Joann Sfar Regiseert

Gisterenavond dankzij Radio 1 gaan zien naar Serge Gainsbourg, vie héroique. Ik had ergens een flard gehoord op de radio over een film over het leven van Gainsbourg en had de naam Joann Sfar gehoord. Mailtje gestuurd met mijn vertrouwde Hero, en Bob's your uncle.

Ik ken Joann Sfar sinds een jaar of 3 wegens een nieuw opgedane verslaving, STRIPS. Ik heb tot nu toe nog niet één stinker van hem tegenkomen en de mens is productief. Maar genoeg over de strippenmaker en meer over de film.

De film vertelt over Gainsbourg vanaf zijn kindertijd. In de openingscene zie je hem als 11 jarige ventje zitten op het strand naast een meisje van de zelfde ouderdom. Hij vraagt om haar te kussen maar krijg het deksel op zijn neus met de woorden “Non, tu es trop moche”. En zo zijn we vertrokken. Het vertelt over zijn familie, zijn fascinatie met schilderen, zijn muziek, zijn radde tong en zijn levensfilosofie maar vooral over de menige vrouwen die zijn leven doorkruistenr. Het eerste stuk heeft bij tijden iets weg van een luchtiger “Die Blechtrommel” maar dat is puur toeval. Sfar heeft er zijn eigen stempel hard opgedrukt (gewild of ongewild). De mens weet zeer goed om alles in beeld te brengen en is niet verstokt om eens een paar risico’s te nemen. Zo is zijn de openingstitels doorspekt met de typische tekenstijl waar hij Gainsbourg karikaturaal tekent met overgrote neus en een paar oren om U tegen te zeggen. Met zijn onmisbare sigaret in de mond, zwemt hij door de wereld. Ook in de film zie je nu en dan wat van Sfar's tekenwerk opduiken maar dat valt enkel op voor een striplezer.
Gainsbourg wordt zijn hele leven bijgestaan door een alter-ego die zelf ook een evolutie meemaakt en deze wordt echt wel mooi gevisualiseerd

Persoonlijk heb ik enorm genoten van de film. Ongetwijfeld heeft dat ook te doen met het feit dat ik Gainsbourg altijd een wijze peet heb gevonden en mijn appreciatie voor Joann Sfar. Maar ik had twee ticketten en de persoon die me vergezelde vond Donjon maar niets en wist een paar dingen over Gainsbourg maar dat was het ook. En ook hij vond de film geniaal.
Het is geen film voor iedereen maar lees eens iets over de mens en als het je niet degouteert, zet de film maar op je lijstje. En hou vooral Joann Sfar in het oog, hopelijk houdt hij het niet bij enkel deze film en de verfilming van zijn strip “De kat van de rabijn” die er straks aankomt (animatie).

http://www.photos-films.com/flm/aff/orig/290/Serge-Gainsbourg-vie-heroique-2-29090.jpg

[URL="http://www.imdb.com/title/tt1329457/"]Serge Gainsbourg, vie héroique[/URL]

Voor de nederlanders onder ons die geen idee hebben wij hij was, kun je op Wikipedia wat opsnorren.

Maar ik ben zeker dat jullie toch allemaal dit ooit wel eens gehoord hebben.
(heb ganse filmpje bekeken en er zit niets euuhmmm gewaagd in enkel de muziek. ;)
Geplaatst op 04/03/2010 Citeren
Avatar
Belgatom
Geplaatst op 04/03/2010
Mja, als ik dit verkeerd doe, mijn excuses ik begreep niet meteen de sticky bovenaan waar ik kon kiezen voor de auteur.
Geplaatst op 04/03/2010 Citeren
Avatar
Belgatom
Geplaatst op 04/03/2010
Avatar mi-jah
1739
Ik ken idd alleen dat nummer van hem volgens mij, maar Sfar heb ik hoog in het vaandel staan, dus ik ga s kijken waar, wanneer en hoe ik de film kan gaan zien... :)
Dank voor de tip! (y)
Geplaatst op 05/03/2010 Citeren
Avatar
mi-jah
Geplaatst op 05/03/2010