezen- voor ik een score geef en naar de film ga kijken...
of bedoel je nog een andere?
Geplaatst op 25/03/2009 Citeren
Avatar
clips
Geplaatst op 25/03/2009
Origineel geplaatst door clips
ja waarschijnlijk de nieuwe nr 1. begin hem vandaag ook te herlezen- voor ik een score geef en naar de film ga kijken...
of bedoel je nog een andere?


We hebben het over hetzelfde boek ;)
Geplaatst op 25/03/2009 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 25/03/2009
Crew
Avatar Surya
13272
Ik moet 'm ook nog lezen/zien.
Geplaatst op 25/03/2009 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 25/03/2009
"Het is gebeurd", zou Vlaamse quiz-master Erik Van Looy zeggen.

Dames en heren, er is een nieuwkomer in het overzichtje van de beste strips en hij komt meteen - Dr. Manhattan-gewijs - terecht op nummer 1: Beste Strips
Geplaatst op 30/03/2009 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 30/03/2009
Crew
Avatar Surya
13272
Zoals voorspeld :)
Geplaatst op 30/03/2009 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 30/03/2009
Crew
Avatar fluiten
7764
Origineel geplaatst door belgianbingo
"Het is gebeurd", zou Vlaamse quiz-master Erik Van Looy zeggen.

Dames en heren, er is een nieuwkomer in het overzichtje van de beste strips en hij komt meteen - Dr. Manhattan-gewijs - terecht op nummer 1: Beste Strips


Heb je zelf alle exemplaren van de integrale misschien met een 10 bedacht en was er toch nog een andere ziel die naar waarheid 6 als quotatie gaf? :D

Dit lijkt me een ongelofelijk cijfer voor een strip. Dit wil zeggen dat deze aan de perfectie grenst... 8o

Edit: Voor de lol eens vier titels met een score 6 bedacht en diezelfde strips tuimelde plots naar de 212de plaats. :P
Geplaatst op 30/03/2009 Citeren
Avatar
fluiten
Geplaatst op 30/03/2009
Origineel geplaatst door fluiten
Dit lijkt me een ongelofelijk cijfer voor een strip. Dit wil zeggen dat deze aan de perfectie grenst... 8o


De beste verwoording van een scoresysteem heb ik gevonden bij Hans en Jean-Paul op http://stripinfo.be/forum/thread.php?threadid=1680:

9,5 geniaal
10 hors concours, hoogst mogelijke mondiale cultuurwaarde


9 en hoger: geweldig; absolute aanrader, als het al geen klassieker is zou het dat moeten worden.
Geplaatst op 30/03/2009 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 30/03/2009
Avatar clips
126
hop uit.
9.25 kreeg hij en nu hopelijk deze week tijs voor de film
Geplaatst op 10/04/2009 Citeren
Avatar
clips
Geplaatst op 10/04/2009
Avatar Deecee1
1350
Origineel geplaatst door clips
hop uit.
9.25 kreeg hij en nu hopelijk deze week tijs voor de film

Als dat maar niet smelt met dat " warm" weer. :)
Geplaatst op 10/04/2009 Citeren
Avatar
Deecee1
Geplaatst op 10/04/2009
Avatar clips
126
:D tijd dus- 't ijs is voor in de cinema.
Geplaatst op 10/04/2009 Citeren
Avatar
clips
Geplaatst op 10/04/2009
Geplaatst op 10/05/2009 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 10/05/2009
Avatar the pope
1906
maar geen spoor van sin city bij beste reeksen, is dat omdat de individuele albums van de reeks onvoldoende stemmen hebben?
Geplaatst op 10/05/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 10/05/2009
Yep, daarvoor moet elke deel van de reeks 10 keer gestemd worden.
Geplaatst op 10/05/2009 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 10/05/2009
Avatar the pope
1906
Origineel geplaatst door belgianbingo
Yep, daarvoor moet elke deel van de reeks 10 keer gestemd worden.


