Misschien is hier al over gedebatteerd maar ik lanceer de vraag toch nog maar eens.
Terwijl ik aan het Stripinfo'en was kwam ik tot de vast stelling dat strips met een album ook onder reeksen vallen. Hoe kom ik daar aan? Wel als je in de rubriek beste strips zoekt kom je automatisch terecht bij de betere albums terecht. Als je dan verder grasduint en op beste reeksen klikt kom je reeksen tegen met maar een verhaal. Die, denk ik maar, geen reeks zijn maar een alleenstaand product.
Heb ik het verkeerd op? of is er een technische reden hierachter? Of is een enkel stripalbum toch ook een reeks?
Geplaatst op 23/01/2010
Citeren
Origineel geplaatst door Royale de luxe
Of is een enkel stripalbum toch ook een reeks?
Wel, voor mij wel. Hoe maak je immers onderscheid?
De Chninkel, bijvoorbeeld, was eerst 1 album, en is dan nadien heruitgegeven in 3 delen. De inhoud is identiek, maar de ene keer was het een one-shot, en toen ineens een reeks.
Er zijn ook one-shots die ineens vervolgen krijgen en een reeks worden (De Zeven Dwergen -> Berlijn)
En er zijn ook reeksen waarvan nooit het geplande 2de deel verschijnt, is dat dan een reeks of niet?
De vraag is dus: hoe maak je een duidelijk verschil, en is da uberhaubt nodig? Voor mij is een reeks met 1 deel ook een reeks, ook al komt er nooit een vervolg. Waarom? Wel, het verhaal paste gewoon toevallig in 1 album. Is het daarom geen volwaarige strip of zo? Waarom zouden strips die in 1 album passen anders behandeld moeten worden dan strips die meerdere albums nodig hebben om het hele verhaal te vertellen? Voor mij is er gewoon geen verschil. En zo lang ik de big boss hier ben, zal er dus niet aan veranderen :)
Geplaatst op 23/01/2010
Citeren
Ik heb me dezelfde vraag gesteld, omdat ik redelijk wat one-shots heb. Je moet dan telkens een reeks aanmaken, en pas nadien kan je het eigenlijke album toevoegen.
Maar eigenlijk vind ik het systeem wel goed. Ik denk dat het moeilijk is om te kunnen sorteren zonder reeksen te hebben. Je hebt dat reeksniveau nodig om je albums in je collectie te kunnen sorteren. Stel je voor dat die allemaal gewoon alfabetisch gesorteerd zouden staan, zonder reeks erboven...
Bovendien weet je nooit zeker of het wel bij een one-shot blijft. Neem nu Avontuur zonder helden. Was eerst een one-shot, 20 nadien kwam alsnog een tweede album uit.
Er is ook een verschil tussen een reeksnaam en een albumnaam: wanneer een reeks met een lidwoord begint, zet je dat achteraan, gescheiden van de rest door een komma. Dat gebeurt niet bij een albumnaam, aangezien albums gesorteerd worden op nummer. Een reeks wordt alfanumeriek gesorteerd.
Zo veel meerwerk vind ik het trouwens ook niet om eerst de reeksnaam en dan pas het album toe te voegen. .
Misschien is een knop 'Toevoegen als one-shot' wel handig. Dan kan de toepassing automatisch de reeksnaam als albumnaam overnemen. Probleem is dan wel dat lidwoord en de komma natuurlijk.
Geplaatst op 23/01/2010
Citeren
dat lidwoord en die komma gebeurt voor zover ik weet automatisch hoor (of heeft die brave veter dat totnogtoe telkens aangepast bij mijn ingaves?)
Geplaatst op 23/01/2010
Citeren
Automatisch?
Tja
:rolleyes:
Geplaatst op 23/01/2010
Citeren
Ik voer een reeksnaam die met een lidwoord begint, als volgt in:
voorbeeld: De familie Doorzon
wordt familie Doorzon, De
Of heb ik te veel moeite gedaan?
Geplaatst op 23/01/2010
Citeren
Nee hoor, dat gebeurt niet automatisch, ik dacht dat je me begrepen had.
Als er een lidwoord vooraan blijft staan bij het toevoegen, zal een van de mods dat achteraan zetten, na een komma.
