Scores: richtlijnen

Crew
13301
Voor de mensen die geen goed zicht hebben op welke scores ze een strip moeten geven, is er nu een nieuwe hulp. Van zodra men met de muis over het vak "score" beweegt, verschijnt er ook een lijstje met richtlijnen voor het bepalen van de score.
Geplaatst op 15/01/2010 Citeren
Surya
Geplaatst op 15/01/2010
1906
leuk, maar heb nu wel een horizontale scrollbalk op dit scherm..
the pope
Geplaatst op 15/01/2010
Crew
13301
Wat voor mini schermpje werk jij op?

Ik had wel al zo iets vermoed. Als het storend is, zoek ik een oplossing...
Surya
Geplaatst op 15/01/2010
1906
zit nu met een laptopje op 1280x800 en daar nog een scherm naast op 1280x1024; op beide krijg ik een beetje scrollbalk.

de omschrijving voor 1 ("WAAROM?!?!") en evt 6 ("degelijk"?) wat korter maken, zal al helpen.
the pope
Geplaatst op 15/01/2010
Crew
7764
'k Mis een stukje want dit krijg ik te zien:

10-subli
9- uitste
8- zeer g
7- boveng
6- goed
5- matig
4- zwak
3- zeer z
2- bijzon
1- waaro

Ik voel me dus verplicht om vanaf nu nog enkel de scores 6, 5 en 4 te geven. Van al de andere scores snap ik toch de betekenis niet van. :D
fluiten
Geplaatst op 15/01/2010
1906
hah! die heeft nog een kleiner scherm :D
the pope
Geplaatst op 15/01/2010
Crew
4173
Met IE6 zie je zelfs geen schermpje.:D
Ik kan dus lekker doorgaan met hoge scores te geven.8)
woelfie
Geplaatst op 15/01/2010
315
Alles komt perfect in beeld :]

Als ik deze lijst aanhoud, dan zullen de cijfers wel naar beneden kelderen.
qwerty
Geplaatst op 15/01/2010
Crew
4173
Kan geen kwaad, hé.
Als alle scores naar beneden gaan, blijft het uiteindelijke resultaat hetzelfde.
Je kan uiteraard een algoritme vinden dat een hogere weging geeft aan "betrouwbare" leden (bijv. met hogere spreiding van de scores, dus niet alleen heel hoge en heel lage cijfers), maar dat is blijkbaar verschrikkelijk moeilijk te programmeren.

De richtlijnen vind ik wel OK; dat vermijd commentaren als "degelijk, niet meer dan dat, nogal doorsnee, en had er beter van verwacht, ik geef maar een 8".
Als ik op de univ een 8/10 zou gekregen hebben voor doorsnee examens, en een 5/10 voor slechte, 't zou nogal feest geweest zijn...
woelfie
Geplaatst op 15/01/2010
1906
feit.

wat die spreiding betreft: ik heb het idee dat ik correct quoteer (in lijn met de meeste van mijn proffen ;) ), maar ik heb niet zo belachelijk veel tijd, dus lees ik in de eerste plaats strips waarvan op voorhand de kans hoog is dat ie me gaat bevallen (ik heb daar een paar goede tipgevers voor). moet ik er dan wat meer bagger tussen nemen om geloofwaardig te blijven? :D
the pope
Geplaatst op 15/01/2010
Crew
13301
Origineel geplaatst door fluiten
'k Mis een stukje want dit krijg ik te zien:

10-subli
9- uitste
8- zeer g
7- boveng
6- goed
5- matig
4- zwak
3- zeer z
2- bijzon
1- waaro

Ik voel me dus verplicht om vanaf nu nog enkel de scores 6, 5 en 4 te geven. Van al de andere scores snap ik toch de betekenis niet van. :D

OK, ik kijk of ik de plaatsing kan verbeteren

Origineel geplaatst door qwerty
Alles komt perfect in beeld :]

Als ik deze lijst aanhoud, dan zullen de cijfers wel naar beneden kelderen.

Da's toch enigsinds de bedoeling. Als ik zie dat matige albums hier 7.5 krijgen, dan rijzen mijn haren ten berge.
Surya
Geplaatst op 15/01/2010
Crew
4173
Origineel geplaatst door the pope
moet ik er dan wat meer bagger tussen nemen om geloofwaardig te blijven? :D

Ik heb op een ander (manga/anime) forum wat ervaring opgedaan met zulke kwesties. Sommige gebruikers (vaak met namen als 'narutofan', 'narutoisthebest', enz.) hebben dan de gewoonte om altijd (op dat forum is het wel een kwotering per reeks) 10/10 te geven aan Naruto (hoe kon je het raden). Een andere reeks die niet in de smaak viel, werd steevast beoordeeld met 0/10.