èlk deel?
is dat niet een ietwat vreemde redenering, zo zou een topreeks telkens er een nieuw album uitkomt een dagje (of langer) uit de lijst verdwijnen..

ik zou voor reeksen eerder gaan voor een lager minimumaantal per album en een hoger aantal totaalstemmen. Zo zou je klassereeksen met een zekere omvang (lees: meer dan 1 album ;) ) wat sneller in die lijst kunnen lanceren. Nu zijn single-shots vreemd genoeg bevoordeeld..
Alle respect bijvoorbeeld voor 'Een tweede jeugd', maar het zit daar volgens mij niet echt op zijn plaats..
Geplaatst op 10/05/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 10/05/2009
Avatar mi-jah
1739
Daar heeft u 'n punt, pope! Zou nog eens over gediscussieerd moeten worden...
Geplaatst op 10/05/2009 Citeren
Avatar
mi-jah
Geplaatst op 10/05/2009
Crew
Avatar Surya
13272
Het vernoemde is niet geheel correct.

- Een reeks met GEMIDDELD 10 stemmen per deel hebben WAAROP REEDS GESTEMD WERD. Albums met 0 stemmen (aangekondigde bijvoorbeeld) blijven dus buiten beschouwing.
- Een reeks blijft in de ranglijst staan van zodra ze één maal de criteria heeft gehaald. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat er opeens veel mensen veel stemmen gaan weg doen. Bijgevolg stijgt het aantal stemmen vooral, het daalt nooit.
Geplaatst op 11/05/2009 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 11/05/2009
Avatar the pope
1906
Origineel geplaatst door Surya
Het vernoemde is niet geheel correct.

- Een reeks met GEMIDDELD 10 stemmen per deel hebben WAAROP REEDS GESTEMD WERD. Albums met 0 stemmen (aangekondigde bijvoorbeeld) blijven dus buiten beschouwing.
- Een reeks blijft in de ranglijst staan van zodra ze één maal de criteria heeft gehaald. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat er opeens veel mensen veel stemmen gaan weg doen. Bijgevolg stijgt het aantal stemmen vooral, het daalt nooit.


hazo
dat is al een stuk mooier, uiteraard

al zou ik een kleine aanpassing die echte reeksen wat bevoordeeld tegenover eenzaten (of zelfs het bannen van die eenzaten uit de reeksenlijst 8o ) alsnog geen slecht idee vinden

(of natuurlijk ranglijsten die gegenereerd worden volgens zelf te kiezen criteria, maar dat staat ongetwijfeld al op de heilige lijst :) )
Geplaatst op 11/05/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 11/05/2009
Crew
Avatar Surya
13272
Ik ben van mening dat ieder voor zich moet uitmaken hoe hij de puntenverdeling gebruikt. Als er genoeg gebruikers zijn, zal het resultaat zowiezo wel ergens op slaan. Ik denk trouwens dat dat nu reeds het geval is. De eerste 100 albums zijn opvallend beter dan de albums die pas 500 later op de lijst voorkomen. Het systeem werkt dus en geeft volgens mij een goede indicatie.

Persoonlijk geef ik blijkbaar lagere scores dan de gemiddelde gebruiker hier, maar als iedereen de beste albums systematisch hogere scores geeft dan de minder goede, is het voor mij goed :)
Geplaatst op 11/05/2009 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 11/05/2009
Avatar the pope
1906
Origineel geplaatst door Surya
Ik ben van mening dat ieder voor zich moet uitmaken hoe hij de puntenverdeling gebruikt. Als er genoeg gebruikers zijn, zal het resultaat zowiezo wel ergens op slaan. Ik denk trouwens dat dat nu reeds het geval is. De eerste 100 albums zijn opvallend beter dan de albums die pas 500 later op de lijst voorkomen. Het systeem werkt dus en geeft volgens mij een goede indicatie.

Persoonlijk geef ik blijkbaar lagere scores dan de gemiddelde gebruiker hier, maar als iedereen de beste albums systematisch hogere scores geeft dan de minder goede, is het voor mij goed :)

daar ben ik het volledig mee eens hoor.
ik wou alleen even een ballonnetje oplaten over vanaf wanneer een reeks in die ranglijst dient te worden opgenomen
Geplaatst op 11/05/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 11/05/2009
Crew
Avatar Surya
13272
Ik heb het nog wat aangepast. Reeksen met minstens 100 stemmen, krijgen zowiezo een rating, ook al halen ze niet genoeg stemmen per deel. Ik denk dat de waarde van 100 stemmen toch wel al ergens zal op slaan :)
Geplaatst op 15/05/2009 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 15/05/2009
Avatar the pope
1906
lijkt me terecht (y)
winnaar in deze is Donald Duck :)
miss ook een minimum instellen voor de reeks (20 stemmen bijvoorbeeld, of simpelweg 2 albums, het gaat tenslotte om 'reeksen')?

