Vergelijking andere stripdatabanken

Crew
Avatar Surya
13271
Ik vroeg me af wat jullie vinden van stripinfo.be in vergelijking met andere online databanken (al dan niet in het Nederlands). Welke dingen zijn beter hier, maar vooral, welke dingen zijn beter elders?

Enkele van de belangrijkste andere sites die ik ken zijn http://www.zilverendolfijn.nl/ en http://www.stripdatabase.nl/
Geplaatst op 28/08/2006 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 28/08/2006
Crew
Avatar jeroen
140
Stripdatabase ken ik niet, dus ik kan enkel vergelijken met de Zilveren Dolfijn. En in vergelijking hiermee is Stripinfo toch beter: interactief (zelf strips toevoegen), completer (misschien nu nog niet - alhoewel - maar als we zo blijven verder doen zeker en vast) en interessanter (collectiebeheer).

In vergelijking met PlaneteBD vind ik die site grafisch wel veel knapper.
Geplaatst op 28/08/2006 Citeren
Avatar
jeroen
Geplaatst op 28/08/2006
Crew
Avatar Surya
13271
Originally posted by jeroen
completer (misschien nu nog niet - alhoewel - maar als we zo blijven verder doen zeker en vast)

Voorlopig niet, maar ik denk dat als we aan dit tempo verder doen dat het wel goed komt :)

Originally posted by jeroen
In vergelijking met PlaneteBD vind ik die site grafisch wel veel knapper.

Absoluut. Die site ziet er fantastisch uit. Is dat eigenlijk ook een stripdatabank of eigenlijk enkel collectiebeheer?

Ik heb wat zitten kijken op stripdatabase, maar echt handig vind ik het niet. Afbeeldingen vind ik wel, maar enkel de recentste, of 1 deel van de reeks. Strips vind ik niet. Dat je moet registreren en dat de site traag is maakt het er helaas niet beter op. Bovendien hebben ze de irritante gewoonte een lelijk geel kader op de meeste covers te plaatsen.
Geplaatst op 28/08/2006 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 28/08/2006
Crew
Avatar Iyo74
6897
* In vergelijking met ZD vind ik dit een schitterende site! Het collectiebeheer, de mogelijkheid om zelf strips & covers toe te voegen, de lay-out... zijn prachtig. Jammer voor ZD, want ze zijn heel compleet.

* Wat Stripdatabase betreft: de navigatie vind ik allesbehalve intuïtief, de mogelijkheid om zelf strips toe te voegen vind ik al helemaal niet, beperkt aantal strips, geen forum ... Interessant/leuk vind ik de statistieken.
Misschien te overwegen om hier eens toe te voegen: cijfergegevens over hoeveel strips er reeds in de database zitten, hoeveel covers,... (liefst per taal en met een onderscheid tussen het totaal aantal verschillende strips én met de verschillende versies).
Ook de overzichten van de laats toegevoegde strips/covers vind ik goed. Hier zien we wel welke reeksen werden geupdated, maar we weten niet wat er juist veranderde (werd er een cover toegevoegd, een Franstalige versie of is er een nieuwe nummer uitgekomen?).

* Van http://www.encyclobd.com/biblio/ had ik enige jaren geleden hele hoge verwachtingen, die jammergenoeg niet werden ingelost. Opsturen van covers e.d. was mogelijk, maar er werd geen gevolg aan gegeven, waardoor het collectiebeheer gedoemd was om jammerlijk te mislukken (wie wil nu een collectiebheer waarin vele strips ontbreken, inclusief de laatst uitgebrachte strips uit reeksen die je reeds hebt).
Wel goed: er is bij het collectiebeheer een optie waarmee je kan zoeken naar nieuwe albums van reeksen, auteurs, tekenaars van albums die reeds in je collectie zitten.

+++++++++++++++++++++
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Geplaatst op 28/08/2006 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 28/08/2006
Crew
Avatar Surya
13271
Originally posted by Iyo74
Wel goed: er is bij het collectiebeheer een optie waarmee je kan zoeken naar nieuwe albums van reeksen, auteurs, tekenaars van albums die reeds in je collectie zitten.

Ah, dat lijkt me inderdaad handig! Zal er eens over denken!

De statistieken ga ik wel eens toevoegen, maar da's niet zo dringend natuurlijk...
Geplaatst op 28/08/2006 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 28/08/2006
Crew
Avatar Iyo74
6897
Da's inderdaad niet zo dringend, maar 'k ben wel nieuwsgierig...
Geplaatst op 28/08/2006 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 28/08/2006
Crew
Avatar Surya
13271
Wel, ik zal het hier ff zetten

Reeksen: 2344
Strip uitgaves: 10555
Strips: 9092
Covers: 6368
Auteurs: 2514
Strips in collecties van leden: 39468
Geplaatst op 28/08/2006 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 28/08/2006
Originally posted by Surya
Originally posted by jeroen
In vergelijking met PlaneteBD vind ik die site grafisch wel veel knapper.

