Barcodes: nieuw bij strips

Crew
Avatar Surya
13261
Het is nu mogelijk ook barcodes bij strips in te geven. Vooral voor oudere strips kan dit interessant zijn omdat de ISBN en barcode toen nog niet de zelfde waren.
Geplaatst op 18/09/2011 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 18/09/2011
Crew
Avatar Project_Z
1156
AAAAAAAARRRRGGGGGGHHHHH !! Nu heb ik weer 55 pages met strips met ontbrekende gegevens...

Tijd dat ik een laptop of zo koop, dan kan ik de computer naar de strips brengen i.p.v. de strips naar de computer... :D
Geplaatst op 20/09/2011 Citeren
Avatar
Project_Z
Geplaatst op 20/09/2011
Crew
Avatar Surya
13261
Bij mij zijn 't maar 8 of 9 paginas, ik heb wal wat werk gedaan :)
Geplaatst op 20/09/2011 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 20/09/2011
ik heb ook eens even gekeken op deze bladzijde, deze toevoeging betekend dat ALLE albums opnieuw aangepast moeten worden omdat de meeste, zeker de oudere geen barcode hebben en er dus per album GEEN barcode ingevuld moet worden. Ik heb maar niet gekeken hoeveel bladzijden ik zou moeten doen, maar dit is eigenlijk niet te doen (in een korte periode).
Geplaatst op 20/09/2011 Citeren
Avatar
simonstrip
Geplaatst op 20/09/2011
Om eerlijk te zijn ben ik even het noorden kwijt over die barcodes. Het gaat dus om het cijfer onder de streepjescode op de achterflap??
Geplaatst op 20/09/2011 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 20/09/2011
Crew
Avatar Surya
13261
Daar gaat het om ja :)
Geplaatst op 20/09/2011 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 20/09/2011
Origineel geplaatst door Surya
Daar gaat het om ja :)


Pffft, wat een geluk want die streepjescodes zelf in tikken, daarvoor had ik echt geen goesting.
Geplaatst op 20/09/2011 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 20/09/2011
Crew
Avatar Project_Z
1156
Ik merk net dat bij comics de barcodes niet uniek zijn... bvb. de comics van X-Men: The Hidden Years die ik heb, hebben als barcode 7 59606 04799 4 (of 759606047994 zoals wij ze gaan ingeven?) + daarachter nog een andere code, die (naar ik vaststel) te maken heeft met het issuenummer...
een voorbeeldje gevonden op 't wereldwijdeweb
http://2.bp.blogspot.com/_34hhgCqH-jM/TMtvkfy73II/AAAAAAAAALo/LJNdwKMaYzM/s1600/barcode.jpg
Geplaatst op 20/09/2011 Citeren
Avatar
Project_Z
Geplaatst op 20/09/2011
Crew
Avatar Veter
7841
Dat klopt.
De barcodes van de losse comics blijken 17-delig te zijn, waarbij de laatste cijfers het nummer uit de reeks aangeven.
Als je dat ziet zitten en je daar wil mee bezig houden mag je die gerust zo ingeven.

Losse comics worden uitgegeven als tijdschrift en dit is waarschijnlijk de code die voor tijdschriften gebruikelijk is. Ik kwam gisteren enkele Nederlandstalige striptijdschriften tegen en de code was op dezelfde manier gestructureerd.

http://www.stripinfo.be/strip.php?strip=27225
http://www.stripinfo.be/strip.php?strip=27224
http://www.stripinfo.be/strip.php?strip=27223
Geplaatst op 20/09/2011 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 20/09/2011
Crew
Avatar Project_Z
1156
Origineel geplaatst door Veter
Als je dat ziet zitten en je daar wil mee bezig houden mag je die gerust zo ingeven.

Daarvoor zijn we hier, hè :D

Ik ga om te beginnen enkel de barcodes van de comics die ik heb invullen,
van die kan ik zeker zijn dat ze juist zijn, de rest zou "gokken" zijn...

Er zijn ook comics zonder barcode (je ziet er soms met bvb een spider-mannetje in het kadertje op de cover)
Geplaatst op 20/09/2011 Citeren
Avatar
Project_Z
Geplaatst op 20/09/2011
Crew
Avatar Veter
7841
Ik zou inderdaad niet beginnen gokken, enkel wat je zeker weet.