soit, ik weet dat ik doorboom omdat ik het leuk zou vinden als 'beste strip' en 'beste reeks' wat duidelijker van elkaar zouden verschillen, u mag eigenlijk gerust mijn gezaag erover negeren, dat zou ik vermoedelijk ook doen :D


ps: ik blijf het wel vreemd vinden dat de 9 stemmen voor een tweede jeugd genoeg zijn om in beste reeks opgenomen te worden, en niet voor beste strip, maar van zodra er nog één iemand daarop stemt, is dat vermoedelijk van de baan, dus een minor issue
Geplaatst op 15/05/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 15/05/2009
Crew
Avatar Surya
13272
Ik blijf van mening dat een reeks met 1 deel ook een reeks is :P
Geplaatst op 15/05/2009 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 15/05/2009
Avatar the pope
1906
taalkundig ben ik het daar niet mee eens, maar dat doet er niet toe :p

ik doe een allerlaatste pogingom het waarom van mijn gezaag te verklaren, en daarna leg ik mij finaal (of toch minstens voor een tijdje) bij uw almachtig oordeel neer :]

Voor mij, als stripliefhebber met slechts een bescheiden staat van dienst en nog veel bescheidener collectie, dienen lijstjes als deze als leestips (kooptips zelfs). Ik vertrouw graag op het oordeel van de kenners alhier om hiaten in mijn stripmemorie op te vullen.
Ik vind het heel fijn dat er enerzijds een ranglijst van albums en één van reeksen bestaat, omdat ik beide als lezer op een andere manier benader. Een alleenstaand album dat hoog scoort, zal op één of andere manier een kunstwerkje zijn. Bij reeksen speelt meer mee: doorheen de serie kan een heel universum worden opgebouwd, personnages kunnen evolueren, kleine en grote verhaallijnen gaandeweg worden uitgewerkt..
Bijgevolg is het vanuit mijn oogpunt te verkiezen dat beide lijsten zo complementair mogelijk zijn, zodat ik enerzijds kan focussen op die individuele kunstwerkjes die ik nog dien te lezen, en anderzijds op de universa die ik nog te ontdekken heb. Vandaar mijn standpunt dat ik bij 'beste reeks' weinig behoefte heb aan een heel goede éénling, want die zal logischerwijs toch al hoog scoren in de andere lijst, en zodus reeds via die weg in mijn aandachtsveld beland zijn.

In dit opzicht valt er nog wel één en ander te bedenken: zo zou het misschien leuk zijn om gebruikers de kans te geven om naast de individuele albums ook de reeks an sich een score te geven, en die deels te laten meetellen om de ranking op te maken. Een reeks kan als geheel (door dat hele universum dat opgebouwd wordt etc) meer waard zijn dan de som van de delen, of omgekeerd.
Geplaatst op 16/05/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 16/05/2009
Crew
Avatar Surya
13272
Wat dan met dingen als de Watchmen integrale? Da's in princiepe een hele reeks, maar staat wel bovenaan de lijst met beste albums?

Een nieuwe reeks begint noodgedwongen met 1 strip, ook al zijn er vervolgen gepland. Dat is dan een reeks, waar nog maar 1 deel van is verschenen, maar het is wel al onderdeel van een langere reeks, die nog moet verwezenlijkt worden. Waarom zouden deze nieuwe reeksen niet de aandacht mogen krijgen die ze verdienen?
Ook zie je soms dat een one shot nadien heruitgegeven wordt in 2 of 3 albums, zoals de Chninkel. Het verhaal is identiek, de tekeningen ook, maar ineens gaat het van een one shot naar een reeks. Voor mij is dat allemaal hetzelfde. Soms heeft een auteur meerdere albums nodig, soms slechts één, om te vertellen wat ie wil vertellen, maar als het tot het beste geheel (=reeks) behoort, dient het in die lijst te staan, volgens mij.
Geplaatst op 16/05/2009 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 16/05/2009
Crew
Avatar Surya
13272
Origineel geplaatst door Surya
Ik heb het nog wat aangepast. Reeksen met minstens 100 stemmen, krijgen zowiezo een rating, ook al halen ze niet genoeg stemmen per deel. Ik denk dat de waarde van 100 stemmen toch wel al ergens zal op slaan :)