Het grappige is dat soms een nieuwe (Naruto) film of zo gekwoteerd werd met 10/10, terwijl hij nog niet eens in de zalen was verschenen. Enkele overmoedige gebruikers hadden dan het luminueze doch steevast feilbare idee om elke taalversie te kwoteren (er zijn blijkbaar mensen die 20 talen spreken), wat in theorie de rating - en bijgevolg de plaats in de top zoveel - naar omhoog moest halen. Als ze al niet geschorst werden voor het valselijk proberen te manipuleren van de score, was hun geloofwaardigheidsgraad alleszins onnoemlijk laag, met bijgevolg weinig invloed op de score.

Kortom: als je gewoon eerlijk bent, werkt het systeem het best.
woelfie
Geplaatst op 15/01/2010
1350
Ik heb nog nooit een 10 gegeven maar een paar strips hebben toch wel een quotatie 9.5 gekregen ( bv. een tweetal Murena's). Als een strip echt héél goed is ... waarom niet ?
De quoteringen plaats ik in eerste instantie voor mezelf, zeker bij nieuwe reeksen, als dan ruim een jaar later eens een vervolg verschijnt, toch even checken wat ik van het vorig deel vond.
Voor de rest is het wel eens plezant om zo'n rangschikking te bekijken maar het beïnvloedt zelden mijn voorkeuren. Ondertussen ken ik wel goed genoeg mijn eigen smaak. 8)

10 - Subliem!
9 - Uitstekend
8 - Zeer goed
7 - Bovengemiddeld
6 - Goed, maar niet bijzonder
5 - Matig
4 - Zwak
3 - Zeer zwak
2 - Bijzonder zwak
1 - Waarom is deze strip ooit gemaakt?
Deecee1
Geplaatst op 15/01/2010
Crew
13301
Oh, ik deel zelf wel 10en uit hoor :D

Ik doe't ook voor mezelf, maar sommige gebruikers hebben duidelijk wel wat meer houvast nodig. Als je nooit iets onder de 7 geeft, kan je beter scores op 3 geven ipv op 10...
Surya
Geplaatst op 15/01/2010
1105
Hopelijk zetten de scoresuggesties méér gebruikers aan om een score te geven ...
Herbert
Geplaatst op 15/01/2010
Crew
13301
Dat hoop ik ook. De gemiddelde score nu is 7.55... en dat terwijl er zoveel brol op de markt is!

De plaatsing is nu aangepast zodat het de site niet verbreedt.
Surya
Geplaatst op 15/01/2010
Crew
3330
Hoe komt het dat als je op een link klikt je niet ingelogd bent op de andere pagina?

Bvb. of ik het boek reeds heb, gelezen of beoordeeld heb... :(
Geplaatst op 16/01/2010 Citeren
$tripofiel
Geplaatst op 16/01/2010
Crew
13301
Waar klik je op die link? Het hangt er wsch van af of je op stripinfo.be of op www.stripinfo.be zit.
Surya
Geplaatst op 16/01/2010
Origineel geplaatst door Surya
Dat hoop ik ook. De gemiddelde score nu is 7.55... en dat terwijl er zoveel brol op de markt is!

7.5 lijkt me niet zo vreemd. Ik geef zelf ook zelden een score onder de 7, ik probeer te vermijden slechte strips aan te kopen, daarvoor zijn ze nu eenmaal te duur. Ik denk dat het logisch is dat diegenen die geregeld strips kopen - de meesten op deze site veronderstel ik - na een tijdje een redelijk goed idee van wat soort strips hen ligt en passen het kooppatroon aan. Ik koop zelden strips van auteurs / reeksen die ik niet ken tenzij iemand het me aanraadt of ik een goei recentie lees.
En als ik een album koop uit een reeks en dat bevalt me niet, dan koop ik er daar geen van. Als het me wel bevalt is de kans dat ik er meer koop veel groter. Als er twee reeksen zijn met elke 20 strips en de ene vind 'k matig en de ander goed dan is dit mogelijk 20 x een score van 7.5 en 1 x een score van 5, ook al is 50% ervan niet goed, op de site is dat dan slechts 1/21...
Als ik verplicht zou worden alle strips te lezen en kwoteren die uitkomen dan zou je me heel wat meer lage scores zien uitdelen!

De conclusie dat de scores lager moeten zijn omdat er veel rommel wordt verkocht kan ik maw niet volgen. Er zijn wel strips waarvan ik me afvraag waarom anderen dergelijke hoge scores geven, maar smaken verschillen nu eenmaal...
kristiaan
Geplaatst op 16/01/2010
Crew
4173
Je moet uiteraard niet alles kopen om iets gelezen te hebben. Mijn bedoeling is ook om scores te geven aan wat ik gelezen heb, maar niet gekocht wegens niet goed genoeg.

