Originally posted by SuryaOriginally posted by jeroen
In vergelijking met PlaneteBD vind ik die site grafisch wel veel knapper.
Absoluut. Die site ziet er fantastisch uit. Is dat eigenlijk ook een stripdatabank of eigenlijk enkel collectiebeheer?
Origineel was het enkel collectiebeheer, maar aangezien alle albums toch in de database zaten heb ik vanaf versie 2.0 ook maar een algemeen gedeelte voorzien waarin je alle albums gewoon kan raadplegen. Dat algemene gedeelte is ook wat je nu te zien krijgt als je de site gewoon opent.
Nu, wat betreft Stripinfo in vergelijking met andere sites (en dan vergelijk ik toch echt wel niet met m'n eigen site) als daar zijn EncycloBD en Zilveren Dolfijn. Voorgenoemde 2 sites zijn mooi al springplank, maar voor exacte en correcte gegevens stuit ik er op teveel fouten of logische inconsistenties (1 album bij 2 grote uitgeverijen tegelijkertijd uitgegeven ? ik dacht het niet ...) Ook de opbouw is er niet altijd even logisch, vooral bij EncycloBD vind ik de oneindige onderverdeling in subreeksen nogal verwarrend.
Jij hebt dat beter opgelost door alternatieve versies van een bepaald album toe te staan, voor zover men de hele reeksvolgorde natuurlijk niet begint te wijzigen. Ik vind he immers niet nodig om bv. voor Durango 4 verschillende reeksnamen te zien staan naargelang de uitgever. De titels van de albums veranderen niet en ook hun volgorde niet, opdelen in verschillende subreeksen maakt het enkel onoverzichtelijker, want niet iedere uitgever herdrukte noodzakelijker wijs alle albums.
Een ideale oplossing voor dit soort problemen is er uiteraard niet direct, maar de oplossing die je toepast vind ik alleszins toch beter dan waarmee we het op Zilveren Dolfijn of EncycloBD moeten stellen.
Stripdatabase is veel te ingewikkeld en on-intuitief (bestaat dat woord wel ?) op alle vlakken, daar haalt deze site het zelfs van met beide ogen dicht.
Snelheid en betrouwbaarheid van de server vind ik ook belangrijk en dat is bij EncycloBD en Zilveren Dolfijn soms wel een probleem. Met stripinfo heb ik nog nooit echt problemen gehad. Ik moet er eerlijkheidshalve wel bijvermelden dat ik wel hoge normen handhaaf gezien de toch vrij hoge snelheden die ik gewoon ben op PBD/RR.be.
De enige andere online databank waar ik ook compleet geen klagen van heb is Bedetheque.com: eveneens overzichtelijk, redelijk vrij van fouten (ze laten liever wat open dan te gokken naar wat het zou kunnen zijn) en een uitgebreidde database. Minpunt is wel dat het eraan gekoppelde collectiebeheer niet gratis is. (dat is dan BD Gest)
Ik zoek ten andere zelf ook nog steeds naar de ideale manier om verschillende versies van 1 album weer te geven ... hoogstwaarschijnlijk is die er niet, maar ik blijf doorzoeken. Bovenvernoemde Bedetheque komt er denk ik het dichtst bij in de buurt al wordt er soms een beetje te weinig rekening gehouden met overzichtelijkeheid of laadtijden van bepaalde pagina's. (Indien een reeks 200 titels telt dan krijg je op de eerste pagina van die reeks onverbiddelijk de hele overzichtslijst te verwerken. Dat is dan een vrij lang lijstje wanneer daar hopen speciale uitgaven en herdrukken bijzitten).
Niks is perfect, maar sommige sites komen dichter in de buurt dan andere, reken Stripinfo maar bij de eerste groep.
PS. Iemand heeft het al eens aan de orde gebracht, maar het zou leuk zijn te weten uit welke reeks die 10-tallen / 100-en banners komen dmv een link of iets dergelijks.