Ik heb bedacht dat dit een vertekend beeld kan geven. Als 1 persoon alle 200 delen van een middelmatige reeks als enige een 10 geeft, omdat hij dat gewoon een super reeks vindt, zal die reeks dus een 10 scoren. Ik ga daarom de code aanpassen dat ze controleerd of er minstens 10 verschillende mensen een stem hebben uigebracht. Dat lijkt me beter.
Geplaatst op 16/05/2009 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 16/05/2009
Avatar the pope
1906
het hoeft geen probleem te zijn om twijfelgevallen in beide lijsten op te nemen, er zijn tenslotte nog wel een aantal verwante discrepanties die je er moeilijk uit gaat krijgen (zo zullen bijvoorbeeld de stemmen van iemand die de watchmendeeltjes apart leest nu zwaarder doorwegen dan wie enkel de integrale een score geeft).
Maar het is de virtuele inkt niet waard, en ik voel me een ongelooflijke zaaag, dus ophouden erover doe ik bij deze.
Geplaatst op 16/05/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 16/05/2009
Avatar the pope
1906
Geplaatst op 21/05/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 21/05/2009
Avatar the pope
1906
Het schijnt me trouwens aan dat bij de laatste strips die ik een score heb gegeven, de score van de strip wel aangepast wordt, maar die van de reeks niet (ook niet het aantal stemmen). Zit daar één of ander vertragingsmechanisme op?
Geplaatst op 21/05/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 21/05/2009
Crew
Avatar Veter
7845
Ja, inderdaad.
Om de database niet te veel te belasten gebeurt dat niet automatisch. De mods hebben in het administratiepaneel de optie om dat aan te klikken. En ik denk dat dit wel dagelijks gebeurt hoor.
Geplaatst op 21/05/2009 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 21/05/2009
Avatar the pope
1906
Geplaatst op 21/05/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 21/05/2009
Avatar qwerty
315
Het viel mij op dat Watchmen INT. met een score van 9.05 op een 6de plaats staat terwijl Blacksad en Magasin General met een hogere score op de plaatsen 7 en 8 staan.

Ra Ra hoe kan dat. ?( ?(
Geplaatst op 22/05/2009 Citeren
Avatar
qwerty
Geplaatst op 22/05/2009
Wow, dat is wel even aanpassen !
Geplaatst op 22/05/2009 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 22/05/2009
Crew
Avatar Surya
13272
Billie Turf of 1 is wel vreemd, omdat er geen enkel album met meer dan 3 stemmen is. Ik vermoed dus dat bijna alle stemmen van dezelfde personen komen. Ik vis het uit.
Geplaatst op 03/06/2009 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 03/06/2009
Avatar the pope
1906
Origineel geplaatst door Surya
Billie Turf of 1 is wel vreemd, omdat er geen enkel album met meer dan 3 stemmen is. Ik vermoed dus dat bijna alle stemmen van dezelfde personen komen. Ik vis het uit.

idem voor kapitein rob
goed nieuws dat ik die met een gerust gemoed van mijn lijst kan schrappen :D
Geplaatst op 03/06/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 03/06/2009
Crew
Avatar Surya
13272
Slim van mij. Bij het checken of er 10 mensen gestemd hadden, keek ik niet of de stem wel groter was dan 0 :rolleyes: Gefixt.
Geplaatst op 04/06/2009 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 04/06/2009
Ik durf het bijna niet meer zeggen na de commotie rond Watchmen... maar we hebben opnieuw een binnenkomer op nummer 1.
Geplaatst op 19/06/2009 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 19/06/2009
Avatar the pope
1906
Origineel geplaatst door belgianbingo
Ik durf het bijna niet meer zeggen na de commotie rond Watchmen... maar we hebben opnieuw een binnenkomer op nummer 1.


zie cromwell stone ;)

gezien de beperkte oplage, is het niet vanzelfsprekend om deze nummer 1 te 'testen' (en dan spreek ik niet over fraude)
Geplaatst op 19/06/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 19/06/2009
Oh, even niet opgelet. 8o
Geplaatst op 19/06/2009 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 19/06/2009
Avatar the pope
1906
toch nog een elfde stemmer opgedaagd voor cromwell stone, waardoor we een nieuwe nummer één hebben.
applaus!
Geplaatst op 09/07/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 09/07/2009