Afgewerkte reeksen?

Avatar alain
136
Bij het overlopen van de verschillende stripreeksen is het mij niet altijd duidelijk welke beperkt zijn in aantal albums. ?(

Soms wordt direct bij de lancering van een reeks al gewag gemaakt dat het over een beperkt aantal albums gaat:bvb 'Rani' heeft al acht titels op de kaft staan en vermoedelijk zal de reeks dan stoppen. ;(

Bij de reeks 'Heldorado' stopt het volgens mij na 3 albums maar ik weet niet echt hoe ik dit te weten kan komen. :rolleyes:

Is er ergens een mogelijk om dit bij de reeksen te vermelden (y)- (vooral bij de reeksen die reeds gestopt zijn -al dan niet door het jammerlijk overlijden van de schrijver/tekenaar)

Alain :]
Geplaatst op 06/03/2012 Citeren
Avatar
alain
Geplaatst op 06/03/2012
Crew
Avatar cuppenh
1519
En hoe wil je kunnen bepalen wanneer een reeks een beperkt aantal albums heeft?
Dat de makers/uitgevers het zeggen is geen garantie. De reeks Pin-Up was ook gestart als "beperkt aantal albums". Er wordt gewoon doorgenummerd...
Dat het een paar jaar geleden is dat er een album uitkwam in die reeks is net zo min een vaste basis. Toenga begon in 1963, vier jaar later pas kwam deel twee. Waarna ze jaarlijks een album uitgaven tot 1986. En in 1995 volgde nog een album. En in 2007(!) nog een. Wie weet komt er in 2020 nog een...
En overleden auteurs zegt ook niets. De reeks Bernard Prince werd, na desinteresse van Hermann, getekend door Dany. En daarna door Aidans. En elf jaar daarna tekende Hermann weer een album. Overname door andere tekenaars/schrijvers gebeurde b.v. bij Buck Danny en Roodbaard.
Ook hier kun je geen conclusiies trekken, helaas.
Geplaatst op 06/03/2012 Citeren
Avatar
cuppenh
Geplaatst op 06/03/2012
Crew
Avatar Surya
13264
Cuppenh slaat helaas de nagel met spijkers van de porselijnenwinkel
Geplaatst op 07/03/2012 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 07/03/2012
Origineel geplaatst door Surya
Cuppenh slaat helaas de nagel met spijkers van de porselijnenwinkel



...... huh nog niet goed wakkers zeker. :P
Geplaatst op 07/03/2012 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 07/03/2012
Avatar alain
136
Ik begrijp dat het niet mogelijk is om te melden dat een reeks afgewerkt is. ;)

Maar bijvoorbeeld in de recensie van 'fluiten ' over Bloemenschrift wordt duidelijk het volgende gemeld:

"De twee delen vormen een afsluitend geheel en zijn tezamen uitgebracht waardoor je na deel één niet op je honger komt te zitten"

Het is dan toch een indicatie dat je een volledig verhaal in bezit kan hebben en vooral bij oudere uitgaven kan dit belangrijk zijn om te weten.

Ik vind het namelijk niet leuk om met een onafgewerkt verhaal te blijven zitten ?(
Geplaatst op 15/03/2012 Citeren
Avatar
alain
Geplaatst op 15/03/2012
Crew
Avatar fluiten
7767
Bij vele strips kan je nu al zien of een cyclus is afgewerkt of niet. Jammer genoeg nog niet bij allemaal.
Maar wat niet is kan nog komen. Als we nu allemaal samen onze schouders hieronder zetten is dit in een wip en een zucht opgelost. :P