Als er geen barcode staat, is het makkelijk ingevuld: "geen" wordt daar ook aanvaard! :D
Geplaatst op 20/09/2011 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 20/09/2011
Crew
Avatar woelfie
4108
Ik dacht dat dat spidermannetje te maken heeft met verkoop in kiosken t.o.v. verkoop via abonnementen of zo iets (één van de twee heet direct sales dacht ik).
Kan iemand dat bevestigen dat er 2 verschillende versies kunnen bestaan?
In dat geval zou ik twijfelen om "geen" in te vullen.

Nog een vraag: mogen we ervan uit gaan dat vanaf 2007 als de isbn code gelijkgeschakeld is aan de barcode, dat dit automatisch is ingevuld?
Ik heb geen zin om een paar duizend codes extra in te vullen.
Geplaatst op 21/09/2011 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 21/09/2011
Crew
Avatar Surya
13261
De 13-delige ISBNs zijn inderdaad overgezet naar de barcodes voor die strips.
Geplaatst op 21/09/2011 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 21/09/2011
Crew
Avatar Project_Z
1156
Origineel geplaatst door woelfie
Ik dacht dat dat spidermannetje te maken heeft met verkoop in kiosken t.o.v. verkoop via abonnementen of zo iets (één van de twee heet direct sales dacht ik).
Kan iemand dat bevestigen dat er 2 verschillende versies kunnen bestaan?

ik heb dat gisteren even opgezocht...
die met een spidermanneke werden verkocht in kiosken en comicwinkels, die met een streepjescode kwamen terecht in de supermarkten en de grote boekenwinkels, omdat ze daar scanners hadden
allez toch zoiets ongeveer
Geplaatst op 21/09/2011 Citeren
Avatar
Project_Z
Geplaatst op 21/09/2011
eerder omdat de warenhuisketens ze verplicht hebben om barcodes te implementeren. Als je de dag van vandaag iets wilt verkopen via die mannen, hoe onbeduidend het ook mag zijn en er staat geen barcode op kan je het wel vergeten.
Geplaatst op 21/09/2011 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 21/09/2011
Crew
Avatar cuppenh
1519
Origineel geplaatst door Project_Z
Origineel geplaatst door woelfie
Ik dacht dat dat spidermannetje te maken heeft met verkoop in kiosken t.o.v. verkoop via abonnementen of zo iets (één van de twee heet direct sales dacht ik).
Kan iemand dat bevestigen dat er 2 verschillende versies kunnen bestaan?

ik heb dat gisteren even opgezocht...
die met een spidermanneke werden verkocht in kiosken en comicwinkels, die met een streepjescode kwamen terecht in de supermarkten en de grote boekenwinkels, omdat ze daar scanners hadden
allez toch zoiets ongeveer


Dat is niet de voornaamste reden. De 'streepjescodes' werden verkocht met recht op retour. De supermarkten e.d. konden na enige tijd onverkochte exemplaren terugsturen en daarvoor geld terugkrijgen.
De 'spidermannekes' werden verkocht zonder retourrecht aan stripspeciaalzaken, (derhalve "Direct Sales" - rechtstreekse verkoop), die deze exemplaren tegen een goedkopere prijs kregen en zelf het risico liepen van niet-verkopen.
Aan de aan- of afwezigheid van de streepjescode kan de uitgever zien of het om legale retouren gaat of niet.
Dit systeem bestond ook al vóórdat de streepjescode op de boekjes kwam te staan. Denk maar aan Gold Key die de direct sales leverde als Whitman-label en Marvel die direct sales markeerde met een gestileerde M.
(En nee, tot op heden is er vrijwel geen verschil op de verzamelaarsmarkt tussen beide versies van een uitgave)
Geplaatst op 21/09/2011 Citeren
Avatar
cuppenh
Geplaatst op 21/09/2011
Crew
Avatar cuppenh
1519
O ja, jullie weten natuurlijk waarom de streepjescode op de voorkant van de comic staat en de cover ontsiert?
Heel simpel, de voorkant is voor de uitgever en de achterkant is voor veel geld verkocht voor een reclamepagina en die wil geen streepjes tussen zijn reclame hebben :D
Geplaatst op 21/09/2011 Citeren
Avatar
cuppenh
Geplaatst op 21/09/2011
Crew
Avatar Veter
7841
:))
Geplaatst op 21/09/2011 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 21/09/2011
Crew
Avatar Surya
13261
Origineel geplaatst door cuppenh
O ja, jullie weten natuurlijk waarom de streepjescode op de voorkant van de comic staat en de cover ontsiert?
Heel simpel, de voorkant is voor de uitgever en de achterkant is voor veel geld verkocht voor een reclamepagina en die wil geen streepjes tussen zijn reclame hebben :D

