strips of geen strips

Crew
Avatar woelfie
4125
Een wat mysterieuze titel, maar ik leg het uit.

Buiten de klassieke stripverhalen (in welke taal dan ook) zie ik op de site redelijk wat 'stripgerelateerde' uitgaven staan, die naar mijn bescheiden mening enkel informatief zijn, maar bezwaarlijks als strips beschouwd kunnen worden. Een typisch voorbeeld is Kuifje, waar meer niet-stripverhalen op stripinfo.be staan dan echte strips. Een greep uit het aanbod:

Kuifje monografie, prentjes uit de albums met tekst over het desbetreffende personage.

Kuifje in Barcelona, tentoonstellingscatalogus, bevat wat originele Hergé-prenten, maar zeker geen strip.

Kuifje, Droom en werkelijkheid, Een analyse van Kuifje op basis van aparte prentjes, ver van het begrip strip verwijderd

Hergé 100 jaar, Knack-uitgave in het kader van 100e verjaardag van Hergé. Gewoon een tijdschrift dus, zeker geen beeldverhaal.

Hergé-biografie, zelfs geen illustraties !

Ik heb thuis nog een pak geïllustreerde leesboeken liggen van bv. De Smurfen, die in deze context veel relevanter dan een boek met prentjes en wat uitleg: ze bevatten tenminste een verhaal, en er komen prenten in voor die speciaal bij dat verhaal getekend zijn (en dan ligt de grens zeer dicht bij bv. de eerste Pol uitgaven, waar er ook geen tekstballonnejes waren, maar de tekst onder de plaatjes geschreven stond.

Met andere woorden, hoe ver kan je gaan met nieuwe uitgaven op deze site, en wordt de aanwezigheid gerechtvaardigd door de loutere aanwezigheid van wat prentjes uit de albums?

P.S. niet enkel Kuifje is in dit bedje ziek, voor mij is bv. Zozolala een stripinformatieblad en geen strip (hoewel je nog kan aanvoeren dat er ook originele stripstroken in gepubliceerd zijn), maar die grens is zeer breed en zeer grijs.
Geplaatst op 11/05/2009 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 11/05/2009
Crew
Avatar Veter
7845
Ik denk dat er gesteld is dat stripgerelateerde boeken (boeken en magazines over strips & hun auteurs) wel moeten kunnen.
Geïllustreerde leesboekjes (zelfs met bekende figuren als de Smurfen of Sus & Wis) is dan weer een stap te ver, die houden we er uit.
Maar ook in de stripgerelateerde boeken zal de grens inderdaad dikwijls heel vaag zijn. :(
Geplaatst op 11/05/2009 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 11/05/2009
Avatar the pope
1906
Origineel geplaatst door woelfie

P.S. niet enkel Kuifje is in dit bedje ziek, voor mij is bv. Zozolala een stripinformatieblad en geen strip (hoewel je nog kan aanvoeren dat er ook originele stripstroken in gepubliceerd zijn), maar die grens is zeer breed en zeer grijs.


kedoink?
zijn er effectief mensen die hun zozolala's opsparen?
eens gelezen is dat hier toch echt wel oud papier..
Geplaatst op 14/05/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 14/05/2009
Crew
Avatar cuppenh
1519
Ja, ik ben zo'n vreemde vogel die ook de stripinformatiebladen bewaard. Stripschrift, Zozolala, Strippers, Stripindex, Franka Informatie Krant, Brabant Strip Magazine, de hele reutemeteut.
Er staat best veel en goede informatie in, zonde om dat weer gewoon weg te gooien...
:D
Geplaatst op 14/05/2009 Citeren
Avatar
cuppenh
Geplaatst op 14/05/2009
Avatar the pope
1906
Origineel geplaatst door cuppenh
Ja, ik ben zo'n vreemde vogel die ook de stripinformatiebladen bewaard. Stripschrift, Zozolala, Strippers, Stripindex, Franka Informatie Krant, Brabant Strip Magazine, de hele reutemeteut.
Er staat best veel en goede informatie in, zonde om dat weer gewoon weg te gooien...
:D


en geldt daar dan ook op z'n verzamelaars voor dat je elk nummer per se moet hebben?
Geplaatst op 14/05/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 14/05/2009
Crew
Avatar cuppenh
1519
Origineel geplaatst door the pope
en geldt daar dan ook op z'n verzamelaars voor dat je elk nummer per se moet hebben?



Natuurlijk, voor verzamelaars in het algemeen en voor een completist als ik in het bijzonder. :D
Geplaatst op 14/05/2009 Citeren
Avatar
cuppenh
Geplaatst op 14/05/2009
Crew
Avatar T.I.A
3656
Geplaatst op 14/05/2009 Citeren
Avatar
T.I.A
Geplaatst op 14/05/2009
Avatar the pope
1906
Beste allemaal

In het kader van mijn verzameling lege yoghurtpotjes ben ik nog op zoek naar een aantal moeilijk te vinden exemplaren, misschien kunnen jullie mij helpen..