Absoluut. Die site ziet er fantastisch uit. Is dat eigenlijk ook een stripdatabank of eigenlijk enkel collectiebeheer?

Origineel was het enkel collectiebeheer, maar aangezien alle albums toch in de database zaten heb ik vanaf versie 2.0 ook maar een algemeen gedeelte voorzien waarin je alle albums gewoon kan raadplegen. Dat algemene gedeelte is ook wat je nu te zien krijgt als je de site gewoon opent.

Nu, wat betreft Stripinfo in vergelijking met andere sites (en dan vergelijk ik toch echt wel niet met m'n eigen site) als daar zijn EncycloBD en Zilveren Dolfijn. Voorgenoemde 2 sites zijn mooi al springplank, maar voor exacte en correcte gegevens stuit ik er op teveel fouten of logische inconsistenties (1 album bij 2 grote uitgeverijen tegelijkertijd uitgegeven ? ik dacht het niet ...) Ook de opbouw is er niet altijd even logisch, vooral bij EncycloBD vind ik de oneindige onderverdeling in subreeksen nogal verwarrend.

Jij hebt dat beter opgelost door alternatieve versies van een bepaald album toe te staan, voor zover men de hele reeksvolgorde natuurlijk niet begint te wijzigen. Ik vind he immers niet nodig om bv. voor Durango 4 verschillende reeksnamen te zien staan naargelang de uitgever. De titels van de albums veranderen niet en ook hun volgorde niet, opdelen in verschillende subreeksen maakt het enkel onoverzichtelijker, want niet iedere uitgever herdrukte noodzakelijker wijs alle albums.

Een ideale oplossing voor dit soort problemen is er uiteraard niet direct, maar de oplossing die je toepast vind ik alleszins toch beter dan waarmee we het op Zilveren Dolfijn of EncycloBD moeten stellen.

Stripdatabase is veel te ingewikkeld en on-intuitief (bestaat dat woord wel ?) op alle vlakken, daar haalt deze site het zelfs van met beide ogen dicht.

Snelheid en betrouwbaarheid van de server vind ik ook belangrijk en dat is bij EncycloBD en Zilveren Dolfijn soms wel een probleem. Met stripinfo heb ik nog nooit echt problemen gehad. Ik moet er eerlijkheidshalve wel bijvermelden dat ik wel hoge normen handhaaf gezien de toch vrij hoge snelheden die ik gewoon ben op PBD/RR.be.

De enige andere online databank waar ik ook compleet geen klagen van heb is Bedetheque.com: eveneens overzichtelijk, redelijk vrij van fouten (ze laten liever wat open dan te gokken naar wat het zou kunnen zijn) en een uitgebreidde database. Minpunt is wel dat het eraan gekoppelde collectiebeheer niet gratis is. (dat is dan BD Gest)

Ik zoek ten andere zelf ook nog steeds naar de ideale manier om verschillende versies van 1 album weer te geven ... hoogstwaarschijnlijk is die er niet, maar ik blijf doorzoeken. Bovenvernoemde Bedetheque komt er denk ik het dichtst bij in de buurt al wordt er soms een beetje te weinig rekening gehouden met overzichtelijkeheid of laadtijden van bepaalde pagina's. (Indien een reeks 200 titels telt dan krijg je op de eerste pagina van die reeks onverbiddelijk de hele overzichtslijst te verwerken. Dat is dan een vrij lang lijstje wanneer daar hopen speciale uitgaven en herdrukken bijzitten).

Niks is perfect, maar sommige sites komen dichter in de buurt dan andere, reken Stripinfo maar bij de eerste groep.

PS. Iemand heeft het al eens aan de orde gebracht, maar het zou leuk zijn te weten uit welke reeks die 10-tallen / 100-en banners komen dmv een link of iets dergelijks.
Geplaatst op 29/08/2006 Citeren
Avatar
Scaramanga
Geplaatst op 29/08/2006
Crew
Avatar Surya
13271
Originally posted by Scaramanga
De enige andere online databank waar ik ook compleet geen klagen van heb is Bedetheque.com: eveneens overzichtelijk, redelijk vrij van fouten (ze laten liever wat open dan te gokken naar wat het zou kunnen zijn) en een uitgebreidde database.

