Digitale uitgaves

Avatar shale
18
Ik koop mijn strips grotendeels digitaal. Geef ik deze in als een alternatieve versie of wordt er van uit gegaan dat er geen fundamenteel verschil is met de papieren uitgave?
Als er apart wordt ingegeven zou er om goed te zijn bij "Kaft: HC/SC" nog een extra optie "digitale uitgave" moeten komen.
Geplaatst op 25/07/2010 Citeren
Avatar
shale
Geplaatst op 25/07/2010
Crew
Avatar Surya
13272
Momenteel worden digitale uitgaves nog niet op de site gecatalogeerd. Ik vroeg me trouwens al af of er veel uitgevers zijn die strips officieel digitaal publiceren, of betreft dat meestal illegale scans? In dat laatste geval nemen we ze uiteraard niet op. In het andere geval, dat moeten we nog bespreken :)
Geplaatst op 25/07/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 25/07/2010
Meer en meer denk ik. Gezien op bédéthèque dat er al meer dan 1000 strips verkrijgbaar zijn op de iPad.

Op de Kindle ook trouwens.

Bonte begint er ook mee...
Geplaatst op 25/07/2010 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 25/07/2010
Crew
Avatar Surya
13272
OK, dat moet daar denk ik wel een systeem voor komen.

Ik heb zelf nog geen digitale strips. Welke gegevens zouden er extra moeten kunnen ingegeven worden, welke zijn niet nodig?

Het kafttype is niet van toepassing uiteraard. Een digitale strip zie ik ook niet meteen in luxe verschijnen, alhoewel ze daar misschien iets op vinden. Hebben ze een ISBN nummer of iets dergelijks? Zijn er bepaalde vormen die moeten aangegeven kunnen worden? (PDF of wat dan ook)
Geplaatst op 25/07/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 25/07/2010
Origineel geplaatst door Surya
Een digitale strip zie ik ook niet meteen in luxe verschijnen, alhoewel ze daar misschien iets op vinden.



Maximaal 500 keer te downloaden :D
Geplaatst op 25/07/2010 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 25/07/2010
Crew
Avatar Veter
7844
Die reclame op BDTheque gaat over http://www.izneo.com
Als je je daar lid maakt kan je een hele resem strips kopen of huren. Je kan de ingescande strips dan online lezen via je account, tijdelijk (huren) of permanent (kopen).
Ze zetten ook de uitgeverijen als partners op de site, dat zal wel allemaal legaal zijn.

Maar ik weet toch niet goed of we dat als alternatieve 'uitgaven' moeten beschouwen?
Zou het misschien een oplossing zijn een extra veld bij het collectiebeheer te zetten, waar je kan aanvinken dat je een digitaal exemplaar hebt?
Geplaatst op 25/07/2010 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 25/07/2010
Zijn er die alleen in digitaal formaat verschijnen? -> zie Valentine op amazon, blijkbaar alleen in kindleformaat.

dit geeft Amazon als info op:

# Format: Kindle Edition
# File Size: 6070 KB
# Simultaneous Device Usage: Unlimited
# Publisher: Mephisto Wax; 02 edition (December 7, 2009)
# Sold by: Amazon Digital Services
# Language: English
# ASIN: B00307SCO6
Geplaatst op 25/07/2010 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 25/07/2010
Crew
Avatar Iyo74
6897
Waarschijnlijk zullen er wel digitale uitgaven verschijnen die een andere cover hebben dan de reguliere uitgaves (weinig extra kosten, wel extra kopers). Als ze al niet bestaan...
Dus misschien is het wel goed om ze als alternatieve uitgave te kunnen ingeven?
Geplaatst op 26/07/2010 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 26/07/2010
Gisteren op de site van Marvel gekeken. Die bieden een 5000 comics in digitaal formaat aan, maar ik heb de indruk dat je ze niet kunt downloaden, alleen maar bekijken via een abonnement.
Moeten die ook opgenomen worden?
Geplaatst op 26/07/2010 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 26/07/2010
Crew
Avatar Veter
7844
Zelfde manier als het Franse Izneo dus (zie boven).

Mijn vrees is dat we hier een dijk gaan openbreken die we op geen enkele manier meer gaan kunnen dichtgooien. Om het even wie kan alle mogelijke strips gaan ingeven als 'digitaal', we kunnen op geen enkele manier nagaan of die wel bestaan en of dat dan legale digitale versies zijn, of 1 van de vele tienduizenden illegale scans die op het net circuleren... :(
Geplaatst op 26/07/2010 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 26/07/2010
Misschien moeten we de vraag eens aan marvel stellen of er een controle nummer op zo een versie staat of niet?
Geplaatst op 26/07/2010 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 26/07/2010
Crew
Avatar Surya
13272
Ik denk wel dat er voorlopig geen eenvormig systeem is tussen de uitgevers die dit allemaal doen. Wat het er ook niet op vergemakkelijkt.
Geplaatst op 27/07/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 27/07/2010
Crew
Avatar Iyo74
6897
Origineel geplaatst door Veter
Zelfde manier als het Franse Izneo dus (zie boven).

Mijn vrees is dat we hier een dijk gaan openbreken die we op geen enkele manier meer gaan kunnen dichtgooien. Om het even wie kan alle mogelijke strips gaan ingeven als 'digitaal', we kunnen op geen enkele manier nagaan of die wel bestaan en of dat dan legale digitale versies zijn, of 1 van de vele tienduizenden illegale scans die op het net circuleren... :(

Misschien kan er bij ingave van een digitaal album gevraagd worden naar de plaats waar het verkregen kan worden? Op die manier kunnen we het wel controleren...
Geplaatst op 28/07/2010 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 28/07/2010
Crew
Avatar Surya
13272
Dat kan uiteraard bij de opmerkingen bij het ingeven ;)
Geplaatst op 28/07/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 28/07/2010
Origineel geplaatst door Veter
Zelfde manier als het Franse Izneo dus (zie boven).

Mijn vrees is dat we hier een dijk gaan openbreken die we op geen enkele manier meer gaan kunnen dichtgooien. Om het even wie kan alle mogelijke strips gaan ingeven als 'digitaal', we kunnen op geen enkele manier nagaan of die wel bestaan en of dat dan legale digitale versies zijn, of 1 van de vele tienduizenden illegale scans die op het net circuleren... :(


Denk dat je hier zeker een punt hebt. Zeker als er eenmaal massaal digitale strips gaan worden ingevoerd, begin ze dan maar allemaal te controleren. Controleer je ze natuurlijk niet, dan bega je het risico dat de kwaliteit van deze site wordt uitgehold.

Zou persoonlijk deze boot nog even afhouden tot er wat meer uniformiteit is in de wereld van de digitale strips.

Uitstel is geen afstel hé.
Geplaatst op 28/07/2010 Citeren
Avatar
Centauri167
Geplaatst op 28/07/2010
Crew
Avatar Surya
13272
Zeker niet :)
Geplaatst op 28/07/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 28/07/2010
Crew
Avatar Iyo74
6897
Origineel geplaatst door Surya
Dat kan uiteraard bij de opmerkingen bij het ingeven ;)

Ik dacht meer aan een verplicht veld om het controleren te vereenvoudigen...
Geplaatst op 29/07/2010 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 29/07/2010
Crew
Avatar Surya
13272
U heeft een punt, achtenswaardige
Geplaatst op 30/07/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 30/07/2010
Crew
Avatar Iyo74
6897
*kuch* 'achtenswaardige' *kuch*
:D
Geplaatst op 30/07/2010 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 30/07/2010