Voorbeeld bij largo Winch e.a.
De erfgenaam : Cyclus 1 nr. 1
Groep W: Cyclus 1 nr. 2
O.O.B.: Cyclus 2 nr. 1
......... enz.
Geplaatst op 15/03/2012 Citeren
Avatar
fluiten
Geplaatst op 15/03/2012
Crew
Avatar Surya
13264
Dat begrijp ik wel. Maar hoe doe je het dan met reeksen als Zeven? Dat zijn 7 delen en gedaan. Tot op 't moment dat de auteurs beslissen er toch maar mee door te gaan. Je kan dan uiteraard bij deel 7 stoppen en een afgewerkt verhaal hebben. Daarvoor delen de cycli die ingegeven kunnen worden. Dan zie je, als die correct zijn ingegeven, dat er een nieuwe cyclus begint bij deel 8, en dat je kan stoppen bij deel 7 als je wil. 't Enige wat ik daar dus kan aan toevoegen is: mensen, vul cycli altijd goed in waar dat van belang is :)
Geplaatst op 15/03/2012 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 15/03/2012
Crew
Avatar fluiten
7767
Origineel geplaatst door Surya
Daarvoor delen de cycli die ingegeven kunnen worden. Dan zie je, als die correct zijn ingegeven, dat er een nieuwe cyclus begint bij deel 8, en dat je kan stoppen bij deel 7 als je wil. 't Enige wat ik daar dus kan aan toevoegen is: mensen, vul cycli altijd goed in waar dat van belang is :)


Heh, Surya een loef afgestoken. Het leven kan toch schoon zijn!!!!

Origineel geplaatst door fluiten
Maar wat niet is kan nog komen. Als we nu allemaal samen onze schouders hieronder zetten is dit in een wip en een zucht opgelost. :P


:D
Geplaatst op 15/03/2012 Citeren
Avatar
fluiten
Geplaatst op 15/03/2012
Crew
Avatar Surya
13264
Tja, mijn uitleg was langer, en ik had dus meer typwerk eh :)
Geplaatst op 15/03/2012 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 15/03/2012
Crew
Avatar fluiten
7767
Hela hela, die linkskes toevoegen moet niet onderschat worden, zenne. X(
Geplaatst op 15/03/2012 Citeren
Avatar
fluiten
Geplaatst op 15/03/2012
Crew
Avatar Surya
13264
Je hebt gelijk, ik ben misschien ook wel 0.5 seconden later beginnen typen, 't zal daar aan liggen :D
Geplaatst op 15/03/2012 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 15/03/2012
Het is één van de frustrerende dingen bij het verzamelen van stripverhalen en het volgen van een serie: je weet nooit waar dat zal eindigen. Niet alleen kan het gebeuren dat de vertaling van een serie plots wordt stopgezet wegens te weinig interesse, kan het ook gebeuren dat tekenaar(s) en scenarist(en) in ruzie komen of dat één van hen (of allemaal) beginnen met andere projecten, uitgeverijen stoppen, gaan failliet of worden overgenomen waardoor het accent verlegt wordt, ... Er is geen garantie dat een serie al dan niet afgewerkt wordt of niet verder gezet wordt na een cyclus beëindigd is. Het kan een beetje vergeleken worden met series op tv al gaat de vergelijking niet helemaal op. De overname van een serie door andere tekenaars/schrijvers is trouwens eerder regel dan uitzondering.
Geplaatst op 21/06/2012 Citeren
Avatar
stefflater
Geplaatst op 21/06/2012
het is inderdaad frustrerend, ik ben dan al blij als ze in een andere taal verkrijgbaar zijn, kwestie om toch kunnen verder te lezen.
Geplaatst op 21/06/2012 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 21/06/2012
ik denk dat het eigenlijke idee van de OP deels is om reeksen uit te filteren die je dan niet meer moet checken voor nieuwe delen.

Een soort van "meld mij als er een nieuw deel (niet een neuwe versie van een bestaand deel) word toegevoegd aan de reeks" zou dit feitleijk overbodig maken (dit is al aangehaald door oa ondergetekende in het verleden, neem aand at op de immer groeiende "todo" lijst staat 8) ).

ik ben ook dikwijls reeksen die "af" zijn aan het checken om te zien of er een nieuw deel is :)
Geplaatst op 29/09/2012 Citeren
Avatar
polossatik
Geplaatst op 29/09/2012
Crew
Avatar Surya
13264
Dat staat inderdaad nog steeds op de todo lijst

Als je wil weten of er nieuwe delen zijn verschenen, kan je ook gewoon elke week de lijst 'Pas verschenen' raadplegen :)
Geplaatst op 29/09/2012 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 29/09/2012