Tot op het bot (INT 1)

Avatar the pope
1906
Deze dame heeft blijkbaar de stripschapprijs (zowat de belangrijkste oeuvreprijs in nederland als ik het goed heb -over armoede in het striplandschap bij onze noorderburen ga ik mij in deze niet uitspreken :rolleyes: ) gewonnen, en aldus speurde ik even naar haar albums.

Volgens mij kloppen de gegevens op http://www.stripinfo.be/strip.php?strip=2693 niet helemaal. De data gaan over de uitgave van 1998, maar de cover is volgens mij die van een heruitgave van 2003.

Zoals ik het zie:

uitgave 1998
cover
http://pics.librarything.com/picsizes/60/23/6023ef8d07a471d593347635341434d414f4541.jpg

Scenario Barbara Stok
Tekeningen Barbara Stok
Uitgever(s) Nijgh & Van Ditmar
Jaar 1998
Pagina's 128
ISBN 9789038867748
Kaft SC
Zwart/wit
Taal Nederlands

Covertekst:
Barbaraal tot op het bot is het alledaagse leven van Barbara Stok in persoonlijke strips. Ongegeneerd tekent zij haar eerste schreden op het liefdespad: voor het eerst verliefd-tot-over-de-oren, op ontdekkingstocht naar het eerste orgasme, de eerste vrijpartij met een meisje - want aandacht van jongens, hoe ga je daaree om? Harde muziek, angst voor de dood, uitgaan en donkenschap, bij Barbara Stok komt het allemaal aan bod zonder dat ze ooit zwaar om de hand wordt. De grappige situaties hebben een serieuze ondertoon die weer wordt gerelativeerd door wat naïeve tekeningen.

De Str!pschapjury nomineerde Barbaraal #2 voor 'beste Nederlandse stripalbum van 1997'.

'[Barbara] heeft een functionele tekenstijl en weet prachtig met tekst te werken. Het dagboekachtige karakter van haar strip maakt samen met heet ongecompliceerde benadering van onderwerpen als seks, vriendjes en studie dat je als lezer het gevoel krijgt in haar leven te worden gezogen.'
-Stripschrift

Barbaraal tot op het bot is een verzameling strips die eerder in eigen beheer is verschenen als Barbaraal (# 1t/m #3)


Uitgave 2003
cover: degene die nu gebruikt is:
http://www.zilverendolfijn.nl/ser1-htm/barbaraa/i01-nl-v01.jpg

Scenario Barbara Stok
Tekeningen Barbara Stok
Uitgever(s) Nijgh & Van Ditmar
Jaar 2003
Pagina's 128
ISBN 9789038869469
Kaft SC
Zwart/wit
Taal Nederlands

covertekst:
"Op weergaloze wijze verhaalt ze over haar eerset orgasme, enkele genante one-night-stands en een kalverliefde die gedoemd is te mislukken. Dit alles wordt smakelijk gelardeerd met obscure rockmuziek en liters bier. [...]
Haar strips zijn niet alleen heel herkenbaar maar vooral bijzonder grappig."
-Stripschrift

"In een heldere, simpele stijl zet zij haar dagelijkse beslommeringen op papier. Zij doet dit zo ongegeneerd en humoristisch dat je tijdens het lezen geboeid in haar leven gezogen wordt."
-Basic Groove Magazine

"De meest gênante situaties weet Barbara uitermate herkenbaar te treffen."
-Oor


Barbara Stok (Groningen 1970) is professioneel stripmaker. Ze maakt strips en illustraties voor bladen, boeken, websites en meer. Ze heeft gewerkt voor onder andere de VPRO, HP/De Tijd, Lowlands en Algemeen Dagblad.

Barbaraal Tot Op Het Bot werd door het Stripschap genomineerd voor beste Nederlandse Stripboek van 1999.
Geplaatst op 19/08/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 19/08/2009
Crew
Avatar Veter
7839
Bedankt voor de correcties. Aangepast en toegevoegd.

(uitgave 1998 heb ik andere cover gezocht, jouwe is te klein -> minimum 150 pixels breed;
en ISBN-nummer is tot eind 2006 een 10-delig nummer, en dus niet gelijk aan het 13-delig artikelnummer, vanaf 1 januari 2007 zijn die wel gelijk)
Geplaatst op 19/08/2009 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 19/08/2009
Avatar the pope
1906
dus tot 2006 gebruik ik steeds het 10-delig nummer? weer wat bijgeleerd (y)
voor heel wat boeken bestaan beiden, ik ging ervan uit dat die van 13 dan altijd te prefereren was :D


ps, is deze afbeelding niet properder?

http://img19.imageshack.us/img19/2068/barbaraal.jpg
Geplaatst op 19/08/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 19/08/2009
Crew
Avatar Veter
7839
Neen, voor 2007 is een 13-delig nummer gewoon fout (en vanaf 2007 is een 10-delig nummer fout). :)

PS. die afbeelding is inderdaad properder (en groot genoeg), bedankt. :)
Geplaatst op 19/08/2009 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 19/08/2009