-Danone Aardbeienyoghurt 125 ml 2007: vervaldata 07/02, 13/04, 14/04, 18/09, 19/11
-Danone Ananasyoghurt 125 ml 2006: vervaldatum 03/03
-Milsani natuuryoghurt 200 ml 2006: vervaldata 08/07, 09/11

Vooral met de potjes van 13 en 14 april 2007 zou je mij een enorm plezier kunnen doen, door de staking op 3 en 4 april 2007 in 4 van de 5 danonevestigingen in België, zijn die namelijk heel moeilijk te vinden.
Geplaatst op 14/05/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 14/05/2009
Avatar the pope
1906
Origineel geplaatst door T.I.A
Ah, je kent onzen Cuppenh nog niet...

Ik durf te wedden dat hij jouw avatar ook bezit :D

http://images4.wikia.nocookie.net/marveldatabase/images/thumb/7/7a/Life_of_Pope_John_Paul_II_Vol_1_1.jpg/300px-Life_of_Pope_John_Paul_II_Vol_1_1.jpg


zoals eerder reeds gezegd, ik ben bereid daar de volle 1,5 dollar voor te bieden voor wie ervan af wil :D
Geplaatst op 14/05/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 14/05/2009
Crew
Avatar T.I.A
3656
Origineel geplaatst door the pope
Beste allemaal

In het kader van mijn verzameling lege yoghurtpotjes ben ik nog op zoek naar een aantal moeilijk te vinden exemplaren, misschien kunnen jullie mij helpen..

-Danone Aardbeienyoghurt 125 ml 2007: vervaldata 07/02, 13/04, 14/04, 18/09, 19/11
-Danone Ananasyoghurt 125 ml 2006: vervaldatum 03/03
-Milsani natuuryoghurt 200 ml 2006: vervaldata 08/07, 09/11

Vooral met de potjes van 13 en 14 april 2007 zou je mij een enorm plezier kunnen doen, door de staking op 3 en 4 april 2007 in 4 van de 5 danonevestigingen in België, zijn die namelijk heel moeilijk te vinden.



sorteren op vervaldatum ?! Euh... Dat meen je niet 8o
Geplaatst op 14/05/2009 Citeren
Avatar
T.I.A
Geplaatst op 14/05/2009
Avatar the pope
1906
Ik denk er al een tijdje aan om mij enkel nog op aardbeienyoghurt te gaan focussen, en de rest voor een prijsje van de hand te doen, want de verzameling begint echt ranzig veel plaats in te nemen
Geplaatst op 14/05/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 14/05/2009
Avatar mi-jah
1739
Origineel geplaatst door the pope
Ik denk er al een tijdje aan om mij enkel nog op aardbeienyoghurt te gaan focussen, en de rest voor een prijsje van de hand te doen, want de verzameling begint echt ranzig veel plaats in te nemen

:D :D :D :D :D :D :D
Moeten ze de originele waar nog bevatten, of zijn lege ook goed...?
In het laatste geval zou je de verzameling misschien niet als display (naast elkaar staand) moeten houden, maar netjes in elkaar stapelen...! :P
Geplaatst op 14/05/2009 Citeren
Avatar
mi-jah
Geplaatst op 14/05/2009
Avatar mi-jah
1739
Origineel geplaatst door cuppenh
Ja, ik ben zo'n vreemde vogel die ook de stripinformatiebladen bewaart.

Ik ook, dus! ;)
Geplaatst op 14/05/2009 Citeren
Avatar
mi-jah
Geplaatst op 14/05/2009
Avatar the pope
1906
Origineel geplaatst door mi-jah
Origineel geplaatst door the pope
Ik denk er al een tijdje aan om mij enkel nog op aardbeienyoghurt te gaan focussen, en de rest voor een prijsje van de hand te doen, want de verzameling begint echt ranzig veel plaats in te nemen

:D :D :D :D :D :D :D
Moeten ze de originele waar nog bevatten, of zijn lege ook goed...?
In het laatste geval zou je de verzameling misschien niet als display (naast elkaar staand) moeten houden, maar netjes in elkaar stapelen...! :P

Het is voor yoghurtpotjesverzamelaars belangrijk dat het afdekvelletje intact blijft, dus stapelen is geen optie (dat is morfologisch ook niet mogelijk met elk type potje).
Volle potjes maken één en ander dan weer erg complex qua bewaring (sommige verzamelaars bewaren hun ganse verzameling net onder het vriespunt, anderen gebruiken ingewikkelde vacuumtechnieken etc, maar voor mij is dat allemaal financiëel niet haalbaar) dus wat ik (en met mij de meeste aardbeienyoghurtpotjesverzamelaars) doe, is het volgende: ik prik een klein gaatje in de bodem van het potje en zuig dan met een injectienaaldde yoghurt eruit. Daarna injecteer ik paraffine om de eventuele achtergebleven stukjes fruit te stabiliseren.
Geplaatst op 14/05/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 14/05/2009
Avatar Deecee1
1350
Aha ... ik bezit deze Danone Ananasyoghurt 125 ml 2006: vervaldatum 03/03 , maar die bevat wel mijn verzameling neuskoters vanaf die datum, stuur me je adres en ik stuur het op.
Mijn verzameling oorprut vanaf 2001 steekt in een blik Zwanworstjes ( 6 extra large worstjes) met vervaldatum 09/04/2000 ... iemand geïnteresseerd ?
Geplaatst op 14/05/2009 Citeren
Avatar
Deecee1
Geplaatst op 14/05/2009
Crew
Avatar cuppenh
1519
Origineel geplaatst door T.I.A
Ik durf te wedden dat hij jouw avatar ook bezit :D


Goed dat je mij daaraan herinnerde, ik had deze nog niet aangevinkt. Bij deze dus alsnog gedaan.