En zonder op details in te gaan, denk ik dat ik een beetje - en sommige zeker veel meer - ervaring heb in het objectief bekijken van strips. Je hebt natuurlijk altijd een zekere subjectiviteit, maar van sommige reeksen vraag ik me af hoe iemand dat nu goed kan vinden. Zoals Surya zegt: er is veel rommel op de markt (qua scenario of tekeningen of beide), die dan toch nog hoge scores halen.
Maar dat zal je inderdaad altijd hebben met user ratings. Niets aan te doen, en daarom ook zeker geen protest van mijn kant.
woelfie
Geplaatst op 16/01/2010
Hm, strips lezen die je niet koopt, daar had ik nog niet eens aan gedacht :P Dat moet al 25 jaar geleden zijn dat 'k dat nog 's gedaan heb...
Ik vermoed dat de meeste scores in de db toch afkomstig zijn van aangekochte strips, en dat de hoge gemiddelde score daar mee te maken heeft.
kristiaan
Geplaatst op 16/01/2010
1739
Origineel geplaatst door kristiaan
Ik vermoed dat de meeste scores in de db toch afkomstig zijn van aangekochte strips, en dat de hoge gemiddelde score daar mee te maken heeft.

Dat denk ik ook. Het overgrote deel zelfs, denk ik.
Geplaatst op 17/01/2010 Citeren
mi-jah
Geplaatst op 17/01/2010
1906
Origineel geplaatst door woelfie
Je moet uiteraard niet alles kopen om iets gelezen te hebben. Mijn bedoeling is ook om scores te geven aan wat ik gelezen heb, maar niet gekocht wegens niet goed genoeg.
hophop, aan het werk 8)
intentieverklaringen, allemaal goed, maar tot op heden gaf woelfie 2 scores in :D (gemiddeld 7)
the pope
Geplaatst op 17/01/2010
1739
hophop, aan het werk 8)
intentieverklaringen, allemaal goed, maar tot op heden gaf woelfie 2 scores in :D (gemiddeld 7)

To do list:
Pope een zweepje kopen voor zn verjaardag! ;) :D
mi-jah
Geplaatst op 17/01/2010
1906
Origineel geplaatst door mi-jah
hophop, aan het werk 8)

To do list:
Pope een zweepje kopen voor zn verjaardag! ;) :D

met de smileyversie als standaard hier zou ik al heel content zijn :D http://sport25.be/images/smilies/1.gif
the pope
Geplaatst op 17/01/2010
1739
Yep, en de shame-smiley wil ik ook nog steeds graag zien verschijnen... Die heb ik toch ook regelmatig nodig... http://cache2.hyves-static.net/images/smilies/default/smiley_schamen.gif
mi-jah
Geplaatst op 17/01/2010
Crew
4173

Ik pleit schuldig.
Maar ik heb wel al meer dan 1500 strips toegevoegd uit mijn eigen collectie die nog niet op de site stonden en nog zeker 500 te gaan.
Gezien de volledigheid van de informatie (waaronder de vele medewerkers voor comics en aanverwante) neemt dat voorlopig nog het meeste van mijn tijd in.
Dan nog een paar honderden isbn nummers aangevuld (na eerst alles opgezocht te hebben, welliswaar), en ik heb een kant-en-klaar excuus.:)
woelfie
Geplaatst op 17/01/2010
1906
dat u een held is, hoort u me niet ontkennen.
the pope
Geplaatst op 17/01/2010
Crew
4173
Kom kom, genoeg vleierij voor vandaag :]
woelfie
Geplaatst op 17/01/2010
Crew
7764
Na een weekje scores invullen is het me duidelijk dat, afgaande op de voorstellen van Surya's pop-up venster, vroeger wel andere normen had. Een goed kreeg bij mij een zeven wat nu een 6 is geworden. 8)
Geplaatst op 25/01/2010 Citeren
fluiten
Geplaatst op 25/01/2010
1906
ik ben benieuwd naar hoe het gemiddelde van alle albums evolueren zal sinds deze aanvulling. (was tot voor kort iets van een 7.28 dacht ik?)
the pope
Geplaatst op 25/01/2010
Crew
13301
Vreemd genoeg was het gemiddelde net voor ik dit programmeerde opgelopen tot 7.53 en daar staat het momenteel nog steeds. Ik denk dat vele gebruikers ook hun honderden scores niet zomaar even gaan aanpassen...
Surya
Geplaatst op 25/01/2010