Flater-bende?

Is Guust 12 dezelfde als Guust N15 ? Mogen die twee gekoppeld worden? Er zijn ook andere gevallen in de reeks die min of meer identiek lijken?

De nummering van de reeks, of de koppelingen van albums, lijkt me toch niet 100% ?(
Geplaatst op 10/04/2012 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 10/04/2012
Crew
Avatar cuppenh
1520
Voor zover ik weet zijn de albums uit de originele serie niet (dan wel niet helemaal) gelijk aan die van de nieuwe (N)serie.
De N-serie bevat de gags in chronologische volgorde met aanvullingen en zijn daardoor niet één op één te vergelijken met de eerste reeks.
Geplaatst op 10/04/2012 Citeren
Avatar
cuppenh
Geplaatst op 10/04/2012
Origineel geplaatst door cuppenh
Voor zover ik weet zijn de albums uit de originele serie niet (dan wel niet helemaal) gelijk aan die van de nieuwe (N)serie.
De N-serie bevat de gags in chronologische volgorde met aanvullingen en zijn daardoor niet één op één te vergelijken met de eerste reeks.


Wow, dat is toch een erg vreemde beslissing van de uitgeverij. Een album x jaar later onder dezelfde naam uitbrengen, maar andere inhoude gebruiken? Rare jongens, die uitgevers.
Geplaatst op 10/04/2012 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 10/04/2012
Crew
Avatar cuppenh
1520
Het zal Guust weer niet wezen! Eerst een spookalbum en nu een spookreeks! :D

Ik heb het zaakje alsnog nader proberen te bekijken en kan bij benadering het volgende zeggen:
In 2009 werd er een Guust-reeks gedrukt. De gags werden chronologisch geplaatst (zoals in de N-reeks) en covers van de originele reeks werden gebruikt(!) (Guust was in de drukkerij op dat moment?)

De hele 2009-reeks staat hier in de database gekoppeld aan de N-reeks, hetgeen dus de juiste plek is volgens de informatie die ik momenteel kan vinden. Of die albums inderdaad gelijk zijn in inhoud moet een vergelijkend warenonderzoek aantonen maar die kan ik zelf niet uitvoeren.
Door plaats- en geldgebrek heb ik in 2009 helaas besloten deze nieuwe reeks herdrukken niet te kopen.
Geplaatst op 11/04/2012 Citeren
Avatar
cuppenh
Geplaatst op 11/04/2012
Crew
Avatar cuppenh
1520
Origineel geplaatst door belgianbingo
Wow, dat is toch een erg vreemde beslissing van de uitgeverij. Een album x jaar later onder dezelfde naam uitbrengen, maar andere inhoude gebruiken? Rare jongens, die uitgevers.


Waarschijnlijk slaap-oogjes zo midden in de nacht maar ik zie nu pas dat de nummering van de 2009-reeks gelijk is aan die van de N-reeks 8o

Rare jongens, yes indeed.
Geplaatst op 11/04/2012 Citeren
Avatar
cuppenh
Geplaatst op 11/04/2012
Crew
Avatar Project_Z
1156
Nou moe, ik merk net dat ik mijn Guusten nog niet allemaal heb ingegeven ? ?(
of zijn ze verdwenen ?
want ik ben er zeker van dat ik ze "in bezit" had toegevoegd...
Geplaatst op 11/04/2012 Citeren
Avatar
Project_Z
Geplaatst op 11/04/2012
Origineel geplaatst door cuppenh
Origineel geplaatst door belgianbingo
Wow, dat is toch een erg vreemde beslissing van de uitgeverij. Een album x jaar later onder dezelfde naam uitbrengen, maar andere inhoude gebruiken? Rare jongens, die uitgevers.


Waarschijnlijk slaap-oogjes zo midden in de nacht maar ik zie nu pas dat de nummering van de 2009-reeks gelijk is aan die van de N-reeks 8o

Rare jongens, yes indeed.


Yep, die verbazing had ik ook gisteren in de supermarkt bij de aankoop van enkele delen uit de 2009 reeks. Die versie ga ik trouwesns volledig in huis halen, dat lijkt me het overzichtelijkst.

Ze hebben dus oude covers gebruikt voor andere albums? Er zijn dus strips met dezelfde titel en dezelfde cover, maar met een ander nummer en vooral een andere inhoud?

Het valt ook op dat Guust uit de top 100 van Beste strips an het verdwijnen is. Misschien komt dat door ingegeven punten op het album met de uiste titel maar verkeerde inhoud?

Als iemand zijn oudere reeks of N-reeks wil vergelijken met mijn 2009 reeks valt dat wel eens af te spreken?
Geplaatst op 11/04/2012 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 11/04/2012
Origineel geplaatst door belgianbingo
Origineel geplaatst door cuppenh
[quote]Origineel geplaatst door belgianbingo
Wow, dat is toch een erg vreemde beslissing van de uitgeverij. Een album x jaar later onder dezelfde naam uitbrengen, maar andere inhoude gebruiken? Rare jongens, die uitgevers.


Het valt ook op dat Guust uit de top 100 van Beste strips an het verdwijnen is. Misschien komt dat door ingegeven punten op het album met de uiste titel maar verkeerde inhoud?



Zou het daar echt mee te maken hebben?

Het is ook niet meer zo vernieuwend als het ooit geweest is. Ikzelf vindt Guust geestig, maar niet meer grappig. En dat was vroeger wel anders. Zal met leeftijd te maken hebben waarschijnlijk, wat ons in het straatje brengt van wat de jeugd als strips leest.
Er is zoveel keus en waarom zou je nu toch net dat wat oudere werk kopen als er zo veel andere keus is?
Trouwens, Guust vindt je verrassend veel in de 2de hands bakken.
Geplaatst op 11/04/2012 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 11/04/2012
Avatar Bor
327
Guust doet me helaas ook niet zoveel meer, hoewel ik ze voor geen goud weg zou doen. Als is het maar om het plezier wat het ooit gegeven heeft :)
Geplaatst op 11/04/2012 Citeren
Avatar
Bor
Geplaatst op 11/04/2012
Origineel geplaatst door Royale de luxe
Het is ook niet meer zo vernieuwend als het ooit geweest is. Ikzelf vindt Guust geestig, maar niet meer grappig. En dat was vroeger wel anders. Zal met leeftijd te maken hebben waarschijnlijk, wat ons in het straatje brengt van wat de jeugd als strips leest.
Er is zoveel keus en waarom zou je nu toch net dat wat oudere werk kopen als er zo veel andere keus is?
Trouwens, Guust vindt je verrassend veel in de 2de hands bakken.


Sinds de tentoonstelling in Brussel enkele jaren terug kan ik me beter in de wereld van Franquin inleven. Eerder vond ik de albums ook verouderd, dus het jeugdige volke zal zeker problemen hebben om een kantoor in te beelden, zonder computer bijvoorbeeld. "Waarom komt die dikke boze meneer altijd op kantoor? Waarom kan de meneer met de baard hem geen email sturen?"
Geplaatst op 11/04/2012 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 11/04/2012