En ik zag dat je ook de andere versie toegevoegd had, maar je maakte wel een vergissing met de opmerking "first printing".

De zaak zit namelijk zo:
Toen de stripspeciaalzaken in de USA kwamen opzetten werd de distributie van de comics een beetje onduidelijk. De newsstands (en drogisterijen e.d.) die voorheen de comics verkochten konden hun niet verkochte exemplaren retourneren waarvoor ze extra kortingen kregen. De leveringen aan de Comic Shops waren tegen een hogere prijsstelling van de comics omdat die winkels ze niet mochten terugsturen. Het was dus zeer lucratief voor de uitgever om strips aan hun te verkopen.
Er moest dus een verschil komen tussen de comics die in het ene distributietraject zaten en die in het andere traject.
Marvel loste dat op door één print run te voorzien van twee covers. Eentje met het cc-seal van de Curtis Company Distributors en de EAN op de cover voor de traditionele handel (daar moesten ze langs de scanner, nietwaar) en eentje met het M(Marvel)-logo zonder EAN voor de comic shops.

Er is ooit een betoog geweest hierover in een uitgave van de Overstreet Price Guide (ik weet niet meer welk nummer) waarin gesteld werd dat men in het algemeen ervan uitging dat beide varianten dezelfde eerste druk zijn en dat het verschil in het distributie-kenmerk (nog) geen verschil op de handelswaarde uitoefende. De tijd zou het wel uitwijzen als de verzamelaars daar wel verschil in zouden zien. Tot op heden blijft het echter op hetzelfde niveau hangen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik toentertijd wel genegen was om beide varianten te kopen (completist, zoals ik al zei) maar ben daar al vrijwel onmiddellijk van afgestapt omdat de Amerikaans comic shops waarbij ik via de post bestelde gewoon één van beide versies opstuurden bij het bestellen van een nummer (meestal dus de M-variant, maar dat was ook niet altijd zeker)

:D
Geplaatst op 14/05/2009 Citeren
Avatar
cuppenh
Geplaatst op 14/05/2009
Crew
Avatar T.I.A
3656
Thanks voor de grondige uiteenzetting, ik vroeg me al af wat het verschil was tss deze twee symbolen :)

En had ik geld ingezet... had ik gewonnen :D
Geplaatst op 14/05/2009 Citeren
Avatar
T.I.A
Geplaatst op 14/05/2009
Crew
Avatar Surya
13272
Man, deze thread is gewoon te grappig, ik kreeg tranen in mijn ogen ;(
Geplaatst op 14/05/2009 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 14/05/2009
Crew
Avatar cuppenh
1519
Origineel geplaatst door Surya
Man, deze thread is gewoon te grappig, ik kreeg tranen in mijn ogen ;(


Die heb je dan toch wel in een yoghurtbekertje opgevangen, zeker? Naar het verluid schijnen er mensen te zijn die zoiets verzamelen... :D
Geplaatst op 14/05/2009 Citeren
Avatar
cuppenh
Geplaatst op 14/05/2009
Crew
Avatar Iyo74
6897
:D
Waar een stripdiscussie toe kan leiden...
:D
Geplaatst op 14/05/2009 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 14/05/2009
Crew
Avatar T.I.A
3656
En ik die dacht dat wij stripverzamelaars rare gasten waren...
Deze verzamelwoede slaat toch weldegelijk alles 8o
Geplaatst op 14/05/2009 Citeren
Avatar
T.I.A
Geplaatst op 14/05/2009
Avatar the pope
1906
Origineel geplaatst door Deecee1
Aha ... ik bezit deze Danone Ananasyoghurt 125 ml 2006: vervaldatum 03/03 , maar die bevat wel mijn verzameling neuskoters vanaf die datum, stuur me je adres en ik stuur het op.


is het magere?
Geplaatst op 14/05/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 14/05/2009
Avatar Klazie
38
Origineel geplaatst door the pope
Origineel geplaatst door Deecee1
Aha ... ik bezit deze Danone Ananasyoghurt 125 ml 2006: vervaldatum 03/03 , maar die bevat wel mijn verzameling neuskoters vanaf die datum, stuur me je adres en ik stuur het op.


is het magere?

ja maar wel in een hardcover verpakking
Geplaatst op 15/05/2009 Citeren
Avatar
Klazie
Geplaatst op 15/05/2009