Surya heeft het zo geprogrammeerd dat het script dit herkent en het lidwoord toont op de juiste plaats als de reeks opgevraagd wordt.
Geplaatst op 23/01/2010
Citeren
Ok, just checking.
Blij je toch wat minwerk bezorgd te hebben met al de strips die ik invoer ;)
Geplaatst op 23/01/2010
Citeren
Origineel geplaatst door the pope
dat lidwoord en die komma gebeurt voor zover ik weet automatisch hoor (of heeft die brave veter dat totnogtoe telkens aangepast bij mijn ingaves?)
Veter niet alleen... geloof me :D
Geplaatst op 23/01/2010
Citeren
ha maar zeg dan eens iets eh, anders blijf ik gewoon volharden in domheid :O :D
edit: heb het even gecheckt, en heb de brave heren mods maar een vijftal keer dàt extra werk bezorgd, dat valt nog mee ;) (waarvaan één keer bij
deze reeks, die verwijderd mag worden wegens uiteindelijk anders ingedeeld)
Geplaatst op 24/01/2010
Citeren
Origineel geplaatst door the popeha maar zeg dan eens iets eh, anders blijf ik gewoon volharden in domheid :O :D
edit: heb het even gecheckt, en heb de brave heren mods maar een vijftal keer dàt extra werk bezorgd, dat valt nog mee ;) (waarvaan één keer bij
deze reeks, die verwijderd mag worden wegens uiteindelijk anders ingedeeld)
Welke reeks bedoel je? :D
Geplaatst op 24/01/2010
Citeren
Origineel geplaatst door SuryaOrigineel geplaatst door Royale de luxe
Of is een enkel stripalbum toch ook een reeks?
Wel, voor mij wel. Hoe maak je immers onderscheid?
De Chninkel, bijvoorbeeld, was eerst 1 album, en is dan nadien heruitgegeven in 3 delen. De inhoud is identiek, maar de ene keer was het een one-shot, en toen ineens een reeks.
Er zijn ook one-shots die ineens vervolgen krijgen en een reeks worden (De Zeven Dwergen -> Berlijn)
En er zijn ook reeksen waarvan nooit het geplande 2de deel verschijnt, is dat dan een reeks of niet?
De vraag is dus: hoe maak je een duidelijk verschil, en is da uberhaubt nodig? Voor mij is een reeks met 1 deel ook een reeks, ook al komt er nooit een vervolg. Waarom? Wel, het verhaal paste gewoon toevallig in 1 album. Is het daarom geen volwaarige strip of zo? Waarom zouden strips die in 1 album passen anders behandeld moeten worden dan strips die meerdere albums nodig hebben om het hele verhaal te vertellen? Voor mij is er gewoon geen verschil. En zo lang ik de big boss hier ben, zal er dus niet aan veranderen :)
Volgens mij is een reeks een definitie die wordt gebruikt voor meerdere delen. 1 album is enkel en niet meerdere, toch?
Dat maakt niet dat een alleenstaand album minder waardig is dan een reeks albums. Integendeel. Als je bvb de teenloze adelaar neemt dat is een dijk van een verhaal in een boek gegoten. De uitgeverij had dat misschien in 2 delen kunnen uitgeven maar heeft daar niet voor gekozen. Is één verhaal dan een reeks? Dacht het niet.
Ik bekijk het even zoals op televisie. Heb je één aflevering van een verhaal dan heb je meestal een film, zijn er meerdere delen maar in beperkt aantal dan heb je een mini-serie, en anders heb je gewoon een serie. Dat nadien een film wordt opgedeeld in een mini-serie kan gebeuren. Hiermee veranderd dan ook de definitie van de Film hij wordt een mini-serie.
Geplaatst op 24/01/2010
Citeren
Da's allemaal waar natuurlijk, maar voor 't gemak noemen we het allemaal reeks :)
Geplaatst op 24/01/2010
Citeren
Lijkt me ook een stuk practischer, ja.
Geplaatst op 24/01/2010
Citeren
Origineel geplaatst door Surya
Da's allemaal waar natuurlijk, maar voor 't gemak noemen we het allemaal reeks :)
Heb ik geen probleem mee. Je bent tenslotte de master :-)
Geplaatst op 24/01/2010
Citeren