Das idd een goeie site. Het zoeksysteem kon echter wat vlotter (als je op een auteur zoekt, krijg je geen lijst met auteurs maar met strips van auteurs die gevonden zijn.
Ook het feit dat ze slechts 1 scenarist, 1 tekenaar en 1 inkleurder kunnen invoeren is een jammere beperking.
Maar ik gebruik 'm vaak om gegevens te verifiëren.

Originally posted by Scaramanga
PS. Iemand heeft het al eens aan de orde gebracht, maar het zou leuk zijn te weten uit welke reeks die 10-tallen / 100-en banners komen dmv een link of iets dergelijks.

Yep, da's in the works. De databank is al aangepast, ik moet alle ID's echter nog gaan invullen. Het zijn er meer dan 100 dus wel wat werk :) Als dat gedaan is, maak ik de aanpassing.
Geplaatst op 29/08/2006 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 29/08/2006
Over dat zoeksysteem heb je wel gelijk. Ik zoek meestal naar bepaalde reeksen dus ondervind ik dat probleem niet. Maar nu ik er over nadenk zoek ik inderdaad op reeksen omdat het anders foutloopt (of toch zeer ingewikkeld in elkaar zit).

Die beperking van 1 scenarist / tekenaar / inkleurder is erg spijtig al zie ik technisch gezien wel in waarom ze dat zo gedaan hebben (ik vermoed dat ze net als hier het geval is simpelweg stripid's en auteursid's koppelen. Gevolg is bij ingave een soort dropdownlist. Van zodra je dan werkt met meerdere auteurs per album wordt het geheel net dat ietsjes ingewikkelder voor de leek. Maar het blijft natuurlijk een spijtige zaak, want dergelijke dingen leiden onverbiddelijk tot fouten. Kwestie van een keuze te maken tussen transparantie en gebruiksvriendelijkheid aan de ene kant en correctheid aan de andere kant.

Het is ten andere één van de redenen waarom ik op PBD de auteurs nog als tekstvelden bijhoudt op dit moment, ik ben er nog niet echt uit wat de beste oplossing is. Zelf zou ik onverbiddelijk kiezen voor de dropdown methode, maar ik kan me goed inbeelden dat een aantal gebruikers me dan vervloekt omwille van het extra werk.

Maar dan toch liever een dergelijke onvolledigheid op Bedetheque (ik hou er gewoon rekening mee) dan de inconsistenties die ik op andere sites aantref. Om maar een voorbeeldje te geven: op een bepaalde site probeerde men mij wijs te maken dat een bepaald album van Marsupilami ingekleurd was door Franquin maar wel getekend door en op scenarion van iemand anders .... ja ... inderdaad ... ik weet ook niet hoe ze er bij komen.

Goed om horen dat die links er komen. Bij het merendeel van de banners kan ik wel een reeks of tekenaar plaatsen, maar bij soms is het uitermate frusterend wanneer dat niet lukt 8)
Geplaatst op 29/08/2006 Citeren
Avatar
Scaramanga
Geplaatst op 29/08/2006
Crew
Avatar Surya
13271
Originally posted by Surya
Wel, ik zal het hier ff zetten

Reeksen: 2344
Strip uitgaves: 10555
Strips: 9092
Covers: 6368
Auteurs: 2514
Strips in collecties van leden: 39468

Ik heb een de frontpage aangepast zodat er nu een aantal statistieken getoond worden...
Geplaatst op 30/08/2006 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 30/08/2006
Crew
Avatar Iyo74
6897
:)) Nu is m'n nieuwsgierigheid blijvend bevredigd!
't Gaat blijkbaar goed vooruit op deze site! Leuk, erg leuk!
Geplaatst op 30/08/2006 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 30/08/2006
Crew
Avatar Surya
13271
Er zijn hier inderdaad een paar mensen die hard werken. Waarvoor mijn eeuwige dank uiteraard!
Geplaatst op 30/08/2006 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 30/08/2006
De verbeteringen van de afgelopen tijd zijn belangrijke verbeteringen, waardoor het vergelijken steeds minder zinvol wordt.
De Zilveren Dolfijn ken ik erg goed. Kwalitatief wordt het verschil steeds minder. Nog even en De Dolfijn wordt voorbijgezwommen.
Geplaatst op 30/08/2006 Citeren
Avatar
Hans Bekker
Geplaatst op 30/08/2006
Avatar chico 2
97
Als nieuweling, moet ik het allemaal nog wat uitpluizenmaar dat collectiebeheer is dik in orde en overzichtelijk.

Wat de zd betreft mag ik zeker niet klagen, want dit was de eerste databank die ik op dit scherm tegenkwam, en heb hier veel van opgestoken.
Geplaatst op 06/09/2006 Citeren
Avatar
chico 2
Geplaatst op 06/09/2006