Obviously :rolleyes:
Geplaatst op 21/09/2011 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 21/09/2011
Crew
Avatar Project_Z
1156
Origineel geplaatst door cuppenh
Dat is niet de voornaamste reden. De 'streepjescodes' werden verkocht met recht op retour. De supermarkten e.d. konden na enige tijd onverkochte exemplaren terugsturen en daarvoor geld terugkrijgen.
De 'spidermannekes' werden verkocht zonder retourrecht aan stripspeciaalzaken, (derhalve "Direct Sales" - rechtstreekse verkoop), die deze exemplaren tegen een goedkopere prijs kregen en zelf het risico liepen van niet-verkopen.
Aan de aan- of afwezigheid van de streepjescode kan de uitgever zien of het om legale retouren gaat of niet.
Dit systeem bestond ook al vóórdat de streepjescode op de boekjes kwam te staan. Denk maar aan Gold Key die de direct sales leverde als Whitman-label en Marvel die direct sales markeerde met een gestileerde M.
(En nee, tot op heden is er vrijwel geen verschil op de verzamelaarsmarkt tussen beide versies van een uitgave)

Origineel geplaatst door cuppenh
O ja, jullie weten natuurlijk waarom de streepjescode op de voorkant van de comic staat en de cover ontsiert?
Heel simpel, de voorkant is voor de uitgever en de achterkant is voor veel geld verkocht voor een reclamepagina en die wil geen streepjes tussen zijn reclame hebben :D

Allez, weeral wa bijgeleerd :P
Geplaatst op 21/09/2011 Citeren
Avatar
Project_Z
Geplaatst op 21/09/2011
Crew
Avatar woelfie
4108
idd.
Ik had vaag vernomen dat er 2 versies zouden bestaan, maar nu weet ik eindelijk hoe de vork aan de klepel hangt.
Bedankt Project_Z, cuppenh en Royale.

Dat brengt ons weer naadloos naar de volgende vraag: is het zinnig om voor die boekskes waar 2 versies van bestaan (met of zonder "spidermanneke") beide versies ook op de site te zetten. Tenslotte is het toch een (welliswaar zeeeeeeeer licht) verschillende cover.
Geplaatst op 23/09/2011 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 23/09/2011
Crew
Avatar Surya
13261
Andere cover = andere uitgave!
Geplaatst op 24/09/2011 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 24/09/2011
Crew
Avatar woelfie
4108
Nog een vraagje:
Als je de ISBN-code hebt, ka jet met het rekenmasjientje de barcode berekenen.
Klopt dit altijd? Wat is de rationale achter die berekening? Of kunnen we enkel dit invullen als we dit in het echt gecontroleerd hebben?
Geplaatst op 06/11/2011 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 06/11/2011
Crew
Avatar Surya
13261
In princiepe zou dit altijd moeten kloppen, er is immers maar 1 correcte manier van berekenen. Ik sluit echter niet uit dat de ISBN of barcode hier en daar misdrukt is en dus niet overeenkomt. Als je kan controleren, dan verkiezen we dat uiteraard :)
Geplaatst op 06/11/2011 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 06/11/2011
Neen, klopt zeker niet altijd. Die knop is er om ons het leven iets makkelijker te maken en berekent in feite het dertiendelig ISBN vanuit het tiendelig.

Vanaf eind jaren 80, begin jaren 90, is er een dertiendelige barcode ingevoerd bij de Europese uitgevers. Die is eigenlijk = het dertiendelig ISBN. Bij Europese strips kan je dus vrij zeker zijn, zeker vanaf de jaren '90. Vanaf 2007-2008 zijn die 2 codes volledig gelijk.
Spijtig genoeg hebben niet alle strips een barcode...

Comics, da's een ander verhaal. Losse deeltjes hebben een volledig ander soort barcode - als ze er al een hebben. Ook de barcode van de trades kan grondig verschillen van de dertiendelige code.

Het is dus opletten geblazen en controleren...
Geplaatst op 06/11/2011 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 06/11/2011
Crew
Avatar woelfie
4108
OK, bedankt voor de info.
Van de comics had ik ondehand al door dat ik daar mee moest oppassen, maar da's niet nieuw, want ze hebben toch geen isbn nummer :)
Maar voor de Europese uitgevers kan ik dus onmiddellijk de barcode mee invullen, dat bespaart iemand anders veel werk later.
Geplaatst op 06/11/2011 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